سیستان وبلوچستان جولانگاه متکدیان پاکستانی

گرما و سرما برایشان فرق ندارد از کودکان معصوم خود بعنوان یک ابزار کار استفاده کرده بگونه ای که ساعت ها آنها را برروی دستانشان در زیرآفتاب سوزان نگه داشته تا با گشت و گذر در بازار، چهارراه، پشت چراغ های قرمز در بین ماشین های رنگارنگ درخواست کمک مالی کنند.

 

بیشتر متکدیان زنان و کودکان پاکستانی هستند

از آنجایی که سیستان وبلوچستان در همجواری دو کشور افغانستان وپاکستان قرار گرفته قاچاق انسان بوسیله عده ای از سودجویان براحتی انجام می شود از اینرو حضور متکدیان در این استان با وجود فقر شدید در کشور همسایه وابسته است و به این علت هر روز شاهد افزایش آمار متکدیان در شهرهای این استان به ویژه زاهدان هستیم.

 

پشت چراغ قرمز، در داروخانه، صف پمپ بنزین، بازار یا چهارراه رسولی و غیره هیچ فرقی ندارد از هر فرصتی استفاده می کنند تا به آنچه می خواهد برسند. شواهد هم گویای آن است که این معضل اجتماعی علاوه بر مخدوش کردن چهره شهر سبب نارضایتی شهروندان شده است؛ البته ناگفته نماند که بیشتر متکدیان هم زنان و کودکان پاکستانی هستند که پیله شده و باعث عصبانیت برخی از شهروندان می شوند.

 

میهمانان خارجی عامل انتقال بیماری

از طرفی باید گفت که حضور متکدیان خارجی پیامد های سوء زیادی از جمله بروز ناهنجاری اجتماعی، شیوع بیماری های واگیر دار و غیره را برای مردمان این استان به دنبال دارد که ساماندهی به این معضل همت جمع کثیری از مسئولان را می طلبد.

در گزارش میدانی خبرنگار زاهدانه برخی از شهروندان با ابراز گلایه و نارضایتی از وجود این متکدیان به خبرنگارما گفتند: هر روز شاهد افزایش آمار متکدیان در معابر عمومی شهر هستیم که این معضل چهره شهر را بسیار زشت و نازیبا کرده است.

 

گلایه و نارضایتی ساکنان شهر از افزایش آمار متکدیان

ریگی یکی از شهروندان زاهدانی که در خیابان شریعتی مشغول خرید مایحتاج مورد نیاز خود می باشد به خبرنگار ما می گوید: با هر قدمی که در این خیابان می گذاریم با تنی چند از متکدیان مواجه شده که به زور پیله می شوند و تا به خواسته خود که درخواست کمک مالی است، نرسند بیخیال نمی شوند.

وی ضمن گلایه از افزایش افراد متکدی در سر هر کوچه و خیابان از مسئولان تقاضا دارد که بطور جد وارد عمل شده و با چنین افرادی برخورد کنند زیرا این اقدام ناشایست متکدیان نه تنها چهره شهر را زشت و مخدوش کرده بلکه باعث آزار و سلب آسایش شهروندان هم شده است.

 

یک دست صدا ندارد

اربابی از دیگر شهروندانی است که در این خصوص به خبرنگار زاهدانه می گوید: متأسفانه حضور متکدیان با چهره های مختلف و سمج گونه آنان به معضلی قابل توجه تبدیل شده است که جمع آوری آنان همت واقعی و جدی مسئولان را می طلبد.

وی با بیان اینکه ساماندهی به این معضل همتی گروه کثیری از مسئولان را طلب می کند، ادامه داد: از قدیم گفته اند" یک دست صدا ندارد" از اینرو برای جمع آوری متکدیان باید تمام مسئولان امر از مسئولان شهری، شهرداری و اعضای شورای اسلامی شهر گرفته تا نیروهای نظامی و انتظامی همه همت خود را مضاعف کنند تا این معضل اجتماعی در شهر حداقل کمرنگ تر شود.

وی ادامه می دهد: برایم همچون آرزوی دست نیافتنی شده که یکبارپشت چراغ قرمز تقاطع خیابان دانشگاه و معلم باشم اما از شر افراد متکدی در امان بمانم.

 

مخدوش کردن چهره شهر

اربابی بیان می کند: حضور متکدیان در تقاطع ها، بازار و حتی درب منازل چهره نامناسبی از شهر را برای ساکنان و حتی میهمانان تداعی می کند لذا این مهم باعث گلایه و نارضایتی شهروندان شده است.

حسینی از دیگر شهروندانی است که با عصبانیت به خبرنگارما می گوید: خیلی وقت ها بی اعتنا از کنار متکدیان می گذرم ولی باز هم سماجت کرده و درخواست کمک دارند که این امر روح و روانم را برهم می زند زیرا آسایش را از ما سلب کرده و نمی توانیم دقایقی را بدون حضور شان در بازار قدم بزنیم.

وی می گوید: بیشتر متکدیان افراد پاکستانی هستند که به همراه فرزندشان به تکدی گری مشغول هستند.

 

 

 

مسئولان برای جمع آوری متکدیان پاکستانی چه کردند؟

حسینی در ادامه می گوید: شواهد گویای آن است که مسئولان در کار جمع آوری متکدیان پاکستانی از سطح شهر ناتوان هستند زیرا در هر کوچه و گذری که نیم نگاهی بیاندازید به وضوح می بینید بسیاری از متکدیان در پیاده رو ها و محل های پرتردد مغازه ها دراز کشیده و به فعالیت تکدی گری می پردازند.

 

ساماندهی متکدیان اولویت مدیریت شهرستان زاهدان

چندی پیش که جلسه‌ ساماندهی متکدیان در حضور دستگاههای مرتبط در محل فرمانداری زاهدان برگزار شده بود فرماندار شهرستان زاهدان حضور متکدیان در سطح شهر را یک معضل عنوان کرد و گفت: حضور متکدیان علاوه بر برهم زدن چهره شهر، آسیب‌های اجتماعی را نیز به دنبال دارد که باید ساماندهی متکدیان از مهمترین اقداماتی باشد که در دستور کار مدیران و مسئولان قرار می‌گیرد.

مجتبی خانجانی از تکدی‌گری بعنوان یک آسیب اجتماعی در جامعه یاد کرد و افزود: همه دستگاه‌ها باید با تعامل سازنده و همکاری و بر اساس اراده جمعی این معضل را به شکل مطلوب ساماندهی کنند.

وی ضمن تاکید بر ضرورت جمع آوری متکدیان به‌عنوان یک معضل اجتماعی توسط دستگاه‌های متولی بیان کرد: بحث ساماندهی متکدیان از موضوعاتی است که سالها مطرح است و این مهم بر اساس دستورالعمل و آیین‌نامه بر عهده شهرداری گذاشته شده لذا تمامی ادارات و نهادهای ذیربط باید در راستای جمع‌آوری و ساماندهی متکدیان بطور جدی همکاری لازم را داشته باشند تا قدمی موثر برای رفع این معضل در جامعه برداشته شود.