شاهد واکنش های مثبت از سوی گروه وین بودیم

افکارنیوز:علياكبر صالحي دربارهي مذاكره با ۱+۵ و اعلام آمادگي اين كشورها براي مذاكره پس از ماه مبارك رمضان و احتمالا برگزاري مذاكرات در تركيه گفت: ايران براي مذاكره با ۱+۵ اعلام آمادگي كرده و نظراتش را هم دربارهي محتواي مذاكرات مطرح كرده است، و زمان انجام مذاكره را نيز مشخصا بيان كرده است كه بعد از ماه مبارك رمضان باشد.

وی اظهار کرد: موضوع جدیدی در این باره مطرح نشده است.

رییس سازمان انرژی اتمی، درباره‌ی برخی ابهامات از سوی مجموعه‌ی گروه وین برای تامین و تبادل سوخت مورد نظر راکتور تحقیقاتی تهران با توجه به دو برابر شدن ذخایر اورانیوم ایران و منتفی شدن بحثتبادل از سوی گروه وین گفت: چنین چیزی را به طور رسمی نشنیده‌ام.

صالحی تاکید کرد: بیانیه‌ی تهران مبنای مذاکرات درباره‌ی تبادل سوخت است.

او درباره‌ی حضور نمایندگان ترکیه و برزیل در مذاکرات درباره‌ی تبادل سوخت اظهار کرد: بحثحضور ترکیه و برزیل در مذاکرات مربوط به تبادل سوخت از سوی ایران مطرح شده است اما هنوز این که این اتفاق می‌افتد یا نه محقق نشده است؛ البته ترکیه و برزیل نیز باید برای این امر اعلام آمادگی کنند و از سویی کشورهای مجموعه گروه وین باید برای پذیرش این موضوع آمادگی داشته باشند. اگر اصل حضور این دو کشور مشخص شود موقعیت و جایگاه آن‌ها در مذاکرات نیز مشخص می‌شود.

رییس سازمان انرژی اتمی درباره‌ی برگزاری مذاکرات احتمالی در آینده میان ایران و ۱ + ۵ در ترکیه گفت: ‌ تاجایی که اطلاع دارم ترجیح ایران برگزاری این مذاکرات در ترکیه است.

وی میزان اورانیوم با غنای ۲۰ درصد ایران را بیش از ۲۰ کیلوگرم عنوان کرد و درباره‌ی تجهیز کارگاه تولید صفحه‌ی سوخت اظهار کرد: ‌کار به خوبی پیش می‌رود و کارگاه مورد نظر در حال تجهیز شدن است و ان‌شاء‌الله شهریورماه سال آینده آماده خواهد شد.

صالحی درباره‌ی راه‌اندازی نیروگاه بوشهر اظهار کرد: ‌ امیدواریم از هفته‌ی سوم شهریورماه شاهد حرکتی موثر و مهم در بحثراه‌اندازی نیروگاه باشیم. تمام تلاش‌ها در حال انجام است تا در پایان شهریورماه شاهد راه‌اندازی نیروگاه(سوخت‌گذاری اصلی) باشیم. نیروگاه در حال تست‌های بازبینی است و تمام برنامه‌ریزی‌ها برای راه‌اندازی نیروگاه در شهریورماه صورت گرفته است. کارها تاکنون به خوبی پیش رفته است و اگر به همین شکل ادامه یابد ان‌شاء‌الله در شهریورماه شاهد راه‌اندازی نیروگاه بوشهر خواهیم بود.

او در پاسخ به این که گفته شده است اگر سوخت راکتور تهران تامین شود دیگر دلیلی برای غنی‌سازی ۲۰ درصد وجود ندارد و ایران روند غنی‌سازی‌ ۲۰ درصدی‌اش را متوقف می‌کند، گفت: اصل غنی‌سازی قابل واگذاری نیست، و این حق و اصل منبعثاز معاهده‌ی ان. پی. تی و اساسنامه‌ی آژانس است؛ بنابراین برای ما این حق محفوظ است و از آن کوتاه نمی‌آییم.

وی تاکید کرد: به هر میزان نیاز داشته باشیم، می‌توانیم برای مقاصد صلح‌آمیز غنی‌سازی کنیم. اما این به مفهوم آن نیست که با وجود داشتن این حق به هر درجه‌ای از غنی‌سازی ورود پیدا کنیم. ما یک سال پیش به آژانس نامه نوشتیم تا سوخت مورد نیاز راکتورتهران را تامین کند، اما وقتی پاسخی دریافت نکردیم به سراغ تولید داخلی رفتیم. آن‌ها فکر کردند ایران درباره‌ی تولید اورانیوم با غنای ۲۰ درصد بلوف می‌زند اما ما ناگزیر به این فرآیند وارد شدیم. از روز اول که این فرایند آغاز شد اعلام کردم با وجودی این که ترجیح می‌دهیم سوخت را وارد کنیم مجبور به تولید سوخت به شکل بومی هستیم و الان هم اعلام می‌کنیم ما نمی‌خواهیم تمام ذخایر اورانیوم را تا ۲۰ درصد غنی کنیم بلکه تا حد نیازمان غنی‌سازی ۲۰ درصد می‌کنیم.

رییس سازمان انرژی اتمی خاطرنشان کرد: اگر سوخت راکتور تهران تامین شود آن وقت ادامه‌ی غنی‌سازی با غنای ۲۰ درصد را بررسی می‌کنیم. در عین حال ما اصراری بر ادامه غنی‌سازی ۲۰ درصد در صورت تامین سوخت راکتور تهران نداریم.