به گزارش افکارنیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، احمدی نژاد امروز با نخست وزیر عراق دیدار و گفتگو کرد.

رئیس جمهور و نخست وزیر عراق با اشاره به نقش و جایگاه سازنده و ممتاز دو کشور در منطقه، بر استفاده از تمامی ظرفیت‌های موجود خود در راستای گسترش سطح روابط دوجانبه و تلاش برای برطرف کردن مشکلات منطقه به نفع ملت‌ها و برقراری صلح و عدالت تأکید کردند.

محمود احمدی‌نژاد عصر امروز در دیدار با نوری المالکی نخست وزیر عراق با اشاره به اینکه دو ملت ایران و عراق مأموریت‌های بزرگ منطقه‌ ای و بین‌المللی بر عهده دارند، تأکید کرد: اگر تهران و بغداد قدرتمند و باعزت باشند، دیگر در منطقه جایی برای حضور دشمنان ملت‌ها از جمله آمریکا و رژیم صهیونیستی وجود نخواهد داشت.
رئیس‌جمهور روابط تهران – بغداد را در منطقه و جهان ویژه و استثنایی برشمرد و اظهار داشت: هیچ مانع و محدودیتی در مسیر توسعه مناسبات همه جانبه سیاسی، اقتصادی و فرهنگی و حضور در عرصه‌های منطقه‌ای و جهانی میان جمهوری اسلامی ایران و عراق وجود ندارد.

احمدی‌نژاد تصریح کرد: به فضل الهی دو ملت ایران و عراق در کنار یکدیگر پیشرفت کرده و با حفظ هوشیاری از موجودیت و استقلال خود مقتدرانه دفاع خواهند کرد و توطئه‌های دشمنان برای ایجاد اختلاف، ترس و وحشت با توسل به اقداماتی موذیانه نظیر ترور‌ و بمب‌گذاری، قطعاً به جایی نخواهد رسید.

رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه مستکبران و دشمنان ملت ایران و عراق، از اقتدار و استقلال دو کشور نگران و ناراحت هستند، گفت: سلطه‌گران که سابقه سیلی خوردن از دو ملت را در کارنامه خود دارند، با فتنه‌انگیزی و ایجاد اختلاف‌به دنبال این هستند که کشورهایی نظیر ایران و عراق همواره ضعیف باشند تا بتوانند تمام منطقه را تحت سیطره و تسلط خود در آورند.

احمدی‌نژاد در ادامه با اشاره به روابط عمیق و گسترده دو ملت ایران و عراق بر تقویت هر چه بیشتر مناسبات و همکاری‌های دوجانبه تأکید کرد و گفت: حضور دولتی مردمی، مصمم و انقلابی در عراق که در جهت بازسازی و ارتقاء سطح این کشور به جایگاه شایسته خود تلاش می‌کند، ظرفیت همکاری دو کشور را بیش از پیش افزایش داده است.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه خوشبختانه ملت عراق با مدیریت خوب مسئولان این کشور سختی‌ها را پشت سر گذاشته و به سمت آبادانی و پیشرفت در حرکت است، گفت: امروز تمامی عوامل تاریخی، فرهنگی و سیاسی موجود در روابط ایران و عراق اقتضاء می‌کنند که دو کشور در کنار یکدیگر در جهت رشد و تعالی دو ملت گام بردارند.

رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه با اراده و تلاش مسئولان ایرانی و عراقی سطح مناسبات فی‌مابین به سرعت در حال گسترش است، اظهار داشت: با یاری خداوند در آینده‌ای نزدیک همگان شاهد قرار گرفتن جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق در اوج پیشرفت، اقتدار و عزت خواهند بود.

نوری المالکی نخست‌وزیر عراق نیز در این دیدار با اشاره به روابط ممتاز جمهوری اسلامی ایران و عراق بر گسترش روابط همه جانبه با جمهوری اسلامی ایران تأکید کرد و گفت: دو کشور با استفاده از تجربیات و توانمندی‌های خود می‌توانند گام های بلندی را در مسیر رشد و پیشرفت دو ملت و ملت‌های منطقه برداشته و اثرگذاری مثبت و سازنده‌ای بر تحولات موجود داشته باشند.

نخست‌وزیر عراق با تأکید بر ضرورت ایجاد تفاهم و همدلی در منطقه، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق می‌توانند با همکاری یکدیگر در جهت کمک به ایجاد ثبات و امنیت در منطقه تلاش کرده و چالش‌های موجود را با تفاهم و در نظر گرفتن احترام به حقوق ملت‌ها برطرف کنند.

وی تصریح کرد: افزایش بیش از پیش رایزنیها و هماهنگیهای سیاسی تهران - بغداد میتواند نقش مهم و تأثیرگذاری در روند برقراری صلح و ثبات در منطقه داشته باشد.