از دیدار وزیر آموزش و پرورش با خانواده گنگوزهی تا قول استخدامی همسر معلم فداکار در آموزش و پرورش

هر آنچه از منزلت معلم و مقام معلم سخن بر لب جاری کنیم باز هم زبان قاصر از تفسیر نام معلم و آموزگار است.

 تمام افرادی که امروز در مناصب مختلف اعم از رئیس جمهور، نمایندگان مجلس، مدیران عالی، مهندسان، پزشکان، خلبان و ناخدا و مدیران عالی و میانی فعالیت می کنند و دیگر اقشار جامعه، بدون استثنأ توسط معلمان و دبیران این مرز و بوم تربیت شده‌اند.

اما عصر روز یکشنبه اتفاقی تلخ رقم خورد و روزگار خوش، لطافت هوا و شادی دانش آموزان دبستانی نوکجو روتک خاش را به خاطره ای سیاه در اذهان این آینده سازان ایران اسلامی تبدیل ساخت که حسب یقین سال ها از ذهن ۵۳ دانش آموز این مدرسه پاک نخواهد شد.

هنگام زنگ تفریح که بچه ها بیرون کلاس بودند، گردباد شدیدی می وزد و معلمان که متوجه ریزش دیوار بر روی بچه ها می شوند سریع برای نجات آنان اقدام کرده اما سرعت و قدرت گردباد به حدی زیاد بود که آوار مرگبار دیوار این دو معلم فداکار را زمین گیر می کند و آنان میان دیوار و بچه های حائل نجات می شوند.

اما در ادامه وزیر آموزش و پرورش جهت شرکت در مراسم معلم فداکار وارد استان سیستان و بلوچستان شد.

 

* همراهی مسئولان استانی و شهرستانی با وزیر آموزش و پرورش

استاندار سیستان و بلوچستان، امامان جمعه شیعه و سنی، فرماندار و جمعی از مدیران دستگاه های اجرایی خاش وزیر آموزش و پرورش را همراهی کردند.

*ادای احترام وزیر آموزش و پرورش بر مزار معلم فداکار خاشی

علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش با ورود به شهرستان خاش بر مزار معلم ایثار و فداکار حمید رضا گنگو زهی حاضر و با قرائت فاتحه به کار بزرگ این معلم فداکار ادای احترام کرد.

 

* دیدار و تجلیل از فرزندان و خانواده معلم فداکار

وزیر آموزش و پرورش در ادامه سفر به شهرستان خاش از فرزندان و خانواده این معلم تجلیل کرد و گفت: اقدامات ایثارگرایانه معلمان فداکار برای نجات همنوعان و شاگردانشان ستودنی است و امری جهادی و جاودانه محسوب می شود.

علی اصغر فانی ادامه داد: ارزش کار معلمان فداکار در تاریخ جاودانه مانده و ما به عنوان ملت غیور ایرانی بر خود می بالیم که هنوز هم افراد شجاعی مانند شهید گنگوزهی هستند که با فداکاری، ایثار و گذشت از جان خود برای کشور و جامعه اسلامی عزت آفرینی کنند.

* حمیدرضا گنگوزهی با اقدامی جهادی، به تمام ملت درس شجاعت و ایثار آموخت

وزیر آموزش و پرورش در مراسم بزرگداشت حمیدرضا گنگوزهی معلم فداکار خاشی که در مسجد جامع گزو خاش برگزار شد، با بیان اینکه حمیدرضا گنگوزهی نمونه بارز یک معلم فداکار و نمونه بود، اظهار کرد: این فداکاری و ایثار برای همیشه در اذهان مردم دنیا جاودانه خواهد شد و همه ای ایران و خصوصاً قشر فرهنگی به این معلم بزرگ افتخار میکنند.

علی اصغر فانی گفت: معلمان ایران اسلامی بارها و بارها در طول تاریخ پرشکوه ایران ایثارگری و از خودگذشتگی های زیادی را به ثبت رسانده اند و ادامه این جریان ها نشان دهنده روحیه جهادی و فداکاری آنان است.

فانی با بیان اینکه گنگوزهی برای نظام آموزشی کشور مایه افتخار و سربلندی است، اذعان کرد:  معلمان فداکار ایران اسلامی همیشه جهادگونه در راه پیشبرد نظام آموزشی کشور مشغول هستند و حتی برای حفظ آیندگان و دانش آموزانشان جان خود را هدیه می دهند.

وی با بیان اینکه خدمت در نظام تعلیم و تربیت بر مبنای آموختن جهت زیستن و آموختن برای دیگران زیستن استور است، تصریح کرد: امروز ما افتخار میکنیم از بدنه معلمان و قشر عظیم فرهنگی اهمیت و ارزش ایثارگری و جان فشانی متجلی شده است.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به مجروح شدن عبدالرئوف شهنوازی معلم فداکار دیگر، خاطرنشان کرد: برای گنگوزهی آرزوی درجات بلند رحمت و مغفرت و برای شهنوازی همکار دیگرمان آرزوی موفقیت و سلامتی داریم و ان شاالله در سنگر تعلیم، تربیت و خدمت به وظیفه خود به نحو احسنت عمل کند.

 

* همسر حمیدرضا گنگوزهی در آموزش و پرورش جذب می شود

فانی با اشاره به درخواست همسر حمیدرضا گنگوزهی معلم فداکار خاشی، بیان کرد: همسر این معلم فداکار با توجه به مدرک تحصیلی وی، به زودی به بدنه آموزش و پرورش وارد خواهد شد و بعنوان معلم راه همسر فداکار خود را ادامه خواهد داد و  در مجموعه دولت و وزارت آموزش و پرورش تلاش می کنیم مشکلات از دوش خانواده حمیدرضا گنگوزهی معلم ایثارگر و فداکار ایران اسلامی برداشته شود.

استاندار سیستان و بلوچستان نیز در این نشست از ایثارگری های معلمان خاشی برای کمک به دانش آموزان تجلیل کرد و اظهار داشت: این فداکاری، از خودگذشتگی و تلاش برای نجات جان انسان ها بسیار ارزشمند و کاری تاریخی و جاودانه است که یاد آن در دل ها باقی خواهد ماند.

علی اوسط هاشمی افزود: تلاش برای نجات همنوع با به خطر انداختن جان خود حسی زیبا و پر از درک معنوی است که این دو معلم بلوچ در منطقه مرزی خاش توانستند شجاعانه و از سر خیرخواهی و دلسوزی از خود بروز دهند و ما قدردان این ایثار و گذشت هستیم.

وی از ابراز لطف مردم و مسئولان ایران اسلامی از جمله رئیس جمهور و نمایندگان مجلس، دولتمردان، علما و بزرگان جامعه به خانواده این معلم فداکار قدردانی کرد.

فرماندار خاش نیز در ادامه این مراسم، ضمن خیرمقدم، اظهار کرد: جانفشانی و ایثارگری معلم خاشی نشان از حس کمک و ایثارگری در این منطقه دارد.

محمداکبر چاکرزهی اظهار کرد: فداکاری های معلمان و قشر فرهنگی جهت حفظ ارزش ها و ترویج فرهنگ ایثارگری و از خوگذشتگی در متون درسی گنجانده شود.

 

* کلنگ زنی میدان معلم فداکار

همزمان با سفر وزیر آموزش و پرورش و استاندار سیستان و بلوچستان و هیات همراه، کلنگ ساخت میدان معلم فداکار حمیدرضا گنگوزهی در این شهر به زمین زده شد و به زودی در این محل المان ایثار و یادمان این معلم ایثارگر نصب می شود.

* دانشگاه علوم پزشکی آماده پیگیری روند درمان فرزند معلم فداکار خاشی است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان گفت: این دانشگاه برای پیگیری روند درمان فرزند معلم فداکار سیستان و بلوچستان در خاش آماده هرگونه ارائه خدمات درمانی است.

دکترمحمود رضا میری در گفت و گو با یکی از رسانه ها، معلم فداکار خاشی را نماد آشکاری از فرهنگ غنی هموطنان ساکن در جنوب شرق کشور دانست و اظهار داشت: هم اینک دو پزشک متخصص قلب اطفال به عنوان استاد دانشگاه علوم پزشکی زاهدان مشغول فعالیت هستند که این پزشکان به همراه تمام امکانات در اختیار این دانشگاه آماده ارائه خدمات درمانی به فرزند این معلم فداکار هستند.

وی رسیدگی به مشکلات و درخواست های خانواده این معلم فداکار و سایر خدمتگذاران مردم را جزو وظایف سازمان های اجرایی و از جمله نظام بهداشت و درمان ذکر کرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان ادامه داد: پس از اینکه از وجود مشکل قلبی فرزند مرحوم حمید رضا گنگوزهی اطلاع یافتیم به رئیس بیمارستان خاش ابلاغ شده تا ضمن پذیرش این بیمار مقدمات انتقال وی را به بیمارستان این شهرستان فراهم کند.

میری تصریح کرد: هم اینک امکانات تشخیصی و درمانی پیشرفته از قبیل اکوکاردیوگرافی، آنژیوگرافی و اتاق عمل باز در بیمارستان علی ابن ابیطالب زاهدان وجود دارد به طوری که این دانشگاه در این زمینه جزو مراکز برتر کشور است.

وی تاکید کرد: پیگیری روند درمان فرزند این معلم فداکار به خارج از استان در صورت تشخیص پزشکان متخصص و فوق تخصص این دانشگاه آمادگی اعزام وی به سایر مراکز فوق تخصصی را دارد.

 

* ورود فداکاری معلم سیستانی به منابع درسی

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش از ورود فداکاری معلم سیستانی به منابع درسی خبر داد و گفت: برخی اماکن پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش به نام «حمیدرضا گنگو زهی» معلم فداکار سیستان و بلوچستانی نام‌گذاری می‌شود.

حمیدرضا کفاش معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش در خصوص ایثارگری معلم فداکار سیستان و بلوچستانی که با ایثار جان خود، سه دانش‌آموزش را نجات داد، اظهار داشت: این اقدام مرحوم «حمیدرضا گنگو زهی» مصداق عینی و عملی ایثار و فداکاری است و ایثار جان بالاترین نوع ایثار است.

 

وی با بیان اینکه وزارت آموزش و پرورش از تمام ابعاد این موضوع را بررسی خواهد کرد، ادامه داد: ضمن پیگیری علل وقوع این حادثه، بررسی می‌کنیم که چه کاری می‌توانیم برای خانواده این معلم فداکار انجام دهیم.

 

کفاش افزود: وزیر آموزش و پرورش دستور دادند که بخش‌های مختلف آموزش و پرورش متناسب با مأموریتش، به این موضوع ورود پیدا کند که بخش معاونت پرورشی و فرهنگی، بحث الگوسازی را انجام می‌دهد.

وی در خصوص فداکاری این معلم نیز یادبودی در مدرسه تهیه خواهد شد و نام‌گذاری اماکن پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش به نام این معلم فداکار همراه با زندگی‌نامه وی و ورود این ایثارگری در منابع درسی در برنامه ما خواهد بود.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: گروهی نیز به این منطقه اعزام خواهد شد و از زندگی این مرد بزرگ و ایثارگر، فیلم مستند و گزارش تهیه خواهند کرد.

وی در خصوص عبدالرئوف شهنوازی معلم دیگری نیز که در این حادثه مصدوم شده است، گفت: پیگیر وضعیت این معلم نیز هستیم.

حمیدرضا گنگوزهی، معلم فداکار مدرسه ابتدایی روستای نوکجو خاش بود که روز یکشنبه این هفته برای نجات تعدادی از دانش آموزان از آوار یک دیوار فرسوده نزدیک مدرسه، جان خود را فدا کرد.

در این حادثه یک معلم دیگر به نام عبدالرئوف شهنوازی که او نیز اقدام به نجات دانش آموزان کرده بود، مجروح شد.