بوی دست‌پخت مسئولان بلند شد؛ بفرمایید "هندوانه" به شرط خشکی منابع زیر زمینی

تا چشم کار می‌کند مزرعه و  هندوانه ‌هایش را می‌توان دید که دستی برای برداشتن آن‌ها رغبت نمی‌کند، مرد روستایی گوشه مزرعه نشسته و دست‌هایش را از روی زانوهای خاکی‌اش آویزان کرده است و با نگاهش زمین کشاورزی را ورانداز می‌کند، درماندگی را می‌توان از نگاه دست‌ها و مزرعه هندوانه اش که اکنون در عدم حمایت مسئولین و بازار سیاه خودروهای حمل کننده در حال خراب  شدن است،خواند.

 

چوب حراج مسئولان بر منابع آبی استان

این گوشه ای از رنج کشاورزان جنوب شرق است شاید آن روز که تیشه کشاورز بر زمین خورد تا هندوانه ای حاصل شود مسئولی اعلام می کرد که محصول دیگری کشت کند تا امروز هزاران کیلو هندوانه در مزارع دلگان و شاید به زودی سیستان خراب نمی شد، با این حال این روزها با بی توجهی به الگوی کشت متناسب با ظرفیت، آب و اقلیم مناطق مختلف و کم توجهی و عدم نظارت جدی شاهد از بین رفتن سرمایه های استان به قیمت و بهای سودهای ناچیز کوتاه مدت هستیم.

هر چند مسئولان به جای چاره اندیشی و ارسال این محصولات به سراسر کشور فرار رو به جلو رو ترجیح داده و عنوان کردند که حضور کشاورزان غیر بومی سبب شده تا امسال کشت هندوانه یک و نیم برابر سال گذشته شود. با این حال داستان من نبودم دستم بود مسئولان تمامی نداردو هر کدام توپ ازدیاد کشت محصول آب بر را بر زمین دیگری پرت می کند و هیچ دستی برای برداشت محصولات کشاورزان دراز نمی شود.

هجوم کشاورزان مهاجر به استان برای کشت محصولات آب دوست

به گفته مدیر جهاد کشاورزی دلگان به دلگان پرس هم اینک سه هزار هکتار از زمین های جلگه چاه هاشم شهرستان دلگان زیر کشت هندوانه است و با پیگیریهای لازم هر روز بیش از 200 کامیون این هندوانه ها را جابجا می شود.

یارمحمد بامری ادامه داد: امسال کشت هندوانه به اندازه ای زیاد است که کامیون کافی برای حمل سایر اقلام کشاورزی از جمله گندم وجود ندارد.

وی با بیان اینکه هندوانه دلگان به سایر شهرستانها و کشورهای اطراف صادر می شود، تصریح کرد: قیمت هندوانه در مزارع تا چند روز قبل حدود 12 هزار ریال بوده اما از قیمت کنونی آن اطلاعاتی در دست نیست.

کشت محصولات آب دوست منابع زیرزمینی را خشک کرد

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دلگان با اعلام مخالفت با کشت هندوانه خاطرنشان کرد: بر اساس برآوردها کشت هر کیلو هندوانه حدود 2  هزار لیتر آب نیاز دارد و این موضوع سبب خشک شدن بسیاری از چاه های منطقه شده است.

بامری ادامه داد: بسیاری از مردم این منطقه زمین های زراعی خود را به افرادی از یزد و اصفهان اجاره داده اند و در حقیقت سود حاصل از فروش محصولات به جیب افراد غیر بومی می رود در حالی که منابع زیر زمینی این منطقه خشک و نابود می شوند.

 

با این حال هنوز تب دفن 1700 تن سیب زمینی و صدها هزار تن خرما در دولت امید فروکش نکرده که امیدواریم پیش ازاین که دیرتر شود و مسئولین خود را به مراسم خاکسپاری هندوانه ها برسانند چاره ای اندیشیده و با ارسال این محصول به سراسر کشور نه تنها هندوانه بسیاری از استان های کشور را تامین نمایند بلکه باری از روی دوش کشاورزان دلگانی بردارند.