به گزارش افکارنیوز به نقل از کیهان، در حالي كه وزير خارجه آمريكا از دور تازه مذاكرات ۱+۵ با ايران در اسلامبول تركيه و در تاريخ ۱۳ و ۱۴ آوريل (۲۵ و ۲۶ فروردين) خبر داده است، خبرگزاري رويتر در گزارشي از وين و به نقل از ديپلمات ها و تحليل گران نوشت: درخواست از ايران براي توقف غني سازي اورانيوم با خلوص ۲۰ درصد و بالاتر از آن، از اولويت ها و اهداف اصلي اين مذاكرات خواهد بود. ايران غني سازي ۲۰ درصدي را از دو سال پيش آغاز كرد و از آن زمان تنش ها سيري صعودي در پيش گرفت.

گرگ تیلمان، از پژوهشگران موسسه تحقیقاتی کنترل تسلیحات در واشنگتن، در گفت وگو با رویترز می گوید: «احساس ما این است که کاخ سفید این بار نسبت به اتخاذ یک استراتژی واقع گرایانه علاقمندی نشان می دهد. تمرکز بر توقف غنی سازی ۲۰ درصدی به عنوان گام اول برای اعتمادسازی اقدامی واقع گرایانه به نظر می رسد.» متخصصان می گویند متقاعد کردن ایران به توقف غنی سازی در سطوح بالا، می تواند راهی برای برون رفت از بن بست بگشاید.

به گزارش دویچه وله، «محققان موسسه علوم امنیت بین الملل در آمریکا معتقدند تعیین سقف غنی سازی پنج درصدی برای ایران می تواند گامی در جهت یک توافق موقت و راهگشای مذاکرات جدی تر و موثرتر با جمهوری اسلامی باشد.

اما برخی از منتقدان هشدار داده اند که پذیرش توقف غنی سازی ۲۰درصدی از سوی ایران نباید موفقیت تلقی شود، چون حتی غنی سازی ۳/۵ درصدی در داخل ایران نیز نقض قطعنامه های شورای امنیت محسوب می شود. فرانسه از جمله منتقدان است و می گوید نمی توان و نباید از خواسته های مصرح در قطعنامه های شورای امنیت علیه برنامه هسته ای ایران عقب نشینی کرد».

یادآور می شود آخرین دور مذاکرات ایران و گروه ۱ + ۵ مربوط به مذاکرات ۱۴ ماه پیش در اسلامبول ترکیه است. در آن زمان آمریکا با خالی کردن پشت برزیل و ترکیه که خواستار مبادله اورانیوم ۵/۳ درصد غنی سازی شده ایران با سوخت راکتورتهران شده بودند، مذاکرات را به شکست کشاند. ایران پس از باج خواهی آمریکا رأسا اقدام به غنی سازی ۲۰ درصدی اورانیوم و تولید سوخت مورد نیاز راکتور تهران کرد.

به عبارت دیگر شرایط امروز با شرایط ۱۴ ماه پیش که ایران هنوز غنی سازی ۲۰ درصدی را آغاز نکرده بود یکسان نیست و آمریکا طرف بازنده نقض تعهد خود بوده است.

گفتني است كه معاهده NPT كشورهاي عضو را از توليد سلاح هسته اي منع مي كند و براي درجه غني سازي اورانيوم، هيچ محدوديتي قائل نشده است. ضمن آن كه ايران اعلام كرده است از غني سازي ۲۰ درصدي اورانيوم براي مصارف پزشكي دست نخواهد كشيد.