به گزارش افکارنیوز به نقل از مهر، محمدرضا باهنر در نشستی خبری ظهر امروز درساختمان مرکزی جامعه اسلامی مهندسی با اشاره به مساله هدفمندی یارانهها گفت: برای فاز دوم هدفمندی یارانهها، دولت وعده واریز یارانه به حساب خانوارها داد و اما بر اساس قانون مصوب این کار بدون تصویب مجلس غیرقانونی بود و ظاهرا دولت نیز مجاب شد تا زمان ابلاغ قانون از سوی مجلس صبر کند.
دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین با بیان اینکه از اجرای نسبتا خوب هدفمندی یارانهها توسط دولت تشکر می کنیم افزود: اجرای هدفمندی یارانهها برای دولتها و مجالس گذشته یک آرزوی بزرگ بود که با همت دولت و همراهی مجلس فاز اول آن اجرا شد. هر چند اشکالاتی در اجرای آن وجود داشت که باید برطرف شود.
باهنر خاطرنشن کرد: یکی از این اشکالات که برای بسیاری از ما دغدغه بود مساله تولید بود که پیش بینی شده بود ۳۰ درصد از منابع حاصل از هدفمندی یارانهها در حمایت از تولید مصرف شود، اما متاسفانه دولت نتوانست این کار را انجام دهد و حمایت از بخش تولید در حد صفر و یا نزدیک به صفر بود و به همین خاطر بخش تولید با مشکلات جدی مواجه شد.
وی در ادامه داد: پرداخت نقدی و عدم هدایت منابع حاصل از هدفمندی یارانهها به سمت تولید و تورم افسارگسیخته، خانوارها را تحت فشار قرار داد و مردم کوچه و بازار را به خاطر گرانیهای پیش آمده نگران کرد.
نماینده مردم تهران در مجلس گفت: عوامل متعددی در گرانی نقش دارد که بخشی از آن مربوط به درست اجرا نشدن قانون هدفمندی یارانههاست، نقدینگی و عدم سرمایهگذاری در بخش تولید نیز از دیگر عوامل گرانی است.
وی با تاکید بر اینکه عملکرد دولت باید مطابق قانون باشد گفت: مجلس در این مساله وارد شد و دولت نیز مجاب شد که اجرای فاز دوم هدفمندی یارانهها را به پس از تصویب بودجه سال ۹۱ موکول کند که با لغو گفتوگوی شب گذشته آقای رییسجمهور از شبکه یک سیما نیز این طور به نظر می آید که دولت نیز مجاب شده است. البته این به هیچ وجه به معنای تعطیلی اجرای هدفمندی یارانهها نیست. تنها باید برای مشکلات و گرانیهای به وجود آمده چارهای اندیشید. نرخ تورم از نظر علمی شاید درست باشد، اما احساس مردم در مورد گرانیها شدیدتر از اینهاست و ما آمادگی کامل داریم که به دولت در اجرای
هدفمندی یارانهها کمک کنیم.
این نماینده مجلس هشتم، در پاسخ به سوالی در مورد اینکه آیا اجرای فاز دوم هدفمندی یارانهها تا قبل از پایان عمر مجلس هشتم آغاز می شود یا نه؟ پاسخ داد: قانون هدفمندی یارانهها چارچوبها را مشخص کرده است و مجلس نیز اختیارات بسیاری در اجرای این طرح بزرگ به مجریان داده است. اما ما دولت را مجاب کردیم که باید با هم تصمیم بگیریم.
نایب رییس مجلس با بیان اینکه مساله اصلی که وجود داشت در مورد شیب حرکت در اجرای طرح بود که دولت هم قبول کرده بود که این طرح ۵ ساله اجرا شود گفت: مجلس تصویب کرده بود که دولت باید در بودجه هر سال ۴ ردیف را حتما مدنظر قرار دهد، یکی میزان درآمدها و دیگری پرداخت مستقیم یارانهها به مردم، سوم هزینه تولید و چهارمین مورد ناشی از گران شدن پروژههای دولتی بود، متاسفانه دولت در تقویم لایحه بودجه ۲ ماه تاخیر داشت و ما مصوبه گذراندیم که بر اساس آن دو ماه اول سال را مانند دو ماه آخر سال ۹۰ عمل کند.
نایب رییس مجلس تصریح کرد: ۱۶ یا ۱۷ اردیبهشت ماه گزارش کمیسیون تلفیق به صحن می آید و مجلس حداکثر تا چند روز دیگر قانون بودجه را تصویب می کند و قبل از پایان خرداد بودجه ابلاغ می شود.
وی در ادامه اظهار اشت: قبل از پایان مجلس هشتم قانون بودجه که شامل اجرای فاز دوم هدفمندی یارانهها نیز است، ابلاغ می شود.
وی در پاسخ به سوالی در مورد استیضاح وزیر کار گفت: استیضاح وزیر کار به خاطر انتصاب فردی بود که به ریاست سازمان تامین اجتماعی منصوب شد. من کاری ندارم که آقای مرتضوی محکوم یا متهم است، اما نمایندگان بر این اعتقاد بودند که این فرد حاشیه دارد و علاوه بر این تخصص و تجربه لازم را برای ریاست سازمان تامین اجتماعی که یکی از بنگاههای بزرگ اقتصادی کشور است، ندارد و ایشان اگر هم کاری کرده است عموما در بخش طراحی بوده و تخصص لازم در این مورد را ندارد.
وی خاطرنشان کرد: در مورد طرح استیضاح وزیر کار، بحثهای بسیاری مطرح شد که بالاخره آنچه رسما از تریبون مجلس اعلام شد این بود که آقای مرتضوی قانع شد که کنار برود و گفت که استعفا می دهد و اگر هم استعفایشان را نپذیرد کنار می رود. نمایندگان نیز استیضاح وزیر کار را منتفی کردند. اما دولت نیز اعلام کرد که تعهدی در پذیرش استعفا نداده است، اما مرتضوی یک طرفه گفته بود که در سازمان تامین اجتماعی حاضر نمیشود و من اکنون اطلاع ندارم که ایشان سرکارشان حاضر شده یا نه؟ و اگر حاضر شده باشد این مساله به استیضاح کنندگان بر می گردد که دوباره بخواهند وزیر کار را استیضاح کنند یا نه؟ وی
خاطر نشان کرد: امضاء و تقدیم طرح استیضاح از سوی نمایندگان برای تصویب در مجلس بیش از ۶ یا ۷ روز فرصت ندارد و در غیر این صورت به مجلس آینده موکول می شود.
باهنر در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه آقای الهام گفتهاند کسانی که برای دوره جدید مجمع تشخیص مصلحت نظام انتخاب شدند، عموما افرادی هستند که از ورود به مجلس باز ماندهاند و ایشان دقیقا لفظ بیکار را در مورد این افراد به کار بردهاند، با توجه به اینکه شما عضو مجمع هستید نظرتان در این باره چیست؟ گفت: اگر بخواهم با آقای الهام شوخی کنم باید بگویم که اگر تعبیر ایشان یعنی بیکار بودن این افراد درست باشد، ابتدا خود آقای الهام باید به مجمع وارد شود چراکه ایشان اکنون مسوولیت خاصی ندارند و اگر قرار بود نمایندگان راه نیافته به مجلس به مجمع فرستاده شوند
قاعدتا از ۲۵ نفری که انتخاب نشدهاند و اکثرا نیز از جبهه پایداری باید می بودند و فکر می کنم که برای پاسخ به ایشان کفایت می کند.
نایب رئیس مجلس در پاسخ به سوال دیگری در مورد حضور اصلاحطلبان در عرصه سیاسی کشور و به ویژه انتخابات ریاست جمهوری یازدهم اظهار کرد: در چارچوب قانون اساسی و با توجه به توصیه مقام معظم رهبری دنبال جذب حداکثری و دفع حداقلی هستیم، ما از این که نظام ضد انقلاب و افراد وابسته به بیگانه داشته باشد لذت نمیبریم و آرزو می کنیم تمام افرادی که پتانسیل دارند در خدمت نظام و مردم باشند.
دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین افزود: نظرم این است که نباید اصلاح طلبی را مترادف با فتنه انگیزی دانست، سال ۸۸ اتفاقات بسیاری رخ داد و نظام هزینههای زیادی داد و کسانی که این کار را کردند بیشتر از بقیه متضرر شدند، اما هر زمان که بخواهند جبران ضرر کنند دیر نیست.
باهنر خاطرنشان کرد: اگر برخی دنبال این هستند که همه اصلاحطلبان را به جرگه فتنهگران بفرستند من قبول ندارم. هر کس که موضع خود را نسبت به فتنه مشخص کند و در چارچوب قانون عمل کند نظام از او استقبال خواهد کرد و معتقدم فضای چند صدایی به نفع نظام است و هم اکنون نیز کسانی داریم که منصوب به اصلاح طلبان هستند و ورودشان را به مسوولیتهای مختلف پاس می داریم و من از تریبون مجلس اعلام کردم که خوشبختانه ما در مجلس هشتم اصلاح طلب فتنهانگیز نداشتهایم ما حتما از حضور این نوع اصلاحطلبان استقبال می کنیم و حضورشان در عرصههای سیاسی بستگی به همت خودشان دارد.
وی در پاسخ به این سوال که آیا شما آقای خاتمی را جزء سران فتنه می دانید؟ گفت: من سران فتنه را دو نفر بیشتر نمیدانم هر چند برخی دیگر با سکوت و یا موضعگیریهایشان به آنها کمک کردند و این را قبول ندارم که بخواهیم تعداد سران فتنه را توسعه دهیم. افرادی که بخواهند در عرصه سیاسی فعال شوند باید به طریق خوبی آن را جبران کنند و به صورت مشخص اعلام کنند که تقلب تاثیرگذار توهمی بود که اقدام کردند و این افراد باید این حرفشان را پس بگیرند.
وی در پاسخ به خبرنگاری که پرسید: شما سران فتنه را چه کسانی می دانید؟ گفت: موسوی و کروبی سران فتنه هستند، اگر شما کس دیگری سراغ دارید بفرمایید.
باهنر در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا به نظر شما مجلس هشتم بیشتر به مباحثسیاسی نپرداخت و سیاسیکاری نکرد؟ گفت: این واژهها واژههایی است که معنای قابلی به اذهان متبادر نمیکند. اینکه نمایندگان در انجام وظایف خود چقدر موفق بودهاند را باید از مردم سوال کرد. اما شخص من این اجازه را دارم که به مقایسه عملکردها بپردازم چراکه هر مجلسی را ضعیفتر از قبل بدانم خودم در آن شریک هستم.
وی با بیان اینکه معتقدم مجلس هشتم در بعد قانونگذاری مجلس موفقی بود قانون برنامه پنجم را مورد توجه قرار داد و گفت: فکر می کنم که این برنامه جزء برنامههای توسعه کشور بود که بسیاری از صاحبنظران و افراد کارشناس در تدوین آن شریک بودند و من اینقدر به این قانون ایمان دارم که می گویم اگر مجلس نهم عزمش را جزم کند، برای اینکه دولت را وادار کند تا قانون برنامه پنجم را جامع، مانع و متعادل اجرا کند همین کافی باشد.
این عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی در ادامه همچنین نظارت را در مجلس هشتم سازمان یافتهتر نسبت به مجالس گذشته خواند و خاطرنشان کرد: ما نظارتها را در مجلس معنادار تعریف کردیم. در گذشته نظارت بود اما به نتیجه نمیرسید و باید بگویم اگر نظارت با همین شیب در مجلس نهم ادامه پیدا کند نمایندگان در پایان سال اول یا دوم مجلس نهم خواهند توانست هر سال یک سند قابل رجوع نظارت کشور را منتشر کنند و هر سال گزارشی از عملکرد سه قوه کشور ارائه دهند.
دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین همچنین اظهار کرد: ممکن است برخی بگویند به هر ترتیب برخی از قوانین اجرا نشده هم داشتیم که در این مورد باید گفت ما با دولت دهمی طرف بودیم که سیاستهای مربوط به خودش را داشت، چنانچه در راستای رسیدگی به برنامه پنجم دولت یک دفعه گفت که می خواهیم لایحه را پس بگیریم که به معنای بیبرنامگی در کشور بود. وی همچنین اظهار کرد: برنامه پنجم از لایحه برنامه پنجم متفاوتتر بود چرا که بسیار پختهتر بود. این عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی همچنین در ادامه در مورد ارزیابیاش از ریاست مجلس آینده و اظهارنظرهایی مبنی بر اینکه حجتالاسلام ابوترابی و
آقاتهرانی نیز در بحثریاست مجلس مورد توجه هستند، گفت: رییس مجلس آینده را مجلس نهم انتخاب می کند، این اسامی که ذکر شد نیز مطرح هستند.
باهنر همچنین در خصوص بحثسوال از رییسجمهور در مجلس هشتم نیز گفت: این مورد از امکاناتی است که در اختیار مجلس است و این مقوله بعد از انقلاب اتفاق نیفتاده بود، حال مجلسیان یا نخواسته یا نتوانسته بودند از این اختیار استفاده کنند. این موضوع که مجلس هشتم توانست این ممنوعیت بدون دلیل را بشکند قابل تمجید است. با این حال اگر آقای رییسجمهور به سوالات جدیتر پاسخ می دادند به نفع دولت و مجلس بود. ایشان این کار را نکردند و بسیاری از بحثها را با طنز و شوخی پاسخ دادند که خوب نبود.
وی درباره اصلاح آییننامه مجلس شورای اسلامی در خصوص سوال از رییسجمهور نیز گفت: با توجه به اینکه این بحثبرای اولین بار اتفاق افتاد فهمیدیم که این آییننامه مشکلاتی دارد که ما پنج روز را صرف آن کردیم. این مجلس دیگر نمیتواند از این بحثاستفاده کند و معلوم نیست که مجالس بعدی نیز از آن استفاده کنند. برخی فکر می کردند که چون این بحثمربوط به این مجلس است باید با آن مقاومت کرد در حالی که نحوه اثرگذاریاش روشن خواهد شد. خبرنگاری از باهنر پرسید آیا حضور شما در ستاد میرحسین موسوی، تشکیل ائتلاف و مواردی از این دست نشان دهنده این نیست که شما برای بقا در عرصه قدرت اصرار
دارید؟ که وی در پاسخ به این سوال گفت: اگر کسی یک مقدار الفبای سیاست را بداند می فهمد که بسیاری از این حرفها دروغ است. من در سال ۶۴ با مواضع مهندس موسوی درگیری جدی داشتم و معتقدم اگر مهندس موسوی این فتنه را کلید نمیزد نمیتوانست مملکت را اداره کند.
دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین با بیان اینکه در پیش گرفتن چنین روشهایی بداخلاقی است و در یک کشور پیشرفته و معتقد به مسائل انسانی نباید چنین بداخلاقیهایی شود گفت: حال چه رسد به اینکه ما مدعی متشرع بودن هستیم و می دانیم تهمت خیلی بزرگتر از غیبت است و جرم سنگینتری دارد، بنابراین می توانم بگویم اینقدر بیانضباطی شرعی و اخلاقی جای تاسف سنگین در کشور دارد. وی با بیان اینکه برخی از سیاسیون ما نزول سنگین و سقوط آزاد کردهاند و ما باید به خدا پناه ببریم افزود: موضع من کاملا روشن است البته آن وقتها هم کار مثبت انجام شده و زمان جنگ بود، اما به هر حال موضع من
کاملا روشن است و کسانی که چنین اتهاماتی را می زنند باید جبران کنند و بدانند این تهمتها و غیبتها خیلی سنگین است.
عضو شورای مرکزی جبهه متحد در پاسخ به این سوال که چرا مطهری در لیست شما در مرحله دوم قرار نگرفت گفت: در مرحله اول در جبهه متحد اختلاف نظراتی بود. اینکه در لیست جبهه حضور نداشتند به علت کمبود صندلیها بود و نمیتوان گفت کسانی که حذف شدند ناصالح و نالایق بودند. در مورد آقای مطهری باید گفت برخی سر مواضع سیاسی ایشان اختلاف نظر داشتند. با توجه به رایگیری که در شورای داوری شد اسم ایشان حذف شد.
باهنر همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر بحثجزایر سهگانه و موضعگیریهای اتخاذ شده درباره این جزایر گفت: این جزایر جزء لاینفک تمامیت ارضی جمهوری اسلامی است و ما با کسی در مورد آن شوخی نداریم. یک سانتیمتر از جزایر سهگانه مثل یک سانتیمتر از خاک تهران است و در مورد آن با کسی نمیتوان رودربایستی داشت. ما تا ته قضیه ایستادهایم، چراکه کسی حق تجاوز به تمامیت ارضی ما را ندارد.
دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین در ادامه اظهار کرد: ضمن اینکه سفرهای دولت به استانهای کشور نقاط ضعفی هم دارد، اما از نقاط قوت این سفرها، سرکشی دولت به این جزیره است حال این سفر چه سمبلیک و چه واقعی انجام شد قابل تمجید است. البته مجلس در این مورد قصور داشته است. پیشنهاد می کنم در مجلس نهم برنامهای بگذارند و تعدادی از نمایندگان به این جزایر بروند و آن را مورد توجه قرار دهند چراکه می شود در این جزایر سرمایهگذاریهای خوبی داشت.
نایب رئیس مجلس در پاسخ به سوال خبرنگاری که از وی پرسید گویا عربستان تعدادی از ملوانان ایرانی را گرفته و کشته است، اگرچه این خبر تایید نشده اما آیا این موضوع در روابط ایران و عربستان تاثیرگذار خواهد بود یا خیر گفت: با کشوری همچون عربستان طی سالهای گذشته روابط عادی و معمول داشتهایم، اما احساس می شود اینها می خواهند از این روابط سوء استفاده کنند. حضور عربستان در بحرین اگر با اصرار حکومت بحرین هم باشد از نظر اسلامی و انسانی به هیچ وجه قابل پذیرش نیست.
وی تاکید کرد: ایران موظف است از حقوق شهروندان خود در تمام دنیا حمایت کند و ما در این زمینه قوانین جدی نیز داریم. اگر این مساله درست باشد آن را پیگیری می کنیم و قطعا این موضوع در روابط ایران با عربستان تاثیر منفی خواهد داشت.
با هنر همچنین در پاسخ به سوال دیگری که از وی پرسیده شد با توجه به ایراداتی که در بحثهدفمندی یارانهها گرفته می شود همچنین با وجود گرانیها آیا بهتر نیست که مرحله دوم این طرح اجرا نشود؟ گفت: فکر می کنیم که حتما این پروژه باید پیگیری شود. اجرای این پروژه تاکنون منفعتهای بسیاری برای ما داشته است. اگرچه در اجرا نتوانستند پروژه را جامع مورد توجه قرار دهند، اما به هر ترتیب تلاش می کنیم در مرحله دوم از نقاط ضعف آن بکاهیم.
وی گفت: آنچه ما از دولت می خواهیم این است که قانون را اجرا کند، قانونشکنی و عدم اجرای درست و کامل قوانین ضایعات سنگینی خواهد داشت و امیدواریم یک ماه آینده ما بتوانیم اجازه به دولت دهیم که بتواند بخش دوم هدفمندی یارانهها را درستتر اجرا کند.
باهنر در پاسخ به این سوال که با توجه به حضور دو نفر از اعضای جبهه پایداری در لیست جبهه متحد، آیا این موضوع به معنی کوتاه آمدن جبهه متحد و عقبنشینی این جبهه نیست؟ که عضو شورای مرکزی جبهه متحد اصولگرایان در پاسخ به این سوال گفت: ما از اول بلند نیامده بودیم که بعد کوتاه بیاییم. آنها از اول گفتند که دیگر نیازی به همکاری با ما ندارند. کسانی بودند که فکر می کردند کشور و مجلس باید روی سرانگشت تدبیر این آقایان بچرخد در حالی که ما از آنها تدبیری هم ندیدیم.
وی خاطرنشان کرد: ما تعصب نداریم و بیشتر نظراتمان معطوف به مواضع عزیزان است و با آن مواضع کار می کنیم و به هر ترتیب گفتیم که از لیست جبهه متحد حمایت می کنیم.
باهنر همچنین در خصوص سرلیستی جبهه متحد اصولگرایان در مرحله دوم انتخابات گفت: ما در دوره دوم سرلیست نداریم. جناب آقای مصباحیمقدم و کارزونی نفرات بالا هستند و بقیه به ترتیب حروف الفبا در لیست خواهند بود و ما این لیست را توزیع می کنیم.
دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه آیا در بحث امارات بهتر نبود که دستگاه دیپلماسی و مجلس ما مواضع شدیدتری داشتند که باهنر در پاسخ به این سوال گفت: مقوله مواضع شورای همکاری خلیجفارس و امارات تکرار یک حرف بیربط است. البته آنها به زبان دیپلماسی به ما می فهمانند که فشار از بالاست. آنها یالا سری دارند اما ملت ایران هیچ بالاسری ندارد. آنها باید بدانند هر چقدر این حرف را بیشتر تکرار کنند عرض خود را می ببرند و زحمت ما را زیاد می کنند، حال اگر ما زمانی، دیگر حوصله نداشته باشیم تصمیم جدیتری می گیریم
شناسه خبر:
۹۷۸۲۹
مجلس در موضوع جزایر سه گانه قصور داشته
نایب رئیس مجلس با اشاره به موضوع جزایر سه گانه و سفر رئیس جمهور به این مناطق اظهار داشت: سفر رئیس جمهور به این منطقه قابل تمجید است، البته مجلس در این مورد قصور داشته است. پیشنهاد می کنم تعدادی از نمایندگان به این جزایر بروند و آن را مورد توجه قرار دهند.
۰