تحریم‌های اتحادیه اروپا بر علیه هنگ‌کنگ

در ادامه واکنش‌های جهانی به تصویب قانون امنیت ملی چین در هنگ‌کنگ ، اتحادیه اروپا در پاسخ به این اقدام قصد دارد محدودیت‌هایی را علیه این منطقه خودمختار اعمال کند.

اخبار بین الملل- به نوشته وبگاه «یورونیوز»، اتحادیه اروپا روز گذشته (سه‌شنبه) تهدید کرد در پاسخ به تصویب این قانون توسط چین، صادرات تجهیزات و فناوری به هنگ‌کنگ را متوقف خواهد کرد.

به گفته اتحادیه اروپا این تجهیزات و فناوری کارایی نظارت و سرپرستی دارند.

اتحادیه اروپا مدعی شده قانون امنیت ملی پکن یک نگرانی جدی بوده و حقوق مربوط به آزادی هنگ‌کنگ که قرار بود تحت شرایطی، واگذاری آن از انگلیس به چین تا سال ۲۰۴۷ مورد حمایت قرار گیرد را از بین می‌برد. 

بر اساس قانون امنیت ملی هنگ‌کنگ که چند هفته پیش توسط کمیته دائمی کنگره ملی خلق چین به تصویب رسید و اجرایی شد، پکن می‌تواند با اعمال این قانون جرائم مربوط به ایجاد جدایی، براندازی، تروریسم و تبانی با نیرو‌های خارجی را مجازات کند که این مجازات می‌تواند حکم زندان ابد نیز باشد.

برخی کشور‌های غربی از جمله انگلیس و آمریکا از چین خواسته بودند درباره این قانون، تجدید نظر کند. این کشور‌ها مدعی شده بودند که پکن باید حق آزادی بیان و برگزاری اجتماعات و تظاهرات در هنگ‌کنگ را حفظ کند.

 اتحادیه اروپا همچنین روز سه‌شنبه تحریم‌هایی را علیه چین به دلیل اقداماتش در هنگ‌کنگ اعمال کرد.