هاشمی را قبول نداریم اما باید از فضایی که می سازد استفاده کنیم!

به گزارش افکارنیوز، روزنامه کیهان امروز پنجشنبه ۳۱/۱/۹۱ در ستون اخبار ویژه خود نوشت:یک عضو متواری گروهک ملی- مذهبی خواستار استفاده از فضاهایی شد که هاشمی رفسنجانی ایجاد می کند. تقی رحمانی می گوید هاشمی با اپوزیسیون و اصلاح طلبان متفاوت است اما طرفین می توانند سوار قطار همسو شوند و ایستگاه های مشترکی داشته باشند.

تقی رحمانی پس از فرار از کشور به خاطر نقش آفرینی در فتنه سبز به پاریس رفت. او در مصاحبه با روز آن لاین حمله اصلاح طلبان به هاشمی رفسنجانی در انتخابات مجلس ششم را اشتباه خواند و درباره این سؤال که آیا اصلاح طلبان و اپوزیسیون ملی - مذهبی حاضرند باز هم به دامن هاشمی برگردند، گفت: ملی مذهبی ها براساس تنظیم رابطه شان با مشارکت و مجاهدین انقلاب در انتخابات مجلس ششم، رابطه شان با هاشمی را تنظیم کردند. من در سال ۸۴ مخالف این بودم که از هاشمی حمایت کنیم، اما ملی مذهبی ها این کار را کردند. جالب است که مهندس سحابی در دوره هاشمی به زندان رفت و به قول خود هاشمی قرار بود که رویش کم شود. اما به نظرم در برآورد نیروهای اصلاح طلب داخل حاکمیت از نقش آقای هاشمی، اشتباه صورت گرفت.

وی افزود: در انتخابات مجلس ششم بخشی از اصلاح طلبان بر این باور بودند که حضور هاشمی رفسنجانی و ریاست وی بر مجلس، می تواند باعثتوقف پروژه اصلاحات شود و با توجه به فسادهای دوره سازندگی، این قابل دفاع نخواهد بود. به همین دلیل در انتخابات مجلس ششم مرزبندی سفت و سختی با هاشمی نشان دادند. وقتی مرزبندی طولانی و سخت شد، عملاً یک نوع واگرایی بین این نیروها اتفاق افتاد. خود هاشمی هم در شهریور ۷۹ در نمازجمعه ای که خواند، به مطبوعات حمله کرد که این ها هر روز یک ترقه و بمب منفجر می کنند.

رحمانی با بیان اینکه افراد رده بالا و مطرح ترین چهره های حزب مشارکت وارد پروژه حمله به هاشمی شدند، افزود: پیش از انتخابات مجلس ششم، سه نفر از اصلاح طلبان به دفتر مجله ایران فردا آمدند. من خودم در این جلسه نبودم، اما از مهندس سحابی و هدی صابر نقل می کنم. آن ها گفتند که ما می خواهیم علیه هاشمی ویژه نامه ای منتشر کنیم، شما هم با توجه به اینکه از همان ابتدا منتقد سیاست های تعدیل بودید، مقاله ای در همین زمینه بدهید. مهندس سحابی اما مخالفت کرده و گفته بود که شما نباید به هاشمی حمله کنید. نقد هاشمی را اجازه دهید ما که اپوزیسیون هستیم انجام دهیم. شما اگر زیرپای هاشمی را خالی کنید، زیرپای خودتان هم خالی می شود. این مورد پذیرش اصلاح طلبان قرار نگرفت.

وی می گوید: وقتی اصلاح طلبان اشتباه محاسباتی می کردند، این اشتباه دامن ملی - مذهبی ها را هم به اعتبار همراهی با آنان می گرفت. من خودم در سال ۸۴ فکر می کردم یا باید سکوت کنیم یا از آقای کروبی حمایت کنیم. چون فکر می کردم معین رأی نمی آورد اما دوستان از معین حمایت کردند و در دور دوم پشت هاشمی رفتند.

این عضو گروهک ملی - مذهبی همچنین درباره علت رد پیشنهاد سحابی از سوی اصلاح طلبان تصریح کرد: برداشت آنها این بود که ما مایلیم با نقد هاشمی، خودمان را مطرح کنیم. یکی از چهره ها می گفت ما ده وزیر عوض می کنیم. وقتی مهندس سحابی گفت خواهش می کنم نمایندگان مجلس[ششم] به زندگی مردم هم توجه کنند، یکی از آن ها گفت که خدا را شکر شما نماینده نشدید! می خواهم بگویم که نگاه مهندس سحابی، هم چنان نگاهی بود که رفاه اقتصادی و آزادی سیاسی را تدریجی می خواست، اما نگاه اصلاح طلبان تحکیم قدرت دولت خودشان بود. آنها حاضر نیستند آن اشتباهات را به درستی نقد کنند.

این گروهکی متواری درباره این پرسش که آیا هنوز می توان روی هاشمی حساب باز کرد، گفت: بستگی به شرایط دارد و اینکه ما چه چیز را می خواهیم. آقای هاشمی منافع خودش را دارد و می خواهد نظام را حفظ کند، اما کلاً نگاه هاشمی، یک نگاه بوروکراتیک است. بوروکرات ها بخشی از آزادی های مدنی را می دهند، اما همیشه نتیجه پروژه ها همانی نیست که معماران آن تصور می کنند. در موازنه قدرت خواست فرد مهم نیست، مهم این است که سمت و سوی فعالیت یک جریان به کجا می رود.

وی با بیان اینکه باید از فضاهایی که بوروکرات ها ایجاد می کنند استفاده کرد، افزود: برای وحدت های استراتژیک باید به وفاداری افراد توجه کرد، اما برای استفاده از فضاهایی که وجود دارد نیاز به این نیست. کما اینکه هاشمی هم نمی آید با دموکراسی خواه ها جبهه تشکیل دهد. ممکن است که قطار هم سو شود و ایستگاه های مشترکی داشته باشد. همان طور که سخنان وی در خطبه های نماز جمعه سال ۸۸، با استقبال مواجه شد.