به گزارش افکارنیوز به نقل از فارس، روزنامه فرانسوی زبان لاپرس چاپ مونترال کانادا در شماره ۷ آویل ۲۰۱۲ خود در گزارشی به بررسی برنامه هستهای رژیم صهیونیستی پرداخت.

در این گزارش آمده است: در حالی جمهوری اسلامی ایران با تحریم و فشار سیاسی بین‌المللی و تهدید نظامی از سوی رژیم صهیونیستی مواجه است که این رژیم علی‌رغم برخورداری از صدها سلاح هسته‌ای به سیاست ابهام آمیز خود در این زمینه ادامه می‌دهد.

این روزنامه در گفت‌وگویی با کامبیز شیخ حسنی کاردار سفارت جمهوری اسلامی ایران در کانادا می‌نویسد: ایران به عنوان عضوی از معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای(NPT) معتقد است که سلاح‌های هسته‌ای رژیم صهیونیستی غیرقانونی بوده و این رژیم بایستی به جامعه بین‌المللی پاسخگو باشد و تمام تاسیسات هسته‌ایش در معرض بازرسی بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار گیرد.

این روزنامه در ادامه گزارش به نقل از مردخای وانونو، تکنسین هسته‌ای نیروگاه اتمی دیمونا که در سال ۱۹۸۶ در مصاحبه با هفته‌نامه بریتانیایی ساندی‌تایمز اطلاعات برنامه هسته‌ای اسرائیل را افشاء و سپس توسط موساد ربوده و زندانی شد و اکنون نامی فراموش شده در غرب است، می‌افزاید: از آنجایی که من در حال حاضر آزاد نیستم و حق خارج شدن از اسرائیل را ندارم، تمایلی برای گفت‌و‌گو در خصوص خلع سلاح در خاورمیانه ندارم. شاید روزی آزاد شوم و در کانادا با شما در این خصوص مصاحبه کنم.

لاپرس همچنین به نقل از " ترور فیندلی " محقق ارشد مرکز ابتکار حکمرانی بین‌المللی(CIGI) می‌نویسد: موضع اسرائیل مبنی بر اینکه تنها خودش حق برخورداری از برنامه هسته‌ای را دارد، اما دیگران خیر، منافقانه بوده و اخلاقی نیست.

" لورا جولی پرولت " خبرنگار لاپرس در ادامه گزارش می‌افزاید: با چاپ شعر گونترگراس شاعر آلمانی و برنده جایزه نوبل، برنامه هسته‌ای اسرائیل که اغلب در رسانه‌های غربی موضوعی فراموش شده، اینک از زیر به سطح آمده است.

گراس در قطعه شعری که سروده و بازتاب گستردهای در رسانه های غربی داشته عنوان کرده که "برنامه هستهای اسرائیل و نه ایران، مهمترین تهدید علیه صلح جهانی است."