دولت حسن روحانی در زنگ آخر

اخبار سیاسی- سال آخر دولت شیخ حسن روحانی است که شروعش با تدبیر و امید و وعده های مختلفی بود که بسیاری از آنها عملی نشد.

به گزارش افکارنیوز، روحانی در همان ابتدای کار پس از به تن کردن ردای ریاست جمهوری وعده ای 100 روزه به مردم داد که هر چند آن 100 روز تمام شد و وعده ها عملی نشد اما 100 روزهای بعدی هم از راه رسید .

هر چند دولت روحانی خدماتی داشته اما آنچه در وعده های خود به مردم گفت به شکل کامل عملی نشد و بسیاری از وعده ها پا برجا ماند و از سوی دیگر امروز با گرانی و تورمی که کشور با آن روبرو است می توان بخش عمده ای از این مشکلات را حاصل تدبیر مسئولان دولتی دانست.

بسیاری از مشکلات وجود دارند که پرداختن به همه آنها در این مقال نمی گنجد اما مهمترین ایراد و ضعف دولت حسن روحانی این بود که برجام اولیت دولتمردان برای حل مشکلات شده بود و هر چند توصیه های دلسوزان و بدعهدی غربی ها به ویژه آمریکایی ها بارها و بارها گوشزد شد اما چکیده تفکر و تدبیر دولت جز با مذاکره نبوده و انجایی که روحانی گفت من راه دیگری بلد نیستم، عیان گشت که مشکل از طرز تفکر و تدبیر بوده است.

کشور ظرفیت های داخلی بسیاری داشته و دارد که مغفول ماند. اما حالا سال پایانی دولت است و به قول معروف دولت در زنگ آخر قرار دارد، رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز به همین موضوع اشاره می کنند اما این سال پایانی دلیلی بر تنبلی و سستی نباید باشد بلکه دولت می تواند از این فرصت باقی مانده برای ترمیم کارنامه ضعیف خود استفاده کند.

رهبر معظم انقلاب در دیدار تصویری با هیات دولت فرمودند: «از امروز در واقع سال آخر دولت شروع می‌شود. سال آخر خیلی مهم است. یک سال زمان کمی نیست.» ایشان در این باره، با اشاره به سنت معمول روسای جمهوری در ایران در ارائه گزارش صد روزه به مردم، در ابتدای تصدی مسوولیت قوه مجریه، خاطرنشان کردند: «در کشور ما هم اخیراً معمول شده که در اوّل مسوولیّت، روسای محترم یک فرصت صدروزه را معین می‌کنند و می‌گویند در این ۱۰۰‌‌روز مثلاً این کارها را یا یک کارهایی را انجام می‌دهیم، مردم هم در فرصت صدروزه قضاوت می‌کنند، مطبوعات و دیگران می‌گویند در این ۱۰۰‌روز این جور کار شد؛ معلوم می‌شود که در ۱۰۰‌‌روز می‌شود کارهای مهمّی کرد. یک سال سه تا ۱۰۰‌روز به اضافه یک ۶۵‌روز است.»

معظم له همواره به تمام دولت ها توصیه کرده اند که تا لحظه آخر باید از خدمت کردن به مردم خسته نشوند و دولت فرصت دارد تا این خدمات را بهتر انجام دهد.

علیرضا سلیمی از نمایندگان مجلس یازدهم در توصیه به دولت با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب گفت:  متاسفانه عده‌ای در داخل راه حل برون رفت از مشکلات را ارتباط با غرب می‌دانند و همین چشم دوختن به غرب نیز آسیب‌های جدی به کشور وارد کرده و موجب شده تا اقتصاد کشورمان شرطی شود.

وی در ادامه افزود: اینکه حضرت آقا به این مسئله مهم اشاره کردند به این دلیل بوده که اقتصادمان شرطی نشود و نباید آن را شرطی کرد و باید به صورت جدی روی ظرفیت‌های داخلی تکیه داده شود.

این نماینده مردم با اشاره به اینکه برخی‌ها در داخل متصور شده‌اند که با پیروزی جو بایدن استراتژی آمریکا در قبال ایران تغییر خواهد یافت، تاکید کرد: متاسفانه برخی‌ها در داخل برای رقیب ترامپ ستاد انتخاباتی دایر کردند و خیال می کنند که جو بایدن با رئیس‌جمهور فعلی آمریکا تفاوت دارد و این‌ها باید بدانند که هر دو دولبه یک قیچی برای زدن ریشه های ملت بزرگ ایران هستند.

نماینده مردم محلات در ادامه افزود: رهبر انقلاب فرمودند باید موانع سر راه تولید برداشته شوند و به صورت جدی جلوی واردات کالاهای لوکس گرفته شود و اینکه حضرت آقا به طور روشن به بعضی از مصادیق  اشاره کردند دردآور است.

سلیمی تصریح کرد: دولت باید اقتصاد کشور را معطل ارتباط با غرب نکند و باید برای بهبود وضعیت اقتصادی ظرفیت‌های داخلی را فعال کنند.

همچنین ولی اسماعیلی دیگر نماینده مجلس نیز معتقد استاینکه امسال را که  سال آخر دولت است روزشماری کنیم که چه زمانی تمام می شود و دولت را تغییر بدهیم، درست نیست.

وی افزود: صحبت رهبری معظم  این بود که امسال هم مانند سال های اول دولت که انگیزه خیلی خوب داشته و شروع کردند، امسال هم به فعالیت مستمر بپردازند  و مانند آخر کار  دولت‌های دیگر به هم ریختگی، سستی و خمودگی نداشته باشند و تاکید ایشان بر این بود که دولت یازدهم همانند سال اولی که روی کار آمده با همان روحیه ادامه دهد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه رهبری  پیوند زدن اقتصاد کشور به تحولات خارجی را یک خطای راهبردی می دانند،اظهار کرد: آنچه از منظر دیپلماسی خارجی بیشتر نمود داشت ما نباید  اقتصاد داخلی مان را شرطی کنیم،اقتصاد و سیاست خارجی را متصل نکنیم.

وی با اشاره به تاکید رهبری به نگاه به درون کشور مطرح کرد: دولت در اوایل کار به موضوع نگاه به درون توجه نکرد،در موضوع برجام  تاکید و تکیه گشایش اقتصادی مان بر موضوعات خارجی بود؛اما  رهبری تاکید داشتند که  اقتصاد نباید شرایطی شود و باید نگاه به درون را داشته باشیم،نباید منتظر تصمیمات و انتخابات رئیس‌جمهور و افرادی که انتخاب خواهند شد،بشویم.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به تاکید رهبر انقلاب بر گفت و گو با مردم ،تصریح کرد: توجه به بیانات رهبری،توان و اراده داخلی،همت مردم، با مردم رودررو صحبت کردن ؛ برای اقتصاد و معیشت مردم راهگشا خواهد بود.

در هر صورت هنوز فرصت برای حسن روحانی و دولتمردانش تمام نشده و می توانند در این روزهای باقی مانده تلاش خود را برای خدمت به مردم مضاعف کنند تا کمی از مشکلات اقتصادی کشور حل شود.