شناسایی ذخایر طلایی خوب در سیستان و بلوچستان

نادر میرشکار رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان ضمن حضور در پایگاه خبری تحلیلی عصرهامون و بازدید از تحریریه به سوالات خبرنگاران پاسخ داد، وی در این مصاحبه گفت: استان سیستان و بلوچستان از لحاظ اقتصادی علی رغم قابلیت های که داشته است کمتر این قابلیت ها به فعل تبدیل شده است.

وی ادامه داد: استان در برنامه های متفاوت عمدتا در بحث بازرگانی، ترانزیت و خدمات به عنوان محور توسعه در شرق کشور دیده شده است.

میرشکار به دلایل عدم پیشرفت استان اشاره کرد و گفت: مسائل مربوط به تجارت و ترانزیت چون ارتباط مستقیمی به زیر ساخت دارد و چون این امکانات در کشور های همسایه و همچنین ایران وضعیتی مناسبی ندارد و از همه مهتر جو روانی ناشی از مسائل امنیتی باعث شده امروز از وضعیت مناسب دور باشیم.

 

چابهار قطب توسعه سیستان و بلوچستان است

وی با بیان اینکه ظرفیت بندر چابهار مغفول مانده است، ادامه داد: برای سیستان و بلوچستان منطقه آزاد تجاری چابهار به عنوان قطب توسعه استان مطرح بوده است.

مدیرکل سازمان صنعت و معدن استان افزود: بخش تجارت استان با کشورهای همسایه و توسعه صادرات به این کشورهای نیز در آن وضعیتی که باید باشد نیست، صادرات به کشور پاکستان با توجه به ظرفیتی که می توانسته است برای استان داشته باشد در بهترین سالها 200 میلیون دلار بوده است.

 

مبادلات بین ایران و کشورهای همسایه همیشه تحت تاثیر کالاهای قاچاق بوده است

وی افزود:مبادلات بین ایران و همسایه های شرقی همیشه تحت تاثیر مبادلات غیر رسمی و قاچاق بوده است.

میرشکار افزود: بخش صنعت سیستان و بلوچستان نیز علی رغم اینکه 1350 واحد و بنگاه کوچک، متوسط و بزرگ در استان برای آنها  پروانه بهره برداری صادر شده است اما تنها 14 واحد است که بالای 100 نیروی کار دارند و بقیه واحدهای کوچک هستند که به صورت کارگاهی اداره می شوند.

وی با بیان اینکه از این تعداد 1350 واحد نزدیک به 60 درصد تا 70 درصد فعال محسوب می شوند گفت: ظرفیت اشتغال اسمی در بخش صنعت سیستان و بلوچستان 25 هزار نفر و در بخش معدنی نیز 3 هزار نفر در بخش صنعتی استان مشغول فعالیت هستند.

میرشکار در خصوص وضعیت شهرک صنعتی زاهدان نیز گفت: شهرک صنعتی زاهدان یکی از مهم ترین شهرک های صنعتی استان است که 200 واحد صنعتی در آن مشغول به کار هستند و علی رغم نگاه های بیرونی که وجود دارد اکثرا واحد های شهرک صنعتی میرجاوه مشغول فعالیت هستند و تعدادی نیز تعطیل هستند.

 

فعالیت 55 درصد واحدهای شهرک صنعتی زاهدان

وی با بیان اینکه در حال حاضر 55 درصد شهرک صنعتی زاهدان فعال است ادامه داد: با بررسی ها انجام گرفته 130 واحد برای راه اندازی و برگشتن مجدد به چرخه تولید در استان شناسایی شدند.

موفق ترین واحدهای صنعتی استان دو واحد سیمانی، صنایع غذایی و شیلاتی هستند که اشتغال زایی خوبی ایجاد کرده اند و بقیه زیاد اثر گذار در بخش اشتغال و توسعه نداشته اند.

میرشکار به بخش معدنی استان هم اشاره کرد و گفت: به رقم تمام ظرفیت های که استان دارد بازهم زیاد مورد توجه نبوده است و تحت تاثیر مسایل امنیتی بوده که در حال حاضر این وضعیت بهتر از گذشته شده است.

وی به سرمایه گذاری های صنعتی بزرگ در چابهار اشاره کرد و گفت: صنایع پتروشیمی، فولاد و آلومینیم در دست مطالعه است تا وضعیت استان از حالت کنونی خارج و رونق استانی بر منطقه حاکم شود.

 

80 هزار کلیومتر مربع از وسعت استان تحت پوشش اکتشافات معدنی است

رئیس سازمان صنعت ، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان با بیان اینکه 80 هزار کیلومتر مربع از وسعت استان تحت پوشش اکتشافی قرار گرفته است گفت: این نویدی خوبی برای سرمایه گذاری در صنایع معدنی است که می تواند آینده منطقه را متحول کند.

وی به طرح آریا تایر سیستان اشاره کرد و گفت:  این طرح مناقصه بین المللی آن برگزار شد و در حال تعیین پیمانکار و تعیین اعتبار برای شروع عملیاتی این پروژه است.

میرشکار ادامه داد: زیر ساخت مناسب در شهرک های صنعتی موجود است که به مقتضی ارائه طرح از سوی متقاضیان کمک های لازم به آنها خواهد شد.

 

بسته های صادارتی خاص برای پاکستان و افغاستان برنامه ریزی شده است

وی به شناسایی واحدهای نیمه فعال و راکد اشاره کرد و گفت: برنامه این است که در سال جاری واحدهای نیمه فعال و تعطیل به چرخه تولید برگردند و در بحث اشتغال نیز اثر گذار باشند.

میرشکار به بخش بازرگانی در استان اشاره کرد: با یک نگاه جدید و با توجه به تفاهمات جدید بین ایران و پاکستان و افغانستان، در برنامه هدف صادرات امسال 450 میلیون دلار پیش بینی شده است اما با تنظیم بسته صادراتی خاص برای کشورهای افغانستان و پاکستان به دنبال این هستیم که با هماهنگی ها امیدواریم این رقم با حل مشکلات به یک میلیارد دلار برسانیم.

وی در خصوص تاکید رئیس جمهور به فعال شدن بخش معدنی در استان اشاره کرد و گفت: جایگاه استان از لحاظ سرمایه گذاری معدنی و تعداد پروانه های بهره برداری در رتبه های آخر قرار داشتیم اما با تاکید رئیس جمهوری امروز از لحاظ اکتشاف در رتبه دوم کشور قرار داریم و از لحاظ ذخایر با یک میلیارد و 300 میلیون تن ذخایر معدنی خوبی در استان داریم.

طراز تجارت استان با کشورهای همسایه مثبت است و صادرات استان بر واردات می چربد که این زمینه مناسبی برای افزایش صادرات در استان است.

 

احداث واحد صنعتی آنتیموان در دست مطالعه است

میرشکار با ارزیابی مثبت از وضعیت معدنی استان در حال حاضر گفت: تقریبا 135 معدن در حال حاضر دارای پروانه بهره برداری هستند و اینها به جر معادن شن و ماسه است.

وی فرآوری سنگ های معدنی اشاره کرد و گفت: شرط واگذاری معادن فرآوری سنگ ها در داخل استان این است که این سنگ های معدنی در داخل استان فرآوری شود.

وی به معادن آنتیموان و تیتانیم در استان اشاره کرد و گفت: واحد صنعتی آنتیموان در دست مطالعه است و به زودی اجرا می شود و واحد تیتانیم فنوج نیز به دنبال ایجاد مرکز فرآوری در این منطقه هستیم.

وی به تسهیلات به بنگاه های زود بازده در دولت قبل اشاره کرد و گفت: بسیاری از این تسهیلات و بهره های کم استفاده کردند اما متاسفانه خیلی از آنها امروز تعطیل هستند.

میرشکار افزود: بررسی های لازم در این خصوص صورت نگرفته است و برخی از آنها باعث ایجاد اشتغال نشده است و یکی از مشکلات اصلی امروز این است و امروز به دنبال رفع مشکلات آنها هستیم.

 

نشانه های از وجود ذخایر طلایی خوب در سیستان و بلوچستان وجود دارد

میرشکار به ذخایر طلا در استان اشاره کرد و گفت: در حال حاضر 10 تن به صورت قطعی اعلام شده است اما مطالعات جدید نشان می دهد در چهار نقطه دیگر استان به جز بزمان دارای ذخیره طلایی خوب هستیم که بعد از مطالعات تکمیلی نتیجه آن اعلام خواهد.

مدیرکل صنایع و معادن استان با بیان اینکه صادرات هیچ گونه تعرفه ای ندارد گفت: دولت برای صادرات مشوق های دارد، واحدهای سیمانی زابل و خاش از بهترین واحدهای صادارتی استان هستند.

 

50 درصد تولیدات واحدهای سیمانی استان صادر می شود

وی افزود: بیش از 50 درصد تولیدات واحدهای سیمانی استان صادر می شود و هیچ مشکل صادراتی در این خصوص وجود ندارند.

میرشکار فعال سازی واحدهای راکد و تعطیل را در راستای اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: برنامه ویژه ای برای تزریق اعتبار به واحدهای کوچک برای فعال سازی آنها داریم.

 

بنگاه های کوچک بزرگترین قربانی رکود در کشور

وی ادامه داد: هنگاهی که دولت با رکود مواجه است بیشترین ضربه به واحدهای کوچک وارد می شود زیرا نمی توانند در این شرایط خود حفظ کنند و در این دوره بسیاری از واحدهای کوچک صدمه دیده اند.

محوریت اصلی امسال خارج کردن واحدهای کوچک از رکود است و بازگشت آنها به چرخه تولید کشور است.

وی با بیان اینکه سیستان و بلوچستان می تواند در زمینه اشتغال مشکلات استان را پوشش دهد گفت: البته توجه به پتانسیل موجود در استان موجبات توسعه و رشد را در پی دارد.