آیا صد هزار تن خربزه و هندوانه روی دست کشاورزان سیستانی می ماند؟

شهرستان هیرمند یکی از قطب های مهم در کشور در بحث کشت جالیزی محسوب می شود که هر ساله تعداد زیادی از کشاورزان این منطقه با توجه به آب و هوای مناسب برای کشت این نوع محصول اقدام می کنند.

محصولات جالیزی از جمله محصولاتی هستند که در حوزه سیستان به میزان زیادی کشت می‌شوند و آب زیادی برای رشد محصول احتیاج دارد که با این وجود این محصول دراستان طرفدار بیشتری میان کشاورزان دارد.

اما در سال جدید با توجه به تاخیر آب ورودی به حوزه سیستان کشاورزان این منطقه را دچار سردرگمی کرده به طوری که بسیاری از افراد این منطقه  با توجه به اینکه زمان ماندگاری آب را در دسترس نمیبینند به کشت محصولات جالیزی روی آورده اند.

صفرزایی یکی از کشاورزان قدیمی منطقه میگوید: آبی که تا کنون وارد نهرهای سیستان شده است در جهت کشت پالیز نمیتواند میسر واقع شود و شاید به ضرر کشاورز تمام شود ؛ این آب میتواند برای کشت ذرت و ارزن به کار گرفته شود.

وی ادامه داد: از آنجایی که سالهاست خشکسالی به کشاورزان ضرر زیادی وارد کرده کشاورز نمیتواند با اطمینان خاطر به کشت محصولات بپردازد و هرنوع محصولی که کشت کند ممکن است روزها بعد بر اثر خشکی آب از بین برود و به کشاورزان خسارت سنگینی وارد نماید.

سارانی کشاورز دیگر حوزه سیستان که 15 سال است به شغل کشاورزی روی آورده  میگوید: معمولا عرضه و تقاضا با هم رابطه خوبی نداشته اند و هر چه عرضه بیشتر شود تقاضا پایین می آید.

وی افزود: با توجه به تاخیر آب ورودی امسال به نهر های سیستان اکثریت کشاورزان  این منطقه به کشت جالیزی پرداخته اند و این مسئله باعث میشود که عرضه زیاد شده و در نهایت تقاضا پایین بیاید به همین جهت کشاورز از کشت محصولات جالیزی متزلزل خواهد شد.

سارانی با توجه به تجربه بالای خود در امر کشاورزی گفت : توصیه ما به کشاورزان سیستانی این است که تا حد امکان از کشت جالیزی پرهیز کنند و محصولات دیگری همچون علوفه کشت کنند چون ثباتی در آب وجود ندارد و ممکن است به ضرر کشاورز تمام شود.

 

 

5 هزار از اراضی شهرستان هیرمند زیر کشت محصولات جالیزی رفته است

حبیب رستمی رئیس جهاد کشاورزی شهرستان هیرمند گفت: شهرستان هیرمند یکی از مهمترین مناطق در خصوص کشت جالیزی محسوب میشود در همین رابطه امسال 5 هزار از اراضی کشاورزی هیرمند به زیر کشت جالیزی رفته است.

وی افزود: اکثر محصولات جالیزی را خربزه و هندوانه تشکیل میدهد که در پایان اردیبهشت ماه برداشت این محصولات آغاز میشود، و پیش بینی میشود که صد هزار تن محصول از این اراضی کشاورزی برداشت شود.

رستمی بیان داشت: این پیش بینی بر اصل تامین آب واقع خواهد شد و اگر آب ورودی در گرمای این روزهای منطقه سیستان دوام نیاورد بسیاری از اراضی این منطقه نیز نابود خواهند شد.

مدیر جهاد کشاورزی هیرمند تاکید کرد: با توجه به مقدار آبی که اکنون در منطقه سیستان وارد شده است و اطمینان از تداوم آن وجود ندارد به کشاورزان سیستانی توصیه می شود که از کشت جالیزی خودداری کنند و میتوانند در راستای تهیه علوفه دام به کشت ذرت علوفه ای که بذر آن با قیمت یارانه ای در جهاد کشاورزی شهرستان هیرمند توزیع میگردد روی آورند.