10 تن شیر خراب شد

چندی پیش بود که واردات بی رویه دام توسط مسئولین از کشور های همجوار 15 هزار دامدار سیستانی و بلوچ را ورشکست و باعث  کناره گیری بسیاری از آنان از صنعت پرورش دام شد.

گویا روزهای سخت دامداران سیستانی و بلوچ در دولت تدبیر و امید تمامی ندارد و روز گذشته داستان تازه ای از بی تدبیری کلید خورد.

دامداران استان که برای تحویل شیر به کارخانه مواد لبنی مراجعه کرده بودند به طور غیر منتظره ای شاهد امتناع کارخانه داران از محصولات خود شدند که این کار مورد گله مندی دامداران قرار گرفت.

در تماسی که یکی از دامداران با این پایگاه خبری داشت ضمن اینکه هیچ منبع درآمدی جز فروش شیر ندارم گفت: در حالی برخی مسئولین شیر از سایر استان ها وارد می کنند که باید شیر دامدار استان در اولویت باشد.

وی ادامه داد: 6 هزار دامدار در سطح استان وجود دارند که چشم امیدشان اکنون تنها به همین فروش شیر است چرا که دامداران استان حتی اجازه خروج دام بومی خود را از استان ندارند.

 

معیشت 6 هزار دامدار استان به فروش شیر 

در تماسی که پایگاه خبری عصرهامون برای پیگیری بیشتر با یکی دیگر از دامداران داشت، بندانی گفت: شیر های تولیدی دامداران استان براساس چربی شیر قیمت گذاری می شوند که بین هزار و صد تا هزار تومان از دامدار خریداری می شود.

وی بیان کرد: صبح روز گذشته به درب کارخانه مراجعه کردیم که شاهد امتناع کارخانه دار از خرید شیر بودیم و مجبور شدیم شیر خود را دور بریزیم.

بندانی افزود: هر دامدار 600 تا 700 کیلو شیر ضرر کرده است با این وجود بستگی به تعداد دام دامدار داشته که شاید هم بیشتر از این مقدار بوده باشد.

این دامدار ادامه داد: برای اعتراض به استانداری، فرمانداری و جهاد کشاورزی مراجعه کردیم اما هیچ اقدامی انجام ندادند و حتی وقتی جلوی درب استانداری مراجعه کردیم مسیولین عنوان کردند که اگر شیر ها را اینجا بریزید جنبه سیاسی دارد و برایتان مشکل ساز می شود.

وی با بیان اینکه شخص تازه ای کارخانه را خریده است، تصریح کرد: یکی از صاحب امتیازان جدید کارخانه که خود یزدی است و تولید شیر صنعتی در یزد دارد عنوان کرده که من شیر دامدار استان را نمی خواهم و خود شیر دامداری ام را وارد استان می کنم.

 

وزیر جهاد کشاورزی هم پیگیری نکرد

بندانی با بیان اینکه شیر دامدار زاهدان باید در اولویت باشد، اظهار داشت: متاسفانه در این خصوص رسیدگی نمی شود.

وی با بیان اینکه دامدار استان مورد حمایت قرار نمی گیرد، افزود: چند روز پیش دیداری با حجتی وزیر جهاد کشاورزی داشتیم تا تدبیری اندیشیده ودام استان به خارج از استان منتقل شود که تا کنون این دیدار به نتیجه ای نرسیده است.

این دامدار گفت: موضوع خروج دام از استان بارها از طریق استانداری پیگیری شد اما متاسفانه در استان رسیدگی نکردند به همین دلیل به شهریاری نماینده مردم زاهدان مراجعه و خواستار پیگیری این موضوع شدیم که ایشان وقت ملاقاتی برای دامداران با وزیر گرفتند که این دیدار هم نتیجه ای نداشت.

توفیق جمال دامدار دیگری با بیان اینکه 200 کیلو شیر بنده خراب شد، گفت: دلیل عدم خریداری کارخانه داران از شیر خود را نمی دانیم .

وی ادامه داد: به استانداری، فرمانداری و جهاد کشاورزی مراجعه کردیم اما همکاری صورت نگرفت.

 

سازمان حمایت هم حریف کارخانه ها نشد!

رضا نجفی مدیر کل جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان با بیان اینکه در سطح استان 32 تن شیر دامدار توسط کارخانه ها تحویل گرفته می شود، گفت: سایر شیر ها به مراکز سطح شهر عرضه و توزیع می شود .

وی ادامه داد: شیری که نرخ مصوب آن ۱۴۴۰ تومان می باشد کارخانه جات از دامدار بین هزار تا 700 تومان خریداری می کنند که همان شیر در سطح شهر هزار و 700 تومان به فروش می رسد.

مدیر کل جهاد کشاورزی استان با بیان اینکه کارخانه جات به دلیل مشکلات خاص و عدم تنوع در تولید محصول خود به بازار قادر به خرید شیر نیستند، تصریح کرد: در جلسه ای که با معاون استاندار داشتیم قرار شد 10 تن شیر مازاد استان به کارخانه پگاه کرمان منتقل شود که از فردا مشکل دامداران حل و می توانند با مراجعه به مراکز جمع آوری شیر و کارخانه شیر مهندس زیرکی شیر خود را تحویل نمایند.

نجفی با بیان اینکه حمایت از کارخانه ها زیر نظر جهاد کشاورزی است، گفت: روزانه کارخانه جات 30 تن شیر را تحویل می گرفتند که با تغییر تشکیلات کارخانه و بهره برداران جدید شیر را خریداری نکردند و عنوان کردن بار میکروبی شیر بالاتر است.

 

مدیر کل تنها حرف می زنند 

در ادامه پیگیری صحبت های نجفی مدیر کل جهاد کشاورزی صبح امروز در تماسی که با یکی از دامداران داشتیم، وی ضمن اینکه نه تنها مشکل ما حل نشد بلکه کارخانه شیر مهندس زیرکی هم از خرید شیر امتناع کرده و گفته که از این حرف ها مدیر کل ها زیاد می زنند و تا عمل کردن فاصلهزیاد  است.

وی ادامه داد: برای پیگیری بیشتر قرار شد اکنون جلوی درب جهاد کشاورزی تجمع کنیم.