ایجاد اشتغال برای پنج خانوار

با توجه به مزایای تولید و پرورش شترمرغ، یکی از بهترین راه های کسب و کار در شهرستان زابل پرورش شترمرغ به شمار آورد.

 

شترمرغ آنچنان از قابلیت بالایی برخوردار است که هیچ گونه دورریز و زایدی در برندارد به طوری که حتی از پوسته تخم مرغ آن نیز می توان بهترین استفاده را داشت.

 

ضریب بالای رشد شترمرغ، سرعت زالد و ولد و جوجه آوری آن، کم بودن هزینه نگهداری و خوراک این پرنده، برای پروش آن علاقمندان بسیاری وجود دارد.

 

در اوج بیکاری در شهرستان زابل و کوچ شمار زیادی از مردم به شهرهای دیگر جهت اشتغال به سراغ هادی نوری یکی از پرورش دهندگان شترمرغ می رویم تا رمز موفقیتش را بپرسیم.

 

۵ خانوار از محل پرورش شترمرغ در مزرعه امرار معاش می کنند

کارآفرین سیستانی عنوان کرد: از چندین سال قبل به کار پرورش شترمرغ در شهرستان زابل اشتغال دارم.

 

هادی نیکخواه نوری به خبرنگار اوشیدا گفت: برای ایجاد مزرعه ی پرورش شترمرغ در شهرستان زابل ۶۰۰ میلیون تومان هزینه کردم که پس از آن با اخذ وام و تسهیلات از بسیج سازندگی اقدام به توسعه ی مزرعه کردم.

 

وی افزود: در حال حاضر ۲ نگهبان در مزرعه مشغول به کار هستند همچنین ۵ خانوار از محل پرورش شترمرغ در مزرعه گذران زندگی می کنند.

 

وی خاطر نشان کرد: خوشبختانه پرورش شترمرغ دارای درآمد خوبی است که با ترویج آن و صادرات آن در این راستا می تواند راهگشایی جهت اقتصاد مقاومتی باشد.

 

وی اضافه کرد: با اینکه شترمرغ از درآمد خوبی برخوردار است اما در بخش فروش آن مشکلات عدیده ای وجود دارد به طوری که پس از ۸ تا ۱۰ ماه زحمت در پرورش آن برای فروش با مشکلات عدیده ای مواجه می شویم.

 

سودآوری شترمرغ بسیار بالاتر از پرورش گاو است

 

کارآفرین سیستانی اذعان داشت: از لحاظ جوجه کشی و زادآوری شترمرغ در طی یک سال بین ۴۰ تا ۷۰ تخم می گذارد که اگر تنها ۴۰ تخم به جوجه تبدیل شود درآمدی بیش از ۱۲ میلیون تومان درآمد حاصل خواهد شد.

 

نیکخواه نوری تصریح کرد: درآمد حاصل از پرورش شتر مرغ بسیار بالاتر از گاو می باشد به طوری که اگر گاو پرورش داده شود سالانه تنها چهار میلیون تومان درآمد حاصل خواهد شد.

 

وی ادامه داد: شترمرغ دارای چربی بسیار خوبی است و دارای خاصیت درمانی و آرایشی می باشد که از محل فروش آن درآمد خوبی حاصل می شود.

 

وی تصریح کرد: هر شاه پر شترمرغ دارای قیمتی معادل ۱۰ تا ۱۵ هزار تومان می باشد همچنین پوست آن هم برای تولید کیف، کفش و کلاه مناسب است.

 

وی در ادامه گفت: سال قبل در فروش شترمرغ با مشکلات زیادی مواجه شدم به طوری که در شهرستان زابل نتوانستم آن را به فروش برسانم و بالاجبار آنان را به شهرهای کرمان، همدان و بیرجند برای فروش بردیم که میزان سود دهی راپایین آورد.