نقض حریم هوایی چین توسط هواپیمای جاسوسی آمریکا

سخنگوی وزارت خارجه چین اعلام کرد یک فروند هواپیمای جاسوسی آمریکا روز گذشته با ورود به منطقه پرواز ممنوع نظامی، حریم هوایی چین را نقض کرده است.

اخبار بین الملل- ژائو لیجان روز چهارشنبه در نشست خبری وزارت خارجه چین تاکید کرد این حادثه در حریم هوایی و قلمرو چین رخ داده است.

وزارت دفاع چین نیز نقض حریم هوایی این کشور از سوی هواپیمای جاسوسی آمریکا را تحرکی آشکار توصیف کرد که به سوء تفاهامات دو جانبه دامن خواهد زد و می‌تواند به تقابل هوایی یا دریایی با آمریکا منجر شود. وزارت دفاع چین روز گذشته گزارش داد یک هواپیمای جاسوسی یو-۲ آمریکا در جریان یک رزمایش نظامی وارد منطقه پرواز ممنوع نظامی در شمال این کشور شده است.

در اوایل ماه اوت یک اندیشکده چینی اعلام کرد ۶۷ مورد پرواز هواپیما‌های جاسوسی و اطلاعاتی آمریکا در حوالی دریای جنوبی چین را تنها طی ماه ژوئیه به ثبت رساند. وانگ یی، وزیر خارجه چین نیز در اوایل اوت به خبرگزاری شینهوا اعلام کرد تنها در نیمه اول سال ۲۰۲۰، آمریکا بیش از ۲ هزار بار هواپیما‌های نظامی خود را به دریای جنوبی چین اعزام کرده است.

چین طی روز‌های اخیر و در پاسخ به تحرکات خصمانه و ستیزه‌جویانه آمریکا در منطقه دریای جنوبی چین، در ۴ منطقه دریایی از جمله دریای چین جنوبی و دریای زرد اقدام به برگزاری رزمایش نظامی کرده است. کارشناسان نظامی اعلام کرده‌اند که اقدام اخیر چین، آزمونی برای سنجش میزان آمادگی پکن در برابر تهدیدات احتمالی آمریکاست.

دریای جنوبی چین و مسئله حق حاکمیت بر آن از موضوعات تحت مناقشه واشنگتن و پکن است.