نفوذ و قدرت آمریکایی‌ها در دنیا دچار افول شده است

محسن پیرهادی، در واکنش به شکست قطعنامه پیشنهادی آمریکا برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران در شورای امنیت، گفت: قطعنامه پیشنهادی ایالات متحده بنا بر دلایل مختلف در شورای امنیت رأی نیاورد؛ نخست آنکه که مهلت سیزده سال تحریم‌ها تمام شده و وضعیت نفوذ و قدرت آمریکایی‌ها در دنیا نسبت به گذشته دچار افول شده است، از همین رو آمریکا نتوانست یک همگرایی برای مقابله با ایران در جهان ایجاد کند.

اخبار سیاسی- عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی افزود: از سوی دیگر بسیاری از کشورها فروشنده سلاح هستند که بر اساس منافع فردی و کشوری خودشان در بعضی از موارد ما را خریدار مشاهده می‌کنند و آمریکا با وجود دولت ترامپ در رأس این کشورها است.

این نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی گفت: ترامپ در فضای بین‌الملل و داخل آمریکا وضعیت مناسبی ندارد و پیام این رأی شورای امنیت باتوجه به نزدیک شدن انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده هم برای مردم آمریکا مشخص و روشن بود.

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: محور اصلی رأی نیاوردن قطعنامه ضدایرانی آمریکا، رأی ممتنع کشورهای اروپایی بود. کشورهای اروپایی با رأی که به قطعنامه ایالات متحده دادند، یک پیام شفاف مبنی بر عدم توفیق ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری را اعلام کردند.

وی معتقد است: رأی شورای امنیت بازتاب بسیار گسترده‌ای در داخل آمریکا دارد، چراکه در وهله اول ایالات متحده نتوانست یک اجماع جهانی علیه ایران درست کند، سپس نشان می‌دهد این کشور به یک انزوا رسیده است که این امر در آستانه انتخاب این کشور قابل تأمل است.

محسن پیرهادی افزود: به گفته صاحب نظران در طول تاریخ ۷۵ ساله گذشته ایالات متحده تاکنون این اتفاق رخ نداده بود و فکر می‌کنم آمریکایی‌ها با این حال که می‌دانستند قطعنامه پیشنهادی‌شان رأی نخواهد آورد با مطرح کردنش دچار یک اشتباه فاحش شدند. آنان این ارزیابی را داشتند که قطعنامه پیشنهادی‌شان رأی نمی‌آورد اما ترامپ به واسطه روحیه قلدرمأبانه‌ای که دنیا از او سراغ دارد، پافشاری کرد که قطعا این اتفاق بعد از این هم بر آمریکا تاثیرگذار خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه هژمونی آمریکایی در دنیا تعریف شده است، گفت: با این وجود در بسیاری از موارد کشورهای مختلف  سعی می‌کنند در بعضی از لایه‌های تصمیم‌گیری، مخالفت خود را برای حفظ ژست و  پرستیژشان اعلام کنند تا به دیگران القاء کنند که در همه موارد دنباله‌رو آمریکایی‌ها نیستند. در مورد تصمیم‌گیری درباره قطعنامه ضدایرانی آمریکا در شورای امنیت هم شاهد همین رویکرد بودیم اما اروپایی‌ها باید بدانند که رأی ممتنع آنها به قطعنامه آمریکا کفایت نمی‌کنند و آنها باید به تعهدات خود در چارچوب برجام عمل کنند.

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران در سیاست‌های ضد امپریالیستی یک رویه ثابتی دارد و دنیا هم این را متوجه شده است. استکبار جهانی با فشار و تحریم نمی‌تواند ایران را به عقب‌نشینی وادار کند و این تحریم‌ها و فشار بیشتر باعث خودکفایی بیشتر و عدم وابستگی به جریان غرب و آمریکا می‌شود. بر همین اساس هیچ کدام از کشورها در تمدید تحریم‌های تسلیحاتی با آمریکا همراهی نکردند.