از نوسانات قیمت انگور در سیستان تا برداشت 10 تن انگور در هر هکتار

شمال استان سیستان و بلوچستان همواره یکی از قدرتمندترین خاک های حاصلخیز کشور را دارا بوده به طوری که در گذشته به علت کشت زیاد گندم در این منطقه به انبار غله ایران معروف شد.

با شروع فصل گرما در سیستان مردمان این منطقه علاوه بر کشت گندم که علاقه خاصی به این نوع محصول دارند در کنار آن به کشت انگور و همچنین خربزه و هنداونه دست می زنند تا در فصل برداشت بتوانند علاوه بر مصرف میوه آن را به بازار ها نیز منتقل کنند.

اما انگور یاقوتی را این روزها در باغچه های کوچک حیاط خانه ها هم می توان یافت کرد، انگور یاقوتی به دلیل سازگاری با آب و هوای مناسب سیستان و همچنین گرمای شدید این منطقه به زودرس ترین انگور در ایران تبدیل شده است.

اگر به سیستان سفر کنید کمتر کسی را خواهید دید که در باغچه های کوچک تاک انگور را کشت نکرده باشد، این در حالی است که این میوه بهشتی در باغات سیستان نیز به درجه خاصی از مرغوبیت نیز می رسد.

برخی از کشاورزان بر این باورند که زمین های سیستان به دلیل به کار نگرفته شدن طی چندین سال قدرت بسیار بالایی پیدا کرده است و هر محصولی که در این زمین ها کشت شود به طور یقین بهترین برداشت را می توان از آن کرد.

انگور یاقوتی از عمده محصولاتی است که بدلیل تحمل بالای شرایط سخت محیطی مختص این منطقه بوده و از در دسترین محصولات کشور است اما با توجه به کوتاه بودن دوره برداشت و اشباع شدن بازار در طی یک دوره یک ماهه و عدم امکان صادرات این محصول، انگور یاقوتی با نوسانات شدید قیمتی مواجه است.

 

 

حبیب رستمی رئیس جهاد کشاورزی شهرستان هیرمند گفت: با توجه به اهمیت کشت این نوع محصول به منطقه سیستان و رونق بازار های روز افزون آن در سال جاری 350 هکتار از زمین های کشاورزی شهرستان هیرمند به کشت باغات انگور اختصاص داده شده است.

وی افزود: از این مقدار  280 هکتار از باغات انگور را می توان بارور اعلام کرد و پبش بینی می شود که در سال جاری انگوری با کیفیت مناسب تحویل بازار گردد.

رستمی اظهار داشت: انگور یکی از محصولات باغی منطقه سیستان است، در شهرستان زابل و زهک و هیرمند جایگاه ویژه ای دارد و تنها محصول باغی است که به صورت باغات یکدست در سطح مناطق کشت می شود.

رئیس جهاد کشاورزی هیرمند بیان داشت: اهمیت اقتصادی محصول به گونه‌ای است که سابق بر این قسمت عمده‌ سطح کشت باغات، به این محصول اختصاص داشته است و به عنوان، منبع مهم درآمد برای کشاورزان منطقه محسوب می‌شده است.

وی ابراز داشت: پیش بینی می شود که امسال از هر هکتار باغات 10 تن انگور برداشت شود و به زودی بازارهای سیستان این یاقوت ارزشمند را پذیرا هستند.