«شهرزاد میرقلی خان» زن زندانی ایرانی دربند در زندان‌های آمریکاست و متهم است در سال ۲۰۰۴ در اتریش به همراه همسر سابقش برای خرید دوربین‌های دید در شب تلاش کرده است؛ اتهامی که با تناقضات بسیار همراه بود و ثابت هم نشد.

او به همین منظور در دادگاهی در اتریش شرکت کرد و به ۵۲ روز حبس محکوم شد. بعد از اینکه دادگاه اتریش برای وی ۵۲ روز زندان حکم داد او به قید وثیقه آزاد شد و دوباره در سال ۲۰۰۵ از وی خواسته شد که برای رای نهایی به اتریش برود و زمانی که به اتریش رفت به ۵۲ روز زندان محکوم شد که ۲۸ روز از زندان را کشید و بقیه را خرید و پرونده بسته شد.

اما بعد از مدتی،دادگاه آمریکا برای همین پرونده، حکم ۵ سال حبس برای شهرزاد میرقلی خان را صادر کرد.

«بلقیس روشن» مادر شهرزاد میرقلی خانی چندی پیش در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس گفته بود که حدود سه سال از این ماجرا می‌گذرد و زندگی ما دچار بحران شدیدی شده است.شهرزاد دو دختر دوقلو دارد که در زمان دستگیری او ۱۱ سال داشتند.آنها شب و روز گریه می‌کردند چون آنها از ابتدا با مادر زندگی می‌کردند و دوری از او برایشان کابوس بود. هرچقدر سن اینها بالا می‌رود مشکلات روحی‌شان بیشتر می‌شود و دچار مشکلات جدی‌تری می‌شوند.

روشن ادامه داد: خود من یک سکته قلبی و یک سکته مغزی خفیف کردم. تاکنون ۴ عمل جراحی انجام دادم و در ۳۱ فروردین امسال هم به دلیل تشنج سمت چپ صورتم فلج شد. به این دردها، فشار خون بالا و مشکلات دیگر را هم باید افزود که تمام اینها بعد از زندانی شدن شهرزاد بوجود آمد.

وی افزود: همسرم هم همینطور. او هم سکته مغزی کرده و الان به این واسطه فشار روی ما بسیار زیاد است.

گرچه همزمان با آزادی سارا شورد به صورتی گذرا در خبرها آمد که قرار است برای آزادی تعدادی از اتباع ایرانی در زندان‌های آمریکا تلاش‌هایی صورت گیرد اما به نظر می‌رسد آن نیز بی‌نتیجه مانده است.

حال سؤال اينجاست كه وظيفه دستگاه ديپلماسي در قبال اتباع ايراني در بند در زندانهاي آمريكا و ديگر كشورها كه به اتهام واهي زنداني هستند بايد چگونه باشد؟ آيا مسئولين ذيربط نبايد اقدام فوري نسبت به وضعيت اسف بار اين زن زنداني ايراني در بند در زندانهاي آمريكا داشته باشند؟ و آيا بايد همچنان در گذر روزها باشيم تا محاكمه شهرزاد ايراني به پايان برسد؟