کارخانه آرد سیستان به مزایده گذاشته می شود

وجود خشکسالی در سال های اخیر، انسداد مرز، آلودگی هوا و در پی آن افزایش نرخ بیکاری، افزایش مهاجرت را در سیستان دربرداشته است به طوری که بسیاری از خانواده های سیستانی در طی سال های اخیر به استان ها و شهرهای دیگر تنها به قصد داشتن مشاغلی از قبیل کارگری مهاجرت گسترده ای داشته اند.

 

با ایجاد و حمات ویژه از کارگاه ها و کارخانه ها در سیستان می توان زمینه ماندگاری مردم را تا حد زیادی فراهم آورد تا لااقل سیستان بیشتر از این خالی از سکنه نشود.

 

اندک کارخانه ها و کارگاه های موجود در سیستان از قبیل کارخانه شیر سیوستان و یا کارخانه آرد اگر حمایت شود با ایجاد اشتغال از این طریق می توان ریشه بسیاری از انحرافات را در منطقه خشکاند چرا که بیکاری به شدت بزهکاری ها به ویژه اعتیاد را افزایش داده است.

 

کارخانه آرد سیستان واقع در شهرستان نیمروز پس از ۱۰ سال فعالیت در سال ۸۶ به دلایل مختلف از جمله برخی اختلافات و مشکلات با شرکت غله استان تعطیل شد.

 

این کارخانه که زمینه اشتغال ۵۰ نفر به صورت مستقیم و ۱۵۰ نفر را به صورت غیر مستقیم فراهم کرده بود به بخش خصوصی واگذار شد. اکنون به علت تعطیلی این کارخانه گندم کشاورزان سیستان با هزینه های گزاف به زاهدان مرکز استان حمل و پس از آرد شدن دوباره به این منطقه برگشت می شود که در صورت راه اندازی مجدد کارخانه علاوه بر کاهش هزینه ها، زمینه اشتغال شمار زیادی از مردم منطقه فراهم می شود.

 

 

با توجه به شرایط سیستان وجود چنین کارخانه هایی الزامی است

 

فرماندار ویژه شهرستان زابل عنوان کرد: باید نسبت به تعیین تکلیف کارخانه آرد سیستان اقدام شود چرا که با توجه به شرایط ویژه در منطقه سیستان وجود چنین کارخانه ای مورد نیاز است.

 

هوشنگ ناظری بیان داشت: به منظور ایجاد اشتغال، ایجاد کارگاه ها و کارخانه ها در برنامه اساسی دولت و استاندار قرار دارد.

 

وی افزود: هرچه بعنوان کارهای پایدار در راستای شاخص های بخش توسعه، کارگاه و کارخانه ایجاد شود به همان میزان اشتغال نیز افزایش می یابد.

 

وی ادامه داد: راه اندازی واحدهای راکد و نیمه راکد در منطقه به شدت مورد توجه قرار گرفته تا از این طریق سرمایه گذاری در منطقه صورت گیرد.

 

بدهی های کارخانه آرد سیستان تقسیط می شود

 

مدیر عامل شرکت غله و بازرگانی سیستان و بلوچستان عنوان کرد: به منظور رفع مشکلات کارخانه آرد سیستان جلساتی با حضور مدیر کارخانه به همراه فرماندار نیمروز برگزار شد که در این راستا قراری مبنی بر تقسیط بدهی کارخانه گذاشته شد.

 

محمود یوسفی گفت: ارایه تسهیلات از طریق استانداری به کارخانه از دیگر مواردی است که به کارخانه آرد سیستان قول داده شده اما متاسفانه هیچ گونه پیگیری از طرف صاحب کارخانه تاکنون صورت نگرفته است.

 

وی ادامه داد: مزایده کارخانه نیز در کوتاه ترین زمان از دیگر مسایلی است که به شدت از طرف سازمان غله مورد پیگیری واقع شده است که اگر به هر دلیلی این موضوع تغییر یابد قطعا چاره ای را برای بحث کارخانه آرد در سیستان و یک کارخانه آرد خوب و فعال در این حوزه خواهیم داشت.

 

وی تصریح کرد: موضوع فوق الذکر در کارگروه استانی هم مورد بحث قرار گرفته وقطعا تصمیم اساسی در آینده نزدیک گرفته خواهد گرفته شد.