از سنگینی هزینه های درمان بر دوش زوج های نابارور تا جای خالی حمایت بیمه ها

شش سال است از زمان ازدواجشان می گذرد راههای زیاد و پر هزینه درمانی را سپری کرده اند اما نتیجه دلخواهی به دست نیاوردند، نیش و کنایه اطرافیان که به مرد خانه می گویند اجاق همسرت کور است داغی بر دل زن جوان گذاشته که با حسرت می گوید مدت هاست در آرزوی شنیدن صدای کودکی هستم که چراغ قلب و خانه مان را روشن کند اما بخت با ما یار نیست.

زینب می گوید: در این مدت به هر روشی که پیشنهاد دادند عمل کردیم از قرص و آمپول گرفته تا روش های سنتی، کاشت فرزند و غیره اما علاوه بر هزینه های سرسام آور، وام و قرض هایی که متحمل شدیم هیچ نتیجه دیگری نگرفتیم.

با یاس و ناامیدی ادامه می دهد که فقط برخی دارو و آزمایشات را بیمه پرداخت می کند و مابقی هزینه ها همچون آمپول و غیره همه بصورت آزاد است و گاها برخی داروها هم کمیاب می شود اما علی رغم اینکه توانایی پرداخت در هزینه ها برایمان دشوار است چون مادر شدن آرزویی ست که شیرینی آن سالهاست بر دلم مانده به هر روشی متوسل می شوم تا شاید صدای قهقهه کودکی زندگیم را متحول کند.

ناباروری مشکلی که این روزها بسیاری از زوج های جوان با آن دست و پنجه نرم می کنند. افزایش سن ازدواج، اختلال در تخمک گذاری، مشکلات دستگاه ایمنی بدن، اختلالات مربوط به اسپرم، مسائل ژنتیکی و غیره از جمله عوامل ناباروری در افراد به شمار می آید که راه درمان آن مسیر پر پیچ و خمی از صبر و هزینه ها را طلب می کند. به این علت که نه تنها هزینه درمان این بیماری مشمول بیمه ها نمی شود بلکه قانونی هم برای حمایت از این افراد وجود ندارد.

در این میان سیستان و بلوچستان از جمله استان هایی است که درمان ناباروری در آن در سطوح پیشرفته وجود ندارد به طوری که زوج های جوانی که با این مشکل مواجه هستند باید به استان های دیگر نظیر یزد، تهران، اصفهان و غیره بروند که با احتساب هزینه رفت و آمد و اقامت، هزینه ها بسیار سرسام آور می شود.

اینها همه در صورتی است که رهبر معظم انقلاب اسلامی سیاست های افزایش جمعیت را اعلام کرده اند، اما هیچ امکانی برای این کار پیش بینی نشده است و اگر زوجی نابارور باشد و پول درمان نداشته باشد حمایت نمی شود.

باید گفت امروزه هزینه‌های درمان برای بیماران نابارور بسیار سنگین است و متاسفانه در حوزه سلامت این گرانی‌ها بسیاری از مردم را به خط فقر ‌کشانده است.

هزینه درمان ناباروری مشمول بیمه نمی شود

در این راستا در پی تماسی که با رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی داشت وی گفت: هزینه درمان ناباروری مشمول بیمه نمی شود و در این خصوص طرحی در مجلس تصویب نشده است.

دکتر حسینعلی شهریاری در پاسخ به خبرنگار ما که آیا برنامه ای برای ایجاد یک مرکز پیشرفته در استان در نظر دارید یا خیر؟ افزود: طرح هایی برای سیستان و بلوچستان در نظر داریم که در دستور کار قرار دارد.

حداقل هزینه برای درمان ناباروری، سه میلیون تومان است

دکتر محمد ابراهیم پارسانژاد رئیس انجمن علمی و تخصصی باروری و ناباروری ایران در این خصوص گفته بود: هزینه های درمان ناباروری در کشورمان با توجه به تغییرات نرخ ارز، بسیار بسیار بالاست به طوریکه حداقل هزینه برای درمان ناباروری، سه میلیون تومان است.

وی با اظهار تاسف از اینکه سازمانهای بیمه گر خدمات درمان ناباروری را تحت پوشش قرار نمی دهند، افزود: اکثر تجهیزات، داروها و مواد مصرفی در امر درمان ناباروری در کشور، وارداتی است و همین مسئله باعث شده با توجه به روند رو به افزایش نرخ ارز در یک سال گذشته، شاهد افزایش قیمت داروها و تجهیزات مورد نیاز در امر درمان ناباروری در کشور باشیم.

رئیس انجمن علمی و تخصصی باروری و ناباروری ایران، از وجود 3 میلیون زوج نابارور در کشور خبر داد و گفت: میزان هزینه درمان ناباروری در کشورمان، بستگی به سیکل درمان دارد اما حداقل 3 میلیون تومان هزینه دارد که می تواند بیشتر هم باشد.

پارسانژاد با اشاره به فعالیت 60 مرکز درمان ناباروری در کشور، افزود: با این وضعیت برای هیچ مرکز درمان ناباروری صرف نمی کند با این دریافتها بتواند ارائه خدمت کند.

متأسفانه در ایران بیمه‌ها هیچ هزینه‌ای برای درمان به ناباروری و IVF نمی پردازند

دکتر ربابه طاهری‌پناه دبیر علمی نوزدهمین کنگره باروری و ناباروری نیز با بیان این مطلب که شانس بارداری در تمام دوره‌های IVF، تا 40 درصد است، گفت :متأسفانه در ایران بیمه‌ها هیچ هزینه‌ای را برای درمان یا جراحی‌های مربوط به ناباروری و IVF نمی‌پردازند در صورتی که در کشورهای اروپایی گاهی تا 6 دوره درمانی را بیمه‌ها تقبل می‌کنند.

معاون پژوهشی مرکز تحقیقات بهداشت باروری و ناباروری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اظهار داشت: پوشش بیمه‌ای سبب آرامش زوجین برای هزینه‌های درمان ناباروری و در نهایت افزایش درصد بارداری می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در کشورهای اروپایی اگر بیماری در حین درمان شانس کمتری برای بارداری داشته باشد می‌تواند این دوره را لغو کرده و به زمان دیگری موکول کند افزود: اما در ایران به دلیل هزینه‌ای که فرد پرداخت می‌کند ترجیح می‌دهد حتی با نیم درصد شانس بارداری دوره را ادامه دهد.

طاهری پناه همچنین به تبعات حذف ارز مرجع برای واردات داروهای درمان ناباروری اشاره کرد و گفت: با ارز مبادله ای، هزینه داروهای بیماران 2 برابر شده است. بطوریکه قبلا اگر در حدود یک میلیون تومان بود حالا به دو میلیون رسیده است.

وی از افزایش 25 درصدی هزینه جراحی درمان ناباروری خبر داد و گفت: هر سیکل درمان، بین 1 تا 2 میلیون هزینه جراحی دارد.

دکتر منصوره موحدین عضو هیئت مدیره انجمن علمی و تخصصی باروری و ناباروری ایران، بیان داشت: با وجود پیشرفتهای چشم‌گیر پزشکی در حوزه درمان ناباروری اما هنوز نتوانسته‌ایم خدمات خوبی را به بیماران عرضه کنیم و به آنها در پرداخت هزینه‌های درمان یاری رسانیم.

سخن پایانی:

بیایید لبخند شادی زندگی را به زوج های نابارور هدیه بدهید.