اياد علاوي رئيس ائتلاف العراقيه ضمن پرخاشگري عليه جمهوري اسلامي ايران اذعان كرد: درخواست وي براي رايزني با مقامات ايراني در تهران رد شده است.

به گزارش جهان به نقل از کیهان، علاوی در همکاری نزدیک با آمریکا و عربستان سعودی، ائتلاف العراقیه را به همراه برخی عناصر بعثی راه اندازی کرد اما کارشکنی های وی در جریان تشکیل دولت جدید عراق ناکام ماند و سرانجام نوری مالکی و جلال طالبانی مجددا - و برخلاف میل آمریکا و رژیم سعودی - به عنوان نخست وزیر و رئیس جمهور معرفی شدند.
وی در واکنش به این شکست فاحش سیاسی که بی اعتباری اشغالگران و متحدان مرتجع آنها نزد ملت عراق را نمایان می کرد، مدعی شد: ما برای سربلندی عراق وارد جنگ سیاسی با ایران می شویم.

وی که با روزنامه سعودی الشرق الاوسط مصاحبه می کرد، افزود: وظیفه جدید ما مبارزه سیاسی با نفوذ ایران است زیرا تهران از باقی ماندن مالکی در نخست وزیری حمایت کرد. موضع ایران، مهم ترین عامل ابقای نوری مالکی بود. ایران برخی چهره های سیاسی از جمله من را به عنوان خط قرمز قرار داده بود و همزمان از مثلثطایفه ای سیاسی حمایت سیاسی کرد. از همین رو تصادفی و عجیب نبود که فراکسیون دولت قانون به رهبری مالکی و ائتلاف ملی به ریاست عمار حکیم از تشکیل ائتلاف ملی خبر داده و در واقع فراکسیون بزرگتری را تشکیل دادند.

این مهره ناکام آمریکایی که نتوانست آرزوی نخست وزیری یا ریاست جمهوری را محقق کند، اشاره ای به این حقیقت نکرد که در روند دموکراتیک - مبتنی بر انتخاب اکثریت مردم عراق - شکست خورده است اما مدعی شد: ما از طریق سران کشورهای منطقه به ایران اعلام کردیم که اجازه نمی دهیم عراق پایگاه ایران شود.

وی در عین حال اذعان کرد: موضع کشورهای عربی چندان روشن نیست و اکنون تقریبا موضع ایران است که به عراق و روند تحولات آن اثر می گذارد. حتی نفوذ آمریکا هم کمتر از ایران است. سفر من به کشورهای منطقه و از جمله سوریه هم متاسفانه نتیجه ای دربر نداشت و روند امور همچنان در مسیر قبلی باقی مانده است.

علاوی آنگاه اظهار داشت: ایران پس از اعلام نتایج انتخابات، سه گروه را به تهران دعوت کرد که عبارت بودند از ائتلاف ملی، دولت قانون و نیز طالبانی. و سلسله اتهام هایی را نیز به العراقیه نسبت داد. ما هیئتی را به رهبری رافع العیساوی و متشکل از حسین الشعلان و محمد علاوی و الیاور عازم ایران کردیم، اما ایران العراقیه را فهرستی بعثی دانست.

وي افزود: روشن است كه ايران از آن زمان درصدد منزوي كردن ما بود، زيرا ما از تهران خواستيم كه ما را به ايران دعوت كند، اما تهران ديگران را دعوت كرد و با وجود اينكه ما چنين درخواستي داشتيم، جزو دعوت شدگان نبوديم. سپس از سران كشورهاي ديگر شنيديم كه ايران اعلام كرده است كه خطوط قرمزي در قبال العراقيه و علاوي دارد.