توصیه های ایمنی روز طبیعت را جدی بگیرید

گروه اجتماعی – در آستانه فرا رسیدن روز طبیعت و سیزده بدر قرار داریم، روزی که متاسفانه برخی از هموطنان به جای حفاظت از محیط زیست اقدام به تخریب آن می کنند.

به گزارش افکارنیوز، برای برگزاری سیزده بدر به شیوه ایمن و به دور از هرگونه حادثه به سراغ سید محمد امامی ، معاون عملیات منطقه  2 آتش‌نشانی تهران و از وی درباره نکاتی که باید شهروندان در این روز رعایت کنند؛ جویا شدیم که در زیر می آید؛

*در تمامی نقاط بوستان های شهری و جنگلی، اماکن تفریحی و ... بر افروختن آتش ممنوع بوده مگر در قسمت هایی که به عنوان اجاق خانه با تجهیزات لازم ایجاد شده است.

* در صورت امکان از ذغال چوب و یا چوب‌های خشک برای روشن کردن آتش کنید همچنین نباید برای جمع‌آوری چوب، شاخه‌های درختان را شکسته و به پوشش گیاهی و درختان آسیب وارد کرد.

* هرگز نباید مسؤلیت برافروختن آتش را بر عهده کودکان و نوجوانان قرار داد، والدین اجازه ندهند که فرزندانشان در جنگل آتش بازی کنند.

  *به همراه داشتن یک دستگاه خاموش کننده پودر و گاز آتش نشانی و کیف محتوی لوازم کمکهای اولیه برای استفاده در مواقع ضروری الزامی است.

* به تابلوهای هشدار دهنده آموزشی در مناطق بوستان های تفریحی و جنگلی توجه داشته باشید.

*به خاطر داشته باشید ته سیگار روشن، چوب نیم سوخته و سوختن ذغال داخل اجاق ها را پس از اتمام کاملا خاموش کرده و برای اطمینان بیشتر آن را زیر خاک مدفون کنید.

* پس از استفاده از آتش با خفه کردن آن به وسیله ریختن خاک و پاشیدن آب بر روی آن از خاموش شدنش یاید اطمینان حاصل کرد و در زمان ترک جنگل نیز باید مجددا با ریختن خاک مرطوب بر خاکستر آتش، از احتراق مجدد آن جلوگیری کرد.

* هرگز نباید هنگام حرکت با خودرو در جاده‌های جنگلی، ته سیگار روشن یا چوب کبریت نیمه مشتعل را به بیرون پرتاب کرد زیرا در این صورت احتمال وقوع حریق در جنگل وجود دارد.

 

* در صورت برپاکردن خیمه و چادر مراقب باشید که محل استقرار اجاقها و چراغهای خوراک پزی دورتر از خیمه و یا خارج خیمه باشد.

* روشنایی های گازی و شعله ای و ...را در نقطه ای مصون از برخورد افراد، به ویژه کودکان نصب کنید.

* توصیه می شود هنگام ترک جنگل و بوستان ها،زباله ها را داخل کیسه های مخصوص ریخته و در سطل های زباله تعبیه شده قرار دهید.

* محل اطراف خود را حداقل تا فاصله 10 متری از شاخ و برگ درختان خشک و خش و خاشاک پاکسازی کنید زیرا در اثر گرما و کوچکترین حرارت و جرقه، می تواند منجر به آتش سوزی شود.

*  هنگام وقوع صاعقه های پی در پی و شدید خود را به محل امن رسانده و توقف کنید و اگر داخل خودرو هستید باقی ماندن در آن ایمن تر از خارج شدن است.

* محل امن جایی است که نزدیک لوله های آب، دکل برق و اسکلت فلزی و دودکش های فلزی، پست فشار قوی برق، سیم خاردار و تک درخت یا در ارتفاعات نباشید و دور از این مکانها قرار گیرید.

  * در صورت الزام به استفاده از چراغ های نفتی ، ظروف نفت را بصورت دربسته با گنجایش کم استفاده کنید.

* از شکستن شاخ و برگ درختان در روز طبیعت خودداری کنید.

* چنانچه در روز طبیعت قصد رفتن به کنار رودخانه ها و نهرهای پرآب را دارید  حتما به اندازه کافی از جریان شدید رودخانه ها فاصله گرفته و مراقب فرزندان خود باشید.

* از روشن کردن آتش در زیر دکل های فشار قوی برق خودداری کنید زیرا عدم رعایت این مورد می تواند منجر به وقوع فاجعه بزرگی شود.

* مواظب چاه های روبازی که در اطراف شهر وجود دارد، باشید.

* در صورت وقوع حریق در جنگل‌ها، بوستان‌ها و باغ‌ها بهترین روش استفاده از خاموش‌کننده دستی و در صورت نبود، پاشیدن خاک بر روی آتش و خفه کردن آن و همچنین اطفا به وسیله آب است. همچنین در این شرایط باید با حفظ خونسردی، کودکان و افراد مسن را به محل امن انتقال داد و با استفاده از امکانات موجود حداکثر تلاش برای اطفای حریق را به عمل آورد اما در صورت گسترده بودن حریق باید سریعا نگهبانان و ماموران حفاظت از جنگل‌ یا آتش‌نشانی را در جریان قرار داده و با آنان همکاری کرد.