به گزارش افکارنیوز به نقل از روزنامه مردمسالاری ،دادن وعدههايي که پشتوانه اجرايي ندارد، يکي از انتقاداتي است که همواره از دولت نهم و دهم صورت ميگيرد. پس از وعدههاي مختلفي که طي اين سالها به مردم داده شده احمدي نژاد در تازهترين وعدهاش، از انتقال آب درياي عمان و خزر سخن به ميان آورده است. در حاليکه مشخص نيست با چه تکنولوژي و بودجهاي قرار است اين پروژه به مرحله اجرا برسد.

این در حالی است که چند سال گذشته شاهد خشک شدن بخش هایی از دریاچه ارومیه و برخی دیگر از تالابها و دریاچه های کشور بر اثر عواملی چون خشکسالی و ناتوانی دولت در مدیریت منابع آبی بوده ایم و از سویی مدیریت آبی کشور عملا در مهار آبهای سطحی عاجز بوده است، محمود احمدی‌نژاد در سفر به استان خراسان رضوی از انتقال آب از دریای خزر و عمان به ۷ استان کشور خبرداد.

محمود احمدی نژاد بدون اشاره به بودجه عظیم و امکان عملی اجرای این طرح و در تشریح وعده خود، از دو طرح بزرگ برای انتقال آب از دریای عمان و دریای مازندران خبر داد و گفت که کارهای اجرای این دو طرح بزرگ به منظور انتقال آب به مناطق مرکزی کشور بزودی آغاز خواهد شد. در این راستا حسن غفوری فرد از نمایندگان شاخص جبهه اصولگرایی، وزیر نیروی دولت سوم و عضو هیات دولت هاشمی رفسنجانی در گفت‌وگو با اعتدال، در این باره گفت: طرح انتقال آب خزر، را قبل از انقلاب آقایی به نام هومن فرداد اعلام کرد و مدتها روی آن کار شد، آقای هاشمی رفسنجانی هم در دوران ریاست جمهوری در سفر ژاپن این مساله را طرح و امکان اجرای آن را اعلام کردند؛ وقتی بازگشتند بنده با دلیل و مدرک به ایشان اثبات کردم که این کار غیر ممکن است و اصلا این طرح عملی نیست و آقای هاشمی رفسنجانی نیز قبول کردند. وی خاطرنشان کرد: به آقای هاشمی رفسنجانی گفتیم طرح‌های عملی تر، مفید تر و کم هزینه تری وجود دارد، مثل مهار کردن آبهای زیر زمینی تهران و انتقال آن به قم و شهریار و طرح های کم هزینه و عملی تر بسیاری در سراسر کشور وجود دارد.

غفوری فرد تاکید کرد: انتقال آب دریای خزر، طرحی خیالی است و متاسفانه بعد بیست سال آقای احمدی نژاد این طرح را دوباره مطرح کرده است؛ جدای از این بحثما در بحثهای نفت و گاز و خصوصا در عسلویه پروژه های مفیدتری داریم که شدیدا محتاج بودجه و اعتبارند. وی به رییس جمهور یادآور شد: ما در عسلویه منابع و مخازن مشترکی با قطر، عراق، کویت و عربستان داریم که شدیدا محتاج سرمایه گذاری هستند، کشوری مثل قطر، سه برابر ما از میادین مشترک بهره برداری می کند، این طرح ها عملی تر و سود ده تر است برای کشور، اما طرح آقای احمدی نژاد درباره انتقال آب خزر این گونه نیست. وزیر نیروی دولت جمهوری اسلامی در زمان دفاع مقدس گفت: آقای احمدی نژاد دوست دارند بحثهای خیالی و آرمانی را مطرح کنند و مباحثرا بزرگ کنند، ولی من به عنوان متخصص این کار و کسی که سالها مسئول آب و برق این مملکت بودم، عرض می کنم طرح و وعده رییس جمهور غیر عملی است.

با کدام بودجه وعده می‌دهید؟

محمد علی دلاور نماینده درگز در مجلس شورای اسلامی نیز در گفت‌وگو با اعتدال، با اشاره به وعده رییس جمهور در سفر استانی خود به این منطقه گفت: صحبتی که آقای احمدی نژاد درباره انتقال آب زد و وعده ای که به مردم داد، باید قبل از گفتن مورد تحقیق قرار می گرفت؛ قبلا ما طرح انتقال آب از آمو دریا را داشته ایم که کانال قره قوم آب را از آمو دریا به سمت ترکمنستان هدایت می کرد و این طرح هم به نوعی از این طرح نشات گرفته است. عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی به وعده دولت در سالجاری برای انتقال آب دریای خزر به مناطق مرکزی ایران اشاره کرد و گفت: باید به این کارها با دید کارشناسی نگاه شود؛ صحبت اینکه آب تاجیکستان را به ایران بیاوریم، دریای خزر را به سمنان ببریم و آب دریای عمان را به سمت جنوب بیائریم چگونه عملی خواهد شد؟! این وعده ها در حد حرف است. عضو کمیسیون تلفیق بودجه مجلس شورای اسلامی ادامه داد: آقایان قبل بیان اینگونه طرح ها، ببینند بودجه و تکنولوژی در کشور در چه حدی است؛ این وعده ها تنها در حد حرف است و خوب است بگویند که با کدام تکنولوژی قرار است این کار صورت بگیرد!

دلاور خاطرنشان کرد: اينگونه وعده ها و اين حرف ها فقط توقع مردم را بالا مي برد و آرزو براي مردم ايجاد مي کند، دادن اينگونه وعده ها درست نيست ؛ بيايند و بگويند کي و چگونه قرار است اين طرح را اجرا کنند.وي افزود: به جاي وعده هاي غير عملي بياييد و کارهاي عملي و آسان را انجام دهيد! همين الان آبهاي روان ما از مرز خارج مي شوند ؛ در شهرستان ده گز و در هفته گذشته ، آبهاي روان به سمت ترکمنستان رفت ، بهتر بود مي توانستيم به نحوي آن را مهار کرد و اولويت ما باشد نه اينکه بدون کارشناسي و بررسي هزينه ها طرحي را بيان کنيم.دلاور در خاتمه گفت: لازم است دولت طرح هاي عملي را اجرا کند ؛ وعده اخير رييس جمهور تنها در حد حرف بود ، آقاي رييس جمهور در خراسان مطالبي را بيان کردند که هنوز حتي در کميسيون صحبتي دراين باره نشده است.