کارمندانی که امکان انجام کارشان در خانه وجود دارد با هماهنگی مدیران خود می توانند در خانه بمانند.

محمد رضا محمودی معاون عمرانی استاندار در گفت وگو با خبرآن لاین با بیان این مطلب افزود: در جلسه اضطراری که در کارگروه کاهش آلودگی هوا برگزار شد بحثدور کاری مطرح و اعلام شد کارمندانی که مجبورند هر روز فاصله زیادی را از خانه تا محل کار و برعکس طی کنند با موافقت مدیر خود در خانه کار خود را انجام دهند.

وی با بیان اینکه فردا تعطیل نیست گفت: همچنین قرار شد تا اطلاع ثانوی زنگ ورزش مدارس لغو شود تا دانش اموزان بر اثر آلودگی هوا دچار بیماری نشوند.

محمودی با بیان اینکه همچنان اداره های دولتی یک ساعت زودتر از هیشه تعطیل می شوند اظهار داشت: از شنبه تا اطلاع ثانوی تنها خودروهایی می‌توانند وارد محدوده طرح زوج و فرد شوند که آرم طرح ترافیک داشته باشند، بدین معنا که محدوده طرح ترافیک تا محدوده زوج و فرد گسترش پیدا کرده است.

وی افزود: برخورد با خودروهای دودزا اعم از دولتی و خصوصی و موتور سیکلت‌های دودزا و خودروهایی که فاقد آرم طرح ترافیک هستند؛ اما وارد محدوده زوج و فرد و طرح ترافیک می‌شوند تشدید می‌شود.

وی با توصیه به شهروندان در خصوص عدم انجام سفرهای غیرضروری گفت: در عین حال توصیه می‌گردد افراد مبتلا به بیماریهای قلبی و عروقی، سالمندان و کودکان از فعالیت‌های طولانی مدت در فضای باز جددا اجتناب کنند.

وی ادامه داد: نسبت به روز گذشته شاخص کیفیت هوا به لحاظ این آلاینده در «نیمه هشدار» قرار داشته و به لحاظ آلاینده دی اکسید نیتروژن نیز وارد شرایط «هشدار» شده است. از سوی دیگر ایستگاه آزادی و استانداری به لحاظ آلاینده مونوکسید کربن هم اکنون در شرایط «اضطرار» قرار دارند.

محمودی تصریح کرد: ایستگاه شهرداری منطقه ۱۰ نیز در «آستانه شرایط اضطرار» قرار گرفته و ایستگاه‌های اتوبان محلاتی، دروس، شهرری، شهرداری منطقه ۱۶، میدان فتح، پارک رازی، پارک قائم و پردیسان در شرایط «هشدار» قرار دارد. همچنین میانگین این آلاینده در کل شهر تهران در «آستانه ورود به شرایط هشدار» قرار گرفته است.

وی گفت: برای خروج از وضعیت آلودگی هوای تهران یکی از راهکارها تعطیل کردن بود که این مهم به اقتصاد کشور ضربه زیادی وارد می کند بنابراین خود مردم باید به مسئولان کمک کنند تا از الودگی هوا کاسته شود.

محمودی اظهار داشت: کارشناسان معتقدند که یک موتورسیکلت برابر هشت موتور خودرو پراید آلودگی ایجاد می کند.
وی افزود: همچنین توسط اداره کل محیط زیست استان تهران باید از ادامه فعالیت کارخانه های تولید کننده آلاینده در تهران جلوگیری شود و با ارائه تسهیلات کارخانه ها را به سمت استفاده از سیستم های مدرن هدایت کرد.
معاون امور عمرانی استانداری تهران گفت: قانون هدفمند کردن یارانه ها از نظر کمیته کاهش آلودگی هوای تهران یکی از اقدام های بسیار اساسی در کنترل آلودگی در شهر تهران است.

وی با بیان اینکه بر اساس پیش‌بینی‌ها در مورد وضعیت آلودگی هوا تا پایان هفته شرایط پایدار جوی خواهیم داشت اظهار داشت: امیدواریم با اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها مردم در جهت استفاده درست از خودروها گام بردارند.

محمودی وی با بیان اینکه فصل پاییز زمان پایداری هوا است و در کنار آن کمبود بارش نیز وجود دارد، گفت: همین مسئله موجب تشدید آلودگی هوا به خصوص در تهران که از نظر موقعیت جغرافیایی دارای شرایط ویژه ای است و کوهها اطراف آن را محصور کرده اند می شود.

وی ادامه داد: همچنین اگر برای گرم نگه داشتن خانه ها و ادارات از وسایل برقی استفاده شود در کاهش آلودی هوای تهران موثر خواهد بود.