به گزارش افکارنیوز به نقل از مهر، فریدون عباسی شامگاه سه شنبه در همایش بزرگ دانشجویی روز ملی فناوری هستهای که در دانشگاه قم برگزار شد در پاسخ به سئوال یکی از دانشجویان درباره مذاکراه هستهای با گروه ۱+۵ اظهار داشت: ما در بحث خارجی باید همواره مذاکره داشته باشیم و البته هیچ وقت دچار تلاطم نبوده و نخواهیم شد.

وی ادامه داد: ما در منطقه‌ای از جهان زندگی می‌کنیم که به خاطر تامین بخش زیادی از انرژی جهان چشمداشت زیادی دارد و اگر بخواهیم تصمیم گیر و تصمیم‌ساز باشیم نیاز به تعامل خوبی با جامعه جهانی داریم.

عباسی با بیان اینکه ایران با گروه غیرمتعهدها رابطه خوبی دارد اظهار داشت: این کشورها در حرکت جمعی خود با ایران همراهی می‌کنند و با چند کشوری که در مقابل ما هستند همراهی نمی‌کنند.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفت: آنها بر روی موضع گیری‌های جمهوری اسلامی بحث‌هایی دارند که یکی از آنها بحثهسته‌ای است و در این زمینه نیاز به مذاکره و پیشنهاد برای حل مشکل هستیم.

تکیه بر وحدت ملی و پیروی از آرمانهای انقلاب

عباسی در پاسخ به سئوال دیگری که آیا ایران توانایی تولید سلاح هسته‌ای را دارد؟ اظهار داشت: از نظر فتوای مقام معظم رهبری ما به دنبال تولید سلاح هسته‌ای نیستیم و نخواهیم بود.

وی ادامه داد: اگر به وحدت ملی، دیانت و پیروی از آرمان‌های انقلاب و نظام اسلامی بپردازیم بهترین بازدارندگی را خواهد داشت و اگر ما در جهان برد کلامی داریم به خاطر این است که صاحب فکر و حکومت ایدئولوژیک هستیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: ما هنوز به جامعه ایده آل نرسیدیم ولی الگوی استقلال را به جهان ارائه دادیم.

عباسی در مورد توسعه نیروگاه‌های اتمی گفت: بوشهر ظرفیت ایجاد ۴ نیروگاه هزار تا هزار و ۲۰۰ مگاواتی را دارد و از طرفی با توجه به بحثتحریم‌ها، سیاست ایران نیز تغییر کرده و قصد داریم نیروگاه ۳۶۰ مگاواتی دارخویین را بدون اتکا به خارجی‌ها احداثکنیم.

وی ادامه داد: از طرفی دیگر سازندگان داخلی را تشویق می‌کنیم که تجهیزات مورد نیاز احداثنیروگاه را داخل کشور تولید کنند اما این روند زمان‌بر است.

هیچ آسیبی به تاسیسات هسته‌ای نرسیده است

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در مورد تلاش دشمنان برای واردکردن ویروس استاکس نت به تاسیسات و فعالیت‌های هسته‌ای کشورمان اظهار داشت: دشمنان سعی دارند برنامه‌های نرم افزاری و سخت‌افزاری تاسیسات هسته‌ای را از طریق ویروس‌های خطرناک از بین ببرند ولی ما پیش بینی‌های لازم را کرده بودیم و برای مقابله با آنها سپرهایی ایجاد کرده بودیم

عباسی ادامه داد: این ویروسها وارد سپرهای حفاظتی شدند و ما متوجه این توطئهها شدیم. آنها تلاش میکنند ویروسهایی وارد تجهیزات خریداری شده کنند ولی تاکنون موفق نشدهاند به سیستمهای ما آسیب وارد کنند.