کابوس پایان‌ناپذیر قطعی آب در شهرستان خاش

با شروع فصل گرما و تابستان تامین آب مورد نیاز در شهرستان خاش با مشکلاتی مواجه شده به گونه ای که این شهر هر روز با قطعی آب در نقطه ای از شهر مواجه است.

این روزها مایه حیات انسان که خدای سبحان در بزرگ‌ترین کتاب خود آورده است، «از آب آفریده‌ایم هر چیز صاحب حیاتی را» از مردم شهرستان خاش دریغ شده است.

تماس های مردمی با دفتر "پایگاه خبری تحلیلی تفتان ما" از قطعی چند ساعته آب در محله های هواشناسی، ولی آباد، ریگ آباد، اسلام آباد، قلندرزهی، حیدرآباد و غیره حکایت دارد و سبب شده تابستان در این شهر هنوز نیامده با خود غم بیاورد. اهالی این محله ها با کابوس قطعی طولانی آب و کمبود این مایه حیات، شب و روز می‌گذرانند.

خشکسالی و کاهش منابع آبی مدت هاست برای خاشی ها خودنمایی می کند و اوج این مشکلات از ابتدای سال بوده است، اما اختلال در رساندن همین میزان آب موجود به مشترکان، نارضایتی های شدیدی در سطح شهرستان به وجود آورده است.

 

 

آب حیات و ادامه زندگی برخی از روستاییان خاشی را نیز به خطر انداخته و به بزرگترین چالش پیش رو تبدیل شده، به گونه‌ای که آبرسانی به برخی از روستاها به وسیله تانکر انجام می‌شود.

برای حل معضل آب در شهرستان خاش اقداماتی در حال انجام است که مسئولان آن را به دو گروه بلندمدت و کوتاه‌مدت تفسیر می‌کنند.

اما مردم شهرستان خاش به وعده های عمل نشده مسئولان این شهرستان و استان عادت کرده اند که هر روزشان را با استرس از نبودن الفبای زندگی سپری کنند. آنها این بار به سهراب سپهری قول می دهند که با داشتن آب آن را گل نکنند.

* در تابستان سال گذشته نیز وضعیت همینطور بوده است

یکی از شهروندان خاشی در این خصوص به خبرنگار تفتان ما گفت: در تابستان گذشته نیز آب این مناطق قطع می‌شد و در روند زندگی روزانه مشکلاتی ایجاد می‌کرد.

 

 

* هوا به جای آب در لوله ها!!!

سالارزهی تصریح کرد: از ساعات اولیه صبح تا اواخر شب آب  قطع است و تنها هوا به جای آب در لوله ها وجود دارد.

* مهمترین وظایف اداره آب و فاضلاب مدیریت بحران است نه تولید بحران

یکی دیگر از شهروندان خاشی با بیان اینکه یکی از مهمترین وظایف اداره آب و فاضلاب مدیریت بحران است نه تولید بحران، گفت: قطعی و افت فشار آب ما را کلافه کرده و در این ماه چطور مردم در این شرایط اسفناک زندگی کنند؟

 

 

پودینه با بیان اینکه در آستانه ماه مبارک رمضان قرار داریم، اذعان کرد: با توجه به اینکه خاش دارای شبکه آبرسانی فرسوده ای است، چندین بار به اداره آب و فاضلاب خاش مراجعه کرده ام  اما متأسفانه اداره آب و فاضلاب شهری خاش اقدام مناسبی برای ترمیم و بازسازی شبکه ندارند و در صورت مراجعه شهروندان برای رفع مشکلات گفته می شود که لوازم و تجهیزات لازم را خریداری گنید تا بیاییم حفر کانال و نصب کنیم.

وی بیان کرد: این روزها هر خانواده چند دانش آموز دارد که روزانه به مدرسه می روند و قطعی آب موجب مشکلات زیادی شده است.

* طی روزهای اخیر در سه نوبت آب این منزل ما قطع شده است

یکی دیگر از شهروندان نیز به خبرنگار ما گفت: طی روزهای اخیر در سه نوبت آب این منزل ما قطع شده و مشکلات عدیده ای برای ساکنین به وجود آورده است.

ذکریا براهویی با اعتراض بسیار شدید از این وضعیت، تصریح کرد: با عرض تاسف هزینه های هنگفتی برای خرید انشعاب و نصب آن گرفته می شود ولی در عمل خدمات شایانی ارائه نمی شود.

 

 

وی با بیان اینکه در حال حاضر برای نیازهای اولیه نیز با کمبود آب مواجه هستیم، گفت: مسئولین اداره آب و فاضلاب شروری است تدبیری بیاندیشند باید تا در این فصل از سال با قطعی آب مواجه نشویم و بهتر بود علاج واقعه را قبل از وقوع کنند.

* اطلاع رسانی قطعی آب بسیار ضعیف بوده است

یکی از ساکنان محله هواشناسی نیز با مشاهده خبرنگار ما در منطقه، با ابراز گلایه از عدم اطلاع رسانی در این مورد، اظهار کرد: اگر اطلاع می دادند حداقل برای نیازهای اولیه مقداری آب ذخیره می کردیم اما بدون اطلاع با قطعی آب مواجه شدیم و در روزهای گذشته که آب قطع شده بود درحالیکه مهمان داشتیم و بسیاری از ظروف تا صبح نشسته باقی ماند.

قلندرزهی گفت: متاسفانه مشکل قطع آب در خاش مشکل دائمی است و به خصوص در ایام تابستان این مساله قدیمی همیشه وجود دارد.

* مجبور هستیم برای ذخیره آب در ساعاتی از شبانه‌روز آب را قطع کنیم

برای پیگیری این معضل به سراغ مدیر آب و فاضلاب شهری خاش رفتیم تا او علت قطعی آب در این شهر را بیان کند.

مدیر آب و فاضلاب شهری خاش در خصوص پیگیری این خبر؛ در گفت و گو با خبرنگار تفتان ما اظهار کرد: به دلیل افت سطح دینامیکی و استاتیکی چاه‌های آب شهرستان خاش مجبور هستیم هر شب مخازن آب شهر بسته شود تا آب به مقدار کافی ذخیره شده و مردم در طول روز با مشکل کم آبی مواجه نشوند تا  برای ذخیره آب در ساعاتی از شبانه‌روز آب را قطع کنیم.

 

فرامرز شاکری با اشاره به کمبود بارش باران، افزود: خشکسالی‌های اخیر به‌صورت مستمر بر هم اثر گذاشته‌اند و رفع تبعات آن‌ها نیاز به بارش‌های مستمر در سال‌های متمادی است تا افت سطح آب چاه‌ها جبران شود.

* روند اصلاح شبکه آبرسانی فرسوده شهرستان خاش در سال 95 با عدم تخصیص بودجه مواجه شد

وی گفت: در سال گذشته 17 کیلومتر از شبکه آبرسانی فرسوده شهرستان خاش اصلاح شده که این روند در سال 95 با عدم تخصیص بودجه مواجه شده است.

 

 

* در حال حفر چاه آب جدید هستیم

شاکری با بیان اینکه در حال حفر چاه آب جدید هستیم، تصریح کرد: تأمین آب شهر خاش در کوتاه‌مدت و بلندمدت یکی از مهمترین دغدغه‌های مسئولین است و جهت تأمین آب این شهر در کوتاه‌مدت راهی جزء مصرف بهینه نیست.

وی با اشاره به آسفالت معابر جدید سطح شهر، افزود: آسفالت معابر شهرداری و شکستگی ها در خطوط انتقال آب شهر وجود دارد که برای کاهش هدرروی آب شهر قطع می شود.

* آب دهی چاههای تامین آب شرب شهر خاش به زیر ۵۰ درصد رسیده است

مدیر آب و فاضلاب شهری خاش با بیان اینکه بارش های سال جاری هنوز کمبود منابع آبی را جبران نکرده است، گفت: آب دهی چاههای تامین آب شرب شهر خاش به زیر ۵۰ درصد رسیده است.

* تاکید بر مصرف بهینه آب توسط شهروندان خاشی

وی با تاکید بر مصرف بهینه آب توسط شهروندان خاشی، بیان کرد: نگاه سنتی به آب یکی از مشکلات موجود در این شهرستان است و  این نگاه باعث بهره برداری بی رویه و هدرروی آب شده است.

شاکری با اشاره به رفع مشکلات قطعی آب در سطح شهر خاش، گفت: با تلاش همکاران و بسیج تمام امکانات تمامی قطعی های آب در سطح شهر رفع شده است.

وی اذعان کرد: جهت تامین آب در منطقه به حجمی معادل هزار و 250 لیتر در ثانیه آب نیاز داریم درحالی که منابع موجود حدود هزار و 50 لیتر در ثانیه است.

* حدود 150 تا 200 لیتر در ثانیه با کمبود آب مواجه هستیم

 وی خاطرنشان کرد: ما حدود 150 تا 200 لیتر در ثانیه با کمبود آب مواجه هستیم و برای اینکه مشترکان در شبانه روز با مشکل مواجه نشوند، اقدام به قطع زمانبندی آب در منطقه شده است.

شاکری اذعان کرد: صرفه جویی برای پیشگیری از مشکل قطع آب ضروری است و  صرفه جویی حداقل 10 درصدی می تواند تا حد زیادی مشکلات را رفع کند.

* تغییر رنگ آب نشانه آلوده بودن آب نیست

وی با بیان اینکه تغییر رنگ آب نشانه آلوده بودن آب نیست و نباید مردم نگران این موضوع باشند، افزود: آب آشامیدنی از نعمات الهی است، اما آب اشخاصی که از این نعمت الهی برای آبیاری درختان استفاده می‌کردند، قطع شده است و در صورت مشاهده تخلف، برخورد قانونی صورت خواهد گرفت.

* آب مصرفی مردم کشور ما در مقایسه با دنیا دو برابر بوده است

مدیر آب و فاضلاب شهری خاش گفت: آب مصرفی مردم کشور ما در مقایسه با دنیا، دو برابر بوده و به نوعی فرهنگ‌سازی مستمر و جدی لازم است تا فرهنگ استفاده بهینه از آب به مردم آموزش داده شود.

وی اذعان کرد: مصرف بهینه آب از خود ادارات باید آغاز شود تا مردم هم به تبعیت از ادارات به کم کردن مصرف آب تصفیه‌شده، اهمیت دهند.

شاکری اظهار کرد: عواملی چون فرسودگی لوله‌های آب و غیره 15 درصد آب را هدر و غیرقابل استفاده می‌کند، ولی درصد بالایی از مصرف آب به درست مصرف کردن مردم بستگی دارد.

*ضرورت اصلاح مصرف آب و یک دغدغه اصلی و موضوع پربحث کشور

به گزارش خبرنگار تفتان ما، اما این روزها به هر گوشه‌ای که بنگری از روزنامه‌ها و نشریات گرفته تا رادیو، تلویزیون و انواع سایت‌های خبری، موضوع کم آبی و ضرورت اصلاح مصرف آن به یک دغدغه اصلی و موضوع پربحث کشور تبدیل شده است.

این مهم تنها دغدغه دیروز و امروز و فرداها نیست و بر ماست به‌عنوان مصرف کننده اصلی این موهبت الهی در بهبود مدیریت آن سهیم باشیم.

 

 

بحران کم آبی در کشور ایران مختص به یک استان یا شهر خاص نیست بلکه جای جای ایران اسلامی در فصل تابستان با این بحران دست و پنجه نرم می‌کند و ادامه این روند موجب می‌شود کشور چالش امنیت انسانی را به طور محسوس تجربه کند.

کم شدن هر روزه قطره‌های ارزشمند آب، که هر یک قطره یک زندگی را نجات می‌دهد، امروز در دستان همه ما قرار دارد، اگر روزی را تصور کنیم که برای خرید یک بطری آب فرسنگ‌ها راه رفته و هزاران مبلغ بپردازیم، آنگاه شاید به خود آییم، جدی‌تر و مسئولانه‌تر عمل کنیم.