افكار نيوز: استرالیا می گوید که علاوه بر پیروی کامل از تحریم های قطعنامه ۱۹۲۹ شورا ی امنیت علیه ایران ، این کشور نیز همانند اتحادیه اروپا تحریم های جداگانه ای را علیه ایران به ویژه علیه صنعت نفت و گاز ایران اعمال خواهد کرد .

به گزارش عصر ایران و به نقل از خبرگزاری آسوشیتد پرس " استفان اسمیت " وزیر امور خارجه استرالیا با اشاره به این موضوع، گفت: " ما به طور کامل به اجرای قطعنامه تحریمی(۱۹۲۹) علیه ایران پایبندیم و برای نخستین بار تحریم هایی را نیز به صورت یکجانبه علیه صنایع نفت و گاز و دیگر بخش ها در ایران اعمال خواهیم کرد ".
وزیر خارجه استرالیا افزود که تحریم های جدید این کشور علیه ایران مشابه تحریم هایی است که اتحادیه اروپا روز دوشنبه علیه ایران به تصویب رسانده است.

تحریم های اتحادیه اروپا که شدید تر از تحریم های اعمالی شورای امنیت است از روز سه شنبه علیه ایران به مورد اجرا در آمده است. به موجب اینن تحریم ها بیش از ۶۰ موسسه یا شرکت ایرانی در لیست سیاه قرار گرفته و محدودیت هایی نیز در قبال فعالیت های مالی و بانکی ایران به مورد اجرا گذارده شده است. همچنین لیستی از مسئولان ایرانی به عنوان لیست سیاه تهیه شده که از ورود انها به کشورهای اروپایی جلوگیری شده و دارایی های آنها در بانک های اروپایی توقیف می شود.
ناظران بر این باورند که به دلیل روابط گسترده اقتصادی ایران با برخی کشورهای اروپایی، تحریم های یکجانبه اتحادیه اروپا می تواند آثار بیشتری نسبت به تحریم های یکجانبه آمریکا داشته باشد، چرا که اساسا ایران روابط اقتصادی چندانی با آمریکا ندارد، در حالی که رابطه اقتصادی ایران با آلمان، فرانسه و برخی دیگر از کشورهای اروپایی گسترده است.

جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده است که تحریم های اعمالی شورای امنیت و تحریم های یکجانبه کشورها، این کشور را از مسیر فعالیت های صلح آمیز هسته ای خود بازنخواهد داشت.

محمود احمدی نژاد رییس جمهوری اسلامی ایران سه شنبه شب طی مصاحبه ای با محکوم کردن تحریم های اعمالی یکجانبه علیه ایران، افزود که کشورهای تحریم کننده ایران در واقع خود را محروم می سازند و این تحریم ها نه تنها مشکلی برای ایران به وجود نخواهد آورد، بلکه بر توانمندی و خوداتکایی ایران خواهد افزود.