غده‌های مرگ در پک های میلیاردی سیگاری ها

در حالی سالانه 140 میلیارد ریال در کشور صرف تولید سرطان می شود که این میزان بر اساس آمار ها برابر با بودجه طرح تحول سلامت و هزینه درمان 200 کودک سرطانی می باشد.

به گفته نماینده مردم ارومیه و عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی سالانه 40 هزار میلیارد ریال صرف خرید سیگار و 100 هزار میلیارد ریال صرف درمان عوارض ناشی از سیگار می شود.
 
سیگار سالانه 140 میلیارد ریال را دود می کند
عابد فتاحی با بیان اینکه ۶۵ میلیارد نخ سیگار در کشور مصرف می شود، گفت: درآمد ۶۵۰ میلیارد ریالی حاصل از این مصرف می تواند صرف بهداشت، درمان، پیشگیری و آموزش مردم شود.
به گفته سیاری معاون وزیر بهداشت در سال 30 هزار نفر در اثر ابتلا به سرطان می‌میرند و هر بیمار مبتلا به سرطان در حدود 20 میلیون تومان هزینه دارد. ضمن اینکه 40 درصد سرطان ها به شرط رعایت موارد پیشگیری قابل کنترل هستند
وی با اشاره به نقش رسانه ها در پیشگیری از مصرف دخانیات گفت: با اطلاع رسانی گسترده و پیشگیری از مصرف دخانیات از مرگ سالانه 11 هزار نفر بر اثر مصرف دخانیات و ابتلای هزاران نفر به آسم، سل مقاوم و بیماری‌های تنفسی پیشگیری خواهد شد. 
 
۳۰درصد مرگ افراد ناشی از مصرف دخانیات است
امیریانی مدرس دانشگاه با بیان این نکته که ۳۰درصد مرگ افراد ناشی از مصرف دخانیات است، افزود: مهمترین سرطان ناشی از مصرف دخانیات سرطان ریه و نوع دیگر آن سرطان خون است ضمن اینکه انواع سرطان ها با سیگار ارتباط دارند.
وی دومین عامل تاثیرگذار برای ابتلا به سرطان را چاقی دانست و گفت: ۵۰درصد سرطان ها در دنیا ناشی از زندگی نشسته است.
این مدرس دانشگاه ادامه داد: طبق تحقیقات انجام شده ۶۰درصد افراد فعالیت منظمی ندارند و ۲۵ درصد آنهایی هم که زندگی نشسته دارند احتمال ابتلا به بیماری سرطان در آنها وجود دارد.
امیریانی هفته ای سه ساعت و نیم ورزش را برای هر فردی ضروری دانست و گفت: ۱۵۰ دقیقه پیاده روی تند در هفته هم می تواند مفید واقع شود اما اختصاص ۲۰ تا ۶۰ دقیقه از وقت خود به صورت روزانه به ورزش بهترین شرایط ممکن است.
 
یک پنجم جوانان ایرانی سیگاری هستند
محمد رضا کیانی روانپزشک در این رابطه می گوید :میزان استعمال دخانیات در میان جوانان و نوجوانان هر ساله در حال افزایش است به طورى که مى توان گفت حدود یک پنجم آنها سیگارى هستند که البته اگر در درمان افراد سیگارى به مسایل زمینه اى مانند افسردگى، اضطراب و مشکلات روحى - عاطفى توجه نکنیم، حتى اگر جوان موفق به ترک سیگار شد به احتمال ۸۰ درصد تا دو سال پس از ترک، مجددا به سمت دخانیات گرایش پیدا مى کند.
 
طى سالهاى اخیر، با گسترش روزافزون مصرف دخانیات در میان جوانان، مسئولان نیز سعى کردند تا با تصویب لوایح و قوانین مدنى سعى در جلوگیرى از گسترش اعتیاد و رفتار پرخطر مصرف سیگار در بین جوانان کنند که از جمله مى توان به لایحه ممنوعیت فروش مواد دخانى به افراد زیر ۱۸ سال در کشور اشاره کرد.
این لایحه که با عنوان "لایحه جامع کنترل دخانیات" در کشور اجرا مى شود، مفادى از جمله ممنوعیت هر نوع تبلیغ و تشویق مستقیم و غیرمستقیم و یا تحریک افراد به استعمال دخانیات، ممنوعیت استعمال دخانیات در اماکن مسقف، وسایل نقلیه عمومى، محل کار و نصب تابلوى ممنوعیت استعمال دخانیات در معرض دید عموم توسط کارفرمایان و یا متصدیان مربوطه را شامل مى شود.
اما با وجود اجراى این لوایح، آمار منتشره بیانگر گرایش شدید نوجوانان زیر ۱۸ سال به مصرف دخانیات و میزان استفاده و تمایل بالاى جوانان ایرانى به مصرف دخانیات دارد که شاید یکى از دلایل اصلى آن را در عدم اجراى صحیح و نظارت مستمر بر نحوه اجراى این طرح دانست به طورى که تقریبا تمام مراکز فروش در داخل کشور به صورت کاملا آزاد به تمام نوجوانان و جوانانى که تمایل به خرید سیگار و دخانیات دارند، خدمات ارایه مى کنند.
 
با این حال اگر سیگاری هستید برای ترک آن می توانید مبلغ روزانه خرید سیگار خود را که فقط 2000 تومان می باشد به درمان کودکان سرطانی اختصاص دهید.