انهدام پازل استراتژیک آمریکا در بغداد

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب ، در دیدار مصطفی الکاظمی  نخست‌وزیر عراق  جنایت آمریکا در ترور سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس را یک نمونه از نتیجه حضور آمریکایی‌ها برشمردند و خطاب به نخست‌وزیر عراق تأکید کردند:« آن‌ها مهمان شمارا در خانه شما کشتند و صریحا به این جنایت اعتراف کردند که این موضوع کوچکی نیست. جمهوری اسلامی ایران هرگز این موضوع را فراموش نخواهد کرد و قطعا ضربه متقابل را به آمریکایی‌ها خواهد زد.»

اخبار سیاسی- معظم له  در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کردند که تصمیم دولت، ملت و مجلس عراق مبنی بر اخراج نیروهای آمریکایی باید پیگیری شود. چنانچه محرز است،«قاطعیت در مجازات قاتلان شهید سردار سلیمانی » و« اخراج کامل نیروهای آمریکایی از عراق  »، دو بخش اصلی نگاه ایران نسبت به تحولات عراق را تشکیل می‌دهد . واقعیت امر این است که دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان کاخ سفید، استراتژی «ایجاد بحران‌های مزمن امنیتی» و « مداخله مستقیم و بلندمدت در عراق» را از سال ۲۰۰۳ تاکنون در دستور کار قرار داده‌اند. انهدام بازی استراتژیک آمریکا در عراق ، پیش‌شرط‌ها و مؤلفه‌هایی را می‌طلبد که مهم‌ترین آن‌ها، رصد هوشمندانه بازی واشنگتن در بغداد می‌باشد.
پس‌ازاین رصد هوشمندانه، لازم است«ظرفیت‌ها»،«کانال‌ها» و ابزارهایی را معطوف به هدف «از بین بردن مداخله آمریکا بر عراق» تعریف کرد. این موضوع، مطالبه ملت عراق از دولت و پارلمان این کشور بوده است. مسئله اساسی اینجاست که ملت عراق نسبت به سال ۲۰۰۳ میلادی(زمان اشغال عراق)، نسبت به نقش مخرب، منفی و اهداف واقعی آمریکا از حضور  در کشورشان به‌مراتب آگاهتر شده‌اند. محصول این آگاهی، حمایت ملت عراق از جریان‌های مقاومت و در مقابل، افزایش هزینه‌های راهبردی و تاکتیکی واشنگتن در بغداد است. چنانچه برخی سناتورهای کنگره و تحلیلگران برجسته حوزه سیاست خارجی آمریکا اذعان کرده‌اند، مؤلفه‌ای به نام «نفرت از آمریکا» در میان اقشار مختلف عراق، خصوصا پس از شهادت سردار سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس بیش‌ازپیش نهادینه شده است. « مراسم تشییع باشکوه  پیکر شهید سردار سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس در ایران  »و  حضور میلیونی و گسترده ملت عراق در تظاهرات حمایت از «اخراج نیروهای آمریکایی»،نقطه وصل و پیوند دو ملت ایران و عراق است. در این معادله، قطعا سیاستمداران و مقامات اجرایی دو کشورباید به حلقه وصل دو ملت مسلمان و همسایه تبدیل شده و اقدامات جدی و مستمری را در راستای نیل به هدف«اخراج مطلق آمریکا از عراق» صورت دهند. در اینجا باید دقت شود که کلیدواژه «خروج» معنایی ندارد، زیرا واشنگتن به‌صورت ذاتی ، قصدی برای خروج خودخواسته از عراق ندارد! آنچه در این میان اصالت و موضوعیت دارد،«اخراج نیروهای آمریکایی» از عراق و متعاقبا کل منطقه  خواهد بود. همچنین « اخراج آمریکا از عراق » معلول یا مرهون حضور یا عدم حضور ترامپ در کاخ سفید نخواهد بود! نباید فراموش کرد که جو بایدن ، نامزد حزب دموکرات آمریکا در انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر(آبان ماه ) بانی ایجاد طرح و نظریه «تجزیه عراق» می‌باشد و قطعا حضور وی در واشنگتن، به‌مانند ترامپ( و حتی بیشتر) خطرناک خواهد بود. بنابراین، مقامات دو کشور همسایه باید با استناد به «نقشه راه» پررنگی که توسط رهبر معظم انقلاب ترسیم شد، هر چه سریع‌تر اقدامات مشترک خود را جهت ایجاد  ثبات در  منطقه و تحقق مطالبات دو ملت مسلمان صورت دهند. 

حنیف غفاری