اعلام آمادگی محیط زیست برای برخورد با خاطیان

چندی پیش هزاران ماهی در کنار رودخانه هیرمند تلف شدند که بنا بر اظهارات عضو شورای روستای شیخ علت مرگ ماهی ها فاضلاب تخلیه شده در رودخانه این روستا بوده است.

در تماسی که جهت این موضوع با نوری یکی از کارشناسان محیط زیست داشتیم، وی کمبود اکسیژن و کاهش حجم اب را 2 دلیل مرگ ماهی ها عنوان کرد و گفت: سازمان آب منطقه ای موظف است 60 میلیون متر مکعب آب به عنوان حقابه زیست محیطی در شرایط غیر طبیعی و خشکسالی به تالاب هامون بدهد.
 
احتمال مرگ ماهی ها با فاضلاب تخلیه شده در رودخانه وجود دارد
وی با بیان اینکه در خصوص تخلیه فاضلاب موضوعاتی شنیده ام، افزود: به امور آب زابل تذکر داده ایم چرا که تخلیه فاضلاب نیز از جمله مواردی است که در زمان کم آبی احتمال تلف شدن ماهی ها را به دنبال دارد.
این کارشناس ادامه داد: در صورتی که حجم فاضلاب تخلیه شده در رودخانه کم بوده باشد آبزیان به عنوان فیلترهای زیستی عمل کرده و با ترکیبات آلی محیط را تمیز می کنند .
نوری با بیان اینکه آیا فاضلاب سبب مرگ ماهی ها شده یا عدم مدیریت مناسب آب تصریح کرد: ترکیبات آلی بالا و کمبود اکسیژن ممکن است علت مرگ ماهی ها شده باشد چرا که وقتی یک فسادی صورت می گیرد و جنازه ای در حال تبدیل است تجزیه کنندگان و مصرف کنندگان با کاهش اکسیژن روبرو می شوند .
 
مرگ ماهی ها مسئله ای طبیعی است
در تماسی که جهت پیگیری بیشتر پرونده مرگ ماهی ها با الهام آبتین رئیس اداره محیط زابل داشتیم، وی با بیان اینکه هیچ فاضلابی که سبب مرگ ماهی ها شده باشد مشاهده نکردیم، گفت: سه نفر در رودخانه نهرو غرق شدند که مسئولین برای جستجوی جسد ها مجبور به انسداد آب ورودی شدند لذا با کاهش حجم آب اکسیژن کاهش یافته و این موضوع سبب مرگ ماهی ها شده است.
وی ادامه داد: بر اساس ارزش گذاری منابع زیستی مردم ماهی های تلف شده را جهت استفاده در اختیار کارخانه ها قرار دادند.
آبتین با بیان اینکه عده ای به دنبال دامن زدن و بزرگ کردن این موضوع در سیستان هستند، خاطر نشان کرد: یک عدد عکس در فضای مجازی منتشر شد که هیچ وسعتی از منطقه را نشان نمی دهد و این امر سبب شد بسیاری از شبکه های ماهواره ای و روزنامه های زرد آن را بزرگ جلوه دهند.  
 
با خاطیان تخلیه فاضلاب در رودخانه برخورد قضایی می شود
رئیس محیط زیست با بیان اینکه مرگ ها ماهی ها مسئله طبیعی در زابل است، خاطر نشان کرد: بنا به شرایط و طبیعت منطقه و موقعیت آب و هوایی و حجم ورودی آب به سیستان ممکن است یک یا 2 ماه دیگر نیز این اتفاق برای ماهی ها روی دهد.
وی با اعلام آمادگی اداره محیط زیست زابل جهت برخورد با خاطیان آودگی محیط زیست، بیان کرد: شهروندان شخص یا اشخاصی که اقدام به تخلیه فاضلاب در رودخانه کردند را به اداره محیط زیست معرفی تا از طریق قضایی این موضوع را پیگیری کنیم.