محور‌های مهم بیانات رهبر انقلاب در دیدار مجازی با دانشجویان

جلسه ویدئوکنفرانس جمعی از دانشجویان با رهبر انقلاب همزمان با بیست و سومین روز ماه مبارک رمضان ، در دانشگاه صدا و سیما برگزار شد. محور‌های مهم بیانات رهبر انقلاب در دیدار مجازی با دانشجویان به شرح زیر است:

کلاس بحث‌ها بالا رفته بود

اخبار سیاسی- انصافاً سطح بحث‌های امسال از آنچه قبلاً در این جلسات مطرح میشد، به نظر من بالاتر بود؛ فکر شده بود، کار شده بود و این خیلی باارزش است؛ از این جهت من متشکّرم.

علّت اصرار بر مخاطب قرار دادن جوانان:
۱. آینده متعلق به جوانان است

۲. وجود عناصر ذی‌قیمت در طبیعت جوانی (بخشی از مشکلات ما ناشی از خطرپذیر نبودن یا خسته شدن، یا عدم وجود ابتکار، یا عدم صراحت، یا ناامید بودن است؛ این‌ها در جوان‌ها نیست.)

۳. توجّه به موقعیّت حسّاس کنونی کشور از سه زاویه:
الف) جمهوری اسلامی، یک طرفِ مبارزه‌ی وسیع و عظیم در سطح جهانی است و مبارزه‌ی جبهه‌ی استکبار با جمهوری اسلامی برای این است که یک الگو به وجود نیاید.
ب) ظرفیّت بالای مادی و معنوی کشور برای مقابله.
ج) نهادینه شدنِ احساس قدرت و عزّت در کشور. (ایجاد احساس حقارت در ملّتها، زمینه‌ای برای تسلّط استبداد و استعمار است)

طمع دشمن به ثروت احساس عزّت و قدرت

این نکته را بایستی همه‌ی ما در تحلیل‌هایمان، در اظهار نظرهایمان، در اعتراضهایمان در نظر بگیریم که دشمن امروز در صدد این است که این احساس عزّت را، احساس قدرت را، اطمینان به نفسْ ملّی را مخدوش کند و از بین ببرد.

ایران در آینه کرونا

همین حادثه‌ی کرونا موجب شد مردم احساس عزّت بیشتری پیدا کنند؛ خب شما ملاحظه کنید، در غرب، در کشور‌های غربی، در آمریکا چه خبر است. همین حادثه که اینجا هم آمد، آنجا هم رفت؛ آنجا ببینید وضع چه جوری است، اینجا وضع چه جوری بود: مدیریّتی که شد، حضوری که مردم پیدا کردند، کار‌های بزرگی که در این زمینه انجام گرفت.

مدیریت جوانان

توجّه به حضور جوان‎ها در بخش‌های مختلف پیدا شده و در این زمینه دارد کار میشود. حالا این هم که مقصود ما از «جوان‌گرایی» چیست، از همان جمله‌ی سؤال‌هایی است که پاسخ آن را بایستی دوستان در بخش‌های دانشگاهی و مانند این‌ها بدهند. توجّه پیدا شده است به حضور جوان‌ها و اهمّیّت داده میشود به حضور جوانها، به ورود آن‌ها در مدیریّتهای میانی، به اظهار نظر‌های آن‌ها و مانند اینها.

کار‌های خوب در دانشگاه و حوزه

یکی از کار‌های بسیار خوبی که در محیط دانشجویی و همچنین در حوزه‌ی علمیّه صورت گرفته، موضوع «مسئله‌محوری» در بحث‌ها و در کار‌ها است که این جزو توصیه‌های ما بود، خوشبختانه دنبال شده و مسائل خاصّی، مسائل مهمّی به طور مسئله‌محور مطرح شده و روی آن کار شده، به نظرات خوبی رسیده‌اند. یا پرداختن به مسائل بین‌المللی که این هم جزو توصیه‌های ما بود. خوشبختانه من در طول این یک سال مشاهده میکنم که به مسائل متعدّدی در زمینه‌ی موضوعات بین‌المللی توجّه شده

کار‌های جهادی شگفت‌انگیز

بحث فعّالیّت‌های جهادیِ واقعاً شگفت‌انگیز است و بنده باز هم لازم میدانم تشکّر کنم. این گله‌ای هم که دوستان جهادی دارند، گله‌ی به‌جایی است که چرا در مجامع تصمیم‌گیری برای مسائل، از این‌ها دعوت نمی‎شود یا چرا برای تدوین خدماتی که صورت میگیرد از این‌ها نظرخواهی نمی‎شود و صرفاً به عنوان نیروی کار و به‌اصطلاح خدمتگر از این‌ها استفاده می‎شود؛ این‌ها خب اشکالات واردی است که درست است.

کم‎کاری در مسئله زن و خانواده

پیگیری مسئله زنان و خانواده به نظر این حقیر جزو مسائل مهم است و باید دنبال بشود و یقیناً در این زمینه کم‌کاری صورت گرفته؛ و هر چه در این زمینه گفته بشود و اعتراض بشود، من قبول دارم و معتقدم کمکاری جدّی‌ای در این زمینه انجام گرفته. [این]خوشبختانه یکی از مباحثی بود که دیدم در بحث‌های دانشجویی وجود دارد.

چند توصیه به جوانان:

۱. خودسازی فردی و اجتماعی

۲. تقویت مبانی معرفتی و پرهیز از انفعال و انحراف. (توصیه میکنم به عزیزان، جوان‌ها این دعای بیستم صحیفه‌ی سجّادیّه را که دعای مکارم‌الاخلاق است بخوانید، به آن توجّه کنید.)

۳. اهمّیّت ادامه‌ی آرمان‌خواهی و مطالبه‌گری

الف) ضرورت مراقبت در عدم سوء استفادهی دشمن از مطالبه‌گری شما
ب) پرچم مطالبه‌گری را اگر شما در دست داشته باشید، خوب است. [امّا]اگر شما این پرچم را زمین گذاشتید، کسانی ممکن است این پرچم را بردارند که هدفشان رفع مشکلات مردم نیست.

۴. انتقاد در کنار پیشنهاد و پرهیز از پرخاشگری

(شما امروز خیلی خوب، محترمانه با بنده صحبت کردید، خیلی متشکّرم. لکن گاهی اوقات مسئولین می‌آیند در دانشگاه‌ها یا در مجامع دانشجویی و مجامع جوانی شرکت میکنند برای گفت و شنود لکن تخریب میشوند. من خواهش میکنم که فضای گفتگو را مسدود نکنید؛ یعنی وقتی که بحث تخریب و اهانت و بدگویی و مانند این‌ها پیش آمد، طبعاً فضای گفتگو مسدود می‎شود.)

۵. اهمّیّت گفتمان‌سازی

(خواهش من این است که جریان‌های دانشجویی به گفتمان‌سازی اهمّیّت بدهند. مسائل نظام را استخراج کنید، فکر کنید، راه‌حل‌های سنجیده و قوی پیش‌بینی کنید، این‌ها را مطرح کنید.)

علاج مشکلات کشور، دولت جوان و حزب‌اللهی

به دولت جوان و حزب‌اللهی معتقدم و به آن امیدوارم و البتّه دولت جوان صرفاً به معنای این نیست که باید یک رئیس دولت جوان، آن هم مثلاً جوان به معنای ۳۲ ساله داشته باشد؛ نه، دولت جوان، [یعنی]یک دولت سرِ پا و بانشاط و آماده‌ای که در سنینی باشد که بتواند تلاش کند و کار بکند و خسته و از کارافتاده نباشد؛ منظور این است.

جوانی فقط به سن هم نیست

بعضی‌ها تا سنین بالا هم به یک معنا جوانند؛ حالا همین شهید عزیزی که شما از او اسم بردید -شهید سلیمانی، و بنده شب و روز به یاد او هستم- شصت و چند سال سنّش بود، ایشان که خیلی جوان نبود؛ اگر دَه سال دیگر هم زنده میماند و بنده زنده میماندم و بنا بود که من مشخّص بکنم، او را در همین جا نگه میداشتم، یعنی کنار نمیگذاشتم او را که جوان هم نبود؛ بنابراین بعضی اوقات افرادی که در سنین جوانی هم نیستند، کار‌های جوانانه‌ی خوبی را میتوانند انجام بدهند.

۶. گسترش جبهه‌ی انقلاب و پرهیز از طرد افراد معتقد

(یارگیری کنید؛ حذف نکنید؛ صِرف اختلاف سلیقه و اختلاف نظر درباره‌ی فلان مسئله موجب طرد نشود. البتّه منظورم جذب منافق نیست، جذب آدم بی‌اعتقاد نیست؛ جذب آدم معتقدی است که با شما اختلاف سلیقه دارد.)

۷. با مخالفان مبانی انقلاب مماشات نکنید

(بعضی‌ها هستند همه‌ی سعی‌شان این است که در مبانی انقلاب ایجاد تردید کنند و نشانه‌های پیشرفت کشور را انکار کنند؛ با این‌ها با قوّت و با صراحت حرف بزنید، یعنی مرزتان را با این‌ها مشخّص کنید. این ستون فقرات کار فرهنگی دشمن است؛ این، آن لُبّ جنگ نرم دشمن است که ایجاد تردید کنند)

نفرت ملّت‌ها و دولت‌ها از آمریکا

امروز کشور آمریکا، جامعه‌ِی آمریکایی و نظام آمریکایی به یک معنا یک موجود منفور در بخش مهمّی از دنیا شده؛ این واقعیّتی است. ملّتها متنفّرند؛ حتّی رؤسای همین دولت‌هایی که با آمریکا همراهی میکنند در بسیاری از مسائل، آن وقتی که به حرف می‌آیند و حرف دل خودشان را بیان می‎کنند، آدم می‎بیند که نسبت به مجموعه‌ی دولتمردان آمریکا و حکومت آمریکا حالت نفرت و حالت بی‌اعتمادی و بی‌اعتنائی دارند. این منفور بودن و مطرود بودن در این سال‌های اخیر، یک مقدارش به برکت وجود این آقایانی است که آنجا سرِ کار هستند. لکن فقط این نیست؛ عملکرد بلندمدّت آمریکا، جنگ‌افروزی آمریکا، عملکرد آمریکا در بسیاری از کشورها، در افغانستان، در عراق، در سوریه، [هم تأثیر دارد.]آمریکایی‌ها از منطقه رفتنی‎اند

البتّه آمریکایی‌ها نه در سوریه و نه در عراق ماندنی نیستند و باید خارج بشوند و قطعاً خارج خواهند شد، در این تردیدی نیست، یعنی اخراج خواهند شد لکن خب رفتارشان این [طور]است؛ برادرکشی، جنگ‌افروزی، کمک به دولت‌های مستبد و بدنام، دولت‌هایی که به معنای واقعی کلمه در دنیا بدنامند، جنایت‌هایی که کردند، جنگ‌افروزی‌هایی که کردند، تروریسم‌پروری‌هایی که کردند، حمایت بی‌دریغی که از ظلم روزافزون رژیم صهیونیستی انجام دادند و بی‌عدالتی‌ها و اخیراً هم مدیریّت افتضاحشان در قضیّه‌ی کرونا، چیز‌هایی است که موجب نفرت از آمریکا است.

۸. توجّه به پیشرفت علمی

مسئله‌ی پیشرفت علمی را که بنده سال‌ها است روی آن تکیه میکنم، همچنان مورد تکیه است. باز هم عرض میکنم: العِلمُ سُلطان، (۲) علم اقتدار است، علم قدرت است و باید دنبال علم بود.

۹. اهمّیّت حجاب و حیا

توصیه‌ی نهم، مسئله‌ی حجاب و حیای اسلامی است در دانشگاه‌ها که من نسبت به این مسئله دغدغه دارم و من خواهش میکنم که هم مسئولان دانشگاه‌ها و رؤسای دانشگاه‌ها، هم مدیران وزارت‌های مربوط به دانشگاه‌ها، هم خود دانشجو‌ها ــ بخصوص دخترخانم‌ها ــ به مسئله‌ی حجاب، به مسئله‌ی فاصله‌گذاری بین زن و مرد که در اسلام وجود دارد توجّه کنند، به آن اهمّیّت بدهند.
۱۰. توجّه و مراقبت به سربازگیری دشمن از جامعه‌ی جوان

آینده روشن

بنده برای جوان‌ها به طور مرتّب، بدون تعطیل، یعنی هر شبانه‌روزی لااقل، یک مرتبه دعا میکنم؛ برای شما جوان‌ها و برای همه‌ی جوان‌های کشور دعا میکنم که خداوند کمکشان کند، خدا هدایتشان کند، خدا سعادتمند‌شان کند، خدا مشکلاتشان را برطرف کند؛ مشکلات شغل، مشکلات ازدواج، مشکلات گوناگونی که دارند برطرف کند. باز هم دعا خواهم کرد ان‌شاءالله؛ و امیدواریم که ان‌شاءالله خداوند این دعا‌ها را مستجاب کند و مستجاب هم میکند. مطمئنّاً وضع جامعه‌ی جوان ما فردا ازامروز بهتر خواهد بود به توفیق الهی.