برداشت 12 هزار تن انبه از باغات جنوب شرق

انبه میوه خوشمزه و غنی از ویتامین، املاح و آنتی اکسیدانها است که همزمان با آغاز گرم شدن هوا در مناطق گرمسیری کشور برداشت می شود.

 
برداشت 12 هزار تن انبه از باغات جنوب شرق
 
اردشیر شهرکی مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی عصرهامون با بیان اینکه امسال 12 هزار تن انبه از باغات استان برداشت شد، افزود: در سال جاری نسبت به سال گذشته بیش از 400 تن افزایش تولید داشتیم.
وی ادامه داد: این میوه گرمسیری در شهرستان های نیکشهر، چابهار، کنارک، قصرقند ، سرباز و فنوج از استان سیستان و بلوچستان کشت می شود.
شهرکی با بیان اینکه صادراتی به خارج از کشور نداریم و تنها به هرمزگان و کرمان منتقل می شود، اظهار داشت: عمدتا انبه تولیدی استان وارد صنایع می شود و بیشتر در بخش ترشیجات مورداستفاده قرار می گیرد.
 
تقویت بینایی چشم ، سلامتی دندان ها و استخوان ها دستاورد مصرف انبه
 
منصور شهرکی  متخصص تغذیه و رژیم درمانی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان نیز در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی عصرهامون در خصوص خواص دارویی این میوه عنوان کرد: انبه‌ها منبع خوبی از فیبرهای رژیمی، (B6) کوبالامین و منبع بسیار غنی از ویتامین A و C است. ویتامین A در تقویت بینایی چشم و حفظ سلامتی دندانها، پوست، استخوان، غشاهای مخاطی و بافت‌های نرم بدن نقش مهمی دارد.
وی با بیان اینکه انبه حاوی مقدار کمی آهن است، افزود:  یک انبه متوسط 40% از نیاز به فیبر روزانه را شامل می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهند که فیبرهای رژیمی، نقش محافظتی در مقابل بیماری‌های وخیم شونده و به خصوص در بیماری‌های مرتبط با قلب دارند. این فیبرهای رژیمی می‌توانند به پیشگیری از انواع سرطانها از طریق کاهش سطح کلسترول خون کمک کنند.
 
درمان سرطان با انبه 
 
این متخصص تغذیه و رژیم درمانی افزود: انبه محتوای آنزیم‌هایی است که خاصیت آرامش بخش بر معده دارد و عمل آن مشابه آنزیم های موجود در پاپایا است. 
شهرکی با بیان اینکه انبه حاوی مقداری پتاسیم است، افزود: مقدار ناچیز سدیم آن برای بیماران دارای فشار خون بالا مناسب می باشد.
وی با بیان اینکه این میوه به افراد لاغر توصیه می شود، گفت: این محصول برای چاق شدن افراد لاغر مفید است. خاصیت ملین کنندگی و ادرار آور دارد و باعث پاکیزگی خون می‌شود که برای درمان هموروئید مفید است ویبوست را برطرف می‌کند. باعث درخشان کردن رنگ صورت می‌‌شود. حرارت بدن را کاهش می دهد و تب را پایین می‌آورد. 
وی ادامه داد: افرادیکه محدودیت رژیم پتاسیم دارند مثل رژیم غذایی برای نارسایی کلیه باید از مصرف انبه پرهیز کند. مصرف انبه به خصوص ترشی آن با معده خالی ایجاد ناراحتی معده می‌کند، بنابراین بهتر است آنرا بعد از غذا و ترشی آنرا همراه با غذا میل کرد.