لغو تحریم‌ها ازسوی ۱ + ۵نتیجه اجلاس بغدادخواهد بود

به گزارش افکارنیوز، سعدالله زارعی کارشناس مسائل خاورمیانه در گفتوگو با فارس درباره رویکرد دور دوم مذاکرات ایران و۱+۵ که در بغداد برگزار میشود، اظهار داشت: اگر دستور کار مذاکرات بغداد همان چیزی باشد که در بیانیه مطبوعاتی اشتون در استانبول آمد، غرب باید برای اثبات پایبندی به مسئله غنیسازی ایران تحریمها و قطعنامهها را لغو کند.

زارعی بر همین اساس افزود: لغو تحریم‌ها نشان دهنده فضای تعاملی بین کشورهای ۱ + ۵ و ایران است و در واقع از این به بعد شرایط سوء‌ظن و اتهام‌پراکنی جای خود را به بحثکارشناسانه و متعهدانه می‌دهد طوری که دو طرف برای رفع ابهام تلاش ‌کنند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه ادامه داد: بر اساس شواهد موجود و با توجه به سخنانی که طی روزهای گذشته مقامات غربی ۵ + ۱ مطرح کرده‌اند به نظر نمی‌آید با وجود بیانیه‌ اشتون، غرب به لزوم پذیرش غنی‌سازی ایران پایبند باشد.

وی خاطرنشان کرد: با اینکه بیانیه اشتون مثبت بود اما اظهار‌نظر‌های مقامات آمریکا، فرانسه و انگلیس در فاصله نطق اشتون تاکنون نشان می‌دهد بیانیه اشتون به معنای پایان مجادله و تبلیغات غرب علیه برنامه هسته‌ای کشورمان نیست.

زارعی تاکید کرد: غرب چاره‌ای ندارد جز اینکه فعالیت غنی‌سازی ایران را بپذیرد و تحریم‌هایی که به طور یکجانبه و خارج از چارچوب علیه ایران تصویب شده از جمله تحریم‌های اخیر اتحادیه اروپا و آمریکا در حوزه انرژی و بانک مرکزی را لغو کند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه در عین حال تاکید کرد: غرب ترجیح می‌دهد لغو تحریم‌ها بدون سر و صدا صورت گیرد یعنی به جای اینکه اعلام کند تحریم‌های یکجانبه علیه کشورمان را کنار گذاشته ترجیح می‌دهد این مسئله آرام صورت گیرد.

وی با اشاره به مطلب اخیر رویترز پیرامون تحریم‌های کشورمان خاطرنشان کرد: رویترز دیروز به نقل از یکی از مقامات اروپایی که خواست نامش فاش نشود گفت اتحادیه اروپا تحریم نفتی ایران را که از ۶ تیرماه امسال قرار بود اجرا شود معلق می‌کند از این رو این مسئله از سویی عدم اعلام رسمی لغو تحریم‌ها و از سویی دیگر به‌جای لغو قانون صحبت از عدم اجرای آنهاست.

زارعی با بیان اینکه به نظر می‌رسد غرب یک بازی دو وجهی را در قبال ایران دنبال می‌کند تصریح کرد: آنها برای حفظ آبروی خود از تداوم فشار بر جمهوری اسلامی حرف می‌زنند و در عین حال سعی دارند تحریم‌هایی را که برای آنها مشکل‌ساز شده است، لغو کنند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه ادامه داد: اجلاس بغداد روند استانبول را دنبال می‌کند چرا که ممکن است ۵ + ۱ بدون اعلام رسمی لغو تحریم‌ها، در مذاکرات جداگانه‌ای با هیئت ایرانی آمادگی خود را برای لغو برخی تحریم‌ها به صورت پلکانی اعلام کند.

وی با بیان اینکه در فاصله دو اجلاس غرب برخی مطالبات را به صورت غیررسمی برای فشار بر جمهوری اسلامی مطرح خواهد کرد، تصریح کرد: ادعای اخیر امارات درباره حاکمیت جزیره ایرانی ابوموسی برای این است که آنها می‌کوشند تا زمان اجلاس بغداد طرف ایرانی را وادار به پذیرش بخشی از خواسته‌های غرب مثل توقف غنی‌سازی ۲۰ درصد یا خارج کردن اورانیوم ۲۰ درصد غنی‌شده بر اساس توافق کلی اجلاس تهران کنند.

زارعی متذکر شد: غرب می‌کوشد فضای مثبت استانبول را حفظ کند چرا که می‌خواهد از این طریق بازار غرب را آرام کرده و مانع از افزایش قیمت نفت شود.

این کارشناس مسائل خاورمیانه تصریح کرد: برخی کشورهای اروپایی که با اکراه تحریم انرژی ایران را پذیرفتهاند ممکن است در مذاکرات آمادگی خود را برای برداشتن تحریمهای حوزه انرژی اعلام کنند.