عید فطر در ایران مشترک است

در آستانه عید فطر علمای اهل سنت سیستان و بلوچستان در گفت و گو با برخی رسانه های بومی این نماز عید فطر را وحدت آفرین و عامل ناکامی دشمنان دانسته و عنوان کردند: عید فطر در ایران مشترک است و انسجام و وحدت میان شیعه و سنی ناکامی دشمنان را به دنبال دارد.

عید فطر در ایران مشترک است

نماینده مردم استان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به سیستم های استهلال قوی در کشور کفت : اعلام رویت ماه توسط دفتر مقام معطم رهبری برای همه ملت ایران حجت است.
مولوی نذیر احمد سلامی درگفت و گو با خبرنگار عصرهامون با بیان اینکه اعلام رویت ماه توسط دفتر مقام معظم رهبری برای همه ملت ایران حجت است اظهار داشت: این که اهل سنت عیدی جدا از تشیع داشته باشند درست نیست عید فطر بستگی به رویت ماه دارد و برای همه مردم کشور یکی است.
وی با بیان اینکه در ایران سیستم های استهلال بسیاری قوی فعال هستند تصریح کرد: پس از اعلام این کمیسیون ها و تحقیق و تایید مقام معظم رهبری عید اعلام می شود بنابراین این عید میان شیعه و سنی مشترک است .
مولوی سلامی عید فطر را عید بزرگ مسلمانان خواند وافزود: اعلام هم صدا عید فطر شیعه و سنی اتحاد و یکپارچگی دنیای اسلام را به رخ جهانیان می کشد و این وحدت و انسجام میان شیعه و اهل سنت ناکامی دشمنان اسلام و مسلمین را به دنبال دارد.
 
اهل سنت تابع ولایت فقیه است/ عید شیعه و سنی ندارد
مدیر حوزه علمیه طوبی با بیان اینکه در ایران اسلامی همه مسلمانان تابع نظام و ولایت فقیه هستند، گفت: در این کشور عید شیعه و سنی وجود ندارد و تمامی اعیاد اسلامی است.

مولوی عبدالغنی بارانی در گفت وگو با خبرنگار زاهدانه عید فطر و قربان را از جمله اعیاد اسلامی عنوان کرد و گفت: کلیه مسلمانان در اقصی نقاط عالم این 2 عید را بعنوان اعیاد اسلامی، مذهبی و اعتقادی قبول دارد که در آن مسئله مذهب، گروه و فرق هیچ جایگاهی دارد از اینرو طبق شریعت اسلام نسبت به پاسداشت و بزرگداشت آن عمل می کنیم.

وی با بیان اینکه ایران اسلامی دارای رهبری عالم و مجتهد است، در این کشور اسلامی هیچگاه عید شیعه و سنی وجود نداشته بلکه همخ اعیاد اسلامی بوده که در برگزاری آن نیز تفاوتی قائل نیستیم.

وی با بیان اینکه مسلمانان همه تابع یک دین هستند، اظهار کرد: اهل سنت از حاکم اسلامی تبعیت کرده و در این اعیاد تابع ولایت فقیه هستند لذا با وحدت و همدلی در کنار هم حضور داشته تا کوچکترین شایعه ای در خصوص برگزاری آن یا رویت ماه و غیره وجود نداشته باشد.

مدیر حوزه علمیه طوبی در خصوص رویت ماه شوال نیز بیان کرد: امکانات زیادی برای رصد کردن ماه وجود دارد اما چون دیدها محدود است در این زمینه طبق احکام الهی و دستور رهبران دینی عمل کرده و به گروه های استهلالی که برای رویت ماه در نظر گرفته شده اکتفا می کنیم.

مولوی بارانی با بیان اینکه در ایران اسلامی همه تابع نظام، قانون اسلامی و ولایت فقیه هستند، گفت: اهل سنت نیز حاکم اسلامی را بعنوان دستور دهنده می داند و از آن تبعیت می کند.

پیروی از رهبری نشانه همبستگی و وحدت یک جامعه اسلامی است
امام جمعه اهل سنت هامون عنوان کرد: عید فطر در اسلام و در فقه اهل سنت دارای اهمیت فراوان می باشد بنابراین عید فطر پس از اعلام ستاد استهلال و تایید دفتر مقام معظم رهبری اعلام خواهد شد.
مولوی عبدالله حسن زهی به  خبرنگار  اوشیدا گفت: با توجه به قرار گیری در کشور اسلامی ایران و با دارا بودن قوانین اسلامی و همچنین کمیته رویت هلال که زیر نظر ولی فقیه استهلال ماه را برعهده دارند اهل سنت نیز با تبعیت از حکم رهبری عید فطر را اعلام خواهند کرد.

 

وی بیان داشت: ماه رمضان ماه مهمانی خدا است و مسلمانان جهان بویژه مسلمین ایران در این ماه با توجه به دستورات دینی اعمال این ماه را انجام می دهند و در روز عید فطر با برپایی نماز جماعت این ماه مبارک را به پایان خواهند رساند.

 

وی ادامه داد: مهمترین مسئله ای که در این ماه در بین مذاهب صورت می پذیرد وحدت در بین آنان است که در این ماه با برپایی محافل قرآنی و جلسات دینی در کنار هم ریشه وحدت را تقویت می کنند در این بین با توجه به اینکه هلال ماه از سوی ولی فقیه اعلام می شود برادران تسنن نیز در این روز عید بزرگ فطر را اعلام خواهند کرد.

 

حسن زهی تصریح کرد: احکام با فقه و آموزه های دینی اجرا می شود بنابراین سخنان باید برمبنای آموزه های دینی بیان شود.

وی تاکید کرد: براساس احساسات قومی و مذهبی نباید حرفی که مورد قبول نظام اسلامی نیست بیان شود و در این راستا با صراحت اعلام می کنم در فقه اسلامی، حاکم اسلامی باید رویت ماه را تایید و نماز عید فطر را اعلام کند.

 

امام جمعه  اهل سنت هامون خاطرنشان کرد: اهل سنت در طول انقلاب بارها نشان داده اند که در شرایط سخت کشور پیرو ولایت و رهبری بوده اند و این نشانه همبستگی و وحدت یک جامعه اسلامی است.

 

وی در پایان ابراز داشت: امروزه مسلمانان کشور های اسلامی رهبر انقلاب را به عنوان ولی امر مسلمین جهان میدانند زیرا که رهنمود های ایشان در راستای گسترش وحدت مسلمانان پیش میرود.

 

گفتنی است؛ نماز فطر اهل سنت شهرستان هامون راس ساعت هشت صبح در محل عیدگاه اسلام آباد لوتک اقامه خواهد شد.

ستاد استهلال کشورمان از سیستم های قوی برای رصد ماه استفاده می کند

امام جمعه اهل سنت دلگان با بیان اینکه ستاد استهلال کشورمان در گفت و گو با دلگان پرس از سیستم های قوی برای رصد ماه استفاده می کند تصریح کرد: که این کار با همکاری علما و دانشمندان نجوم انجام می شود.
مولوی نصرت الله فضل اللهی امام جمعه اهل سنت دلگان با تبریک قرار گرفتن در آستانه عید سعید فطر به مسلمانان اظهار کرد: این عید سعید از جمله اعیاد بزرگ و شریف بین ما مسلمانان است.

وی با اشاره به اینکه به ما مسلمانان سفارش شده است که این اعیاد را بزرگ بداریم افزود: مسلمانان در این عید با پوشیدن لباس نو، صدقه دادن، فطریه دادن، صله رحم و سرکشی از بیماران عید فطر را گرامی می دارند. 

امام جمعه اهل سنت دلگان با تاکید بر اینکه اعلام عید فطر بین اهل سنت طبق قانون و اعلام حاکم اسلامی است تصریح کرد: در کل کشور اسلامی ما عید فطر یک روز بین شیعه و اهل سنت مشترک است.

مولوی نصرت الله فضل اللهی اضافه کرد: هر روزی را که ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری به عنوان روز اول شوال اعلام کند، همان روز عید فطر است. 

وی با بیان اینکه سیستم های ستاد استهلال در داخل کشورمان از قوی ترین سیستم ها جهت رصد هلال ماه شوال هستند خاطر نشان کرد: به علاوه آن چندین گروه ستاد استهلال از علما و دانشمندان کشورمان در سراسر ایران اسلامی این کار را انجام می دهند.

فضل اللهی با اشاره به اینکه از همان روزی را که ماه رمضان را آغاز کرده ایم خاطر نشان کرد: همان روزی را هم که به عنوان عید فطر اعلام شود، برای همه ما مسلمان چه شیعه و چه اهل سنت داخل کشور عید است.

 

در روئیت هلال ماه رمضان و شوال اهل سنت با اهل تشیع اتحاد دارند

امام جمعه اهل سنت شهرستان خاش در گفت و گو با خبرنگار تفتان ما با بیان اینکه امر به استهلال ماه ریشه در آیات و روایات قرآن و سنت پیامبرمکرم اسلام(ص) دارد، اظهار کرد: ایران اسلامی از حاکمی مشروع و توانمند و آگاه بر مسائل در رصد و استهلال ماه عید سعید فطر بهره می برد.

مولوی محمدعلی شهنوازی تصریح کرد: عید فطر در کشور ایران اسلامی روزی واحد و خاصی است که شیعه و سنی با اتحاد و وحدت آن را با مهربانی جشن میگیرند و به نماز می روند.

وی بیان کرد: در اسلام موضوع شروع ماه مبارک رمضان و پایان آن یعنی عید کردن وابسته به روئین هلال ماه هست و بر همین مبنا گروههای استهلال ماه در نقاط مختلف مستقر می شوند که پس از انجام تلاش ها و رصد چند ساعته ماه نظریات خود را به مراجع و بزرگان اهل فتوا و مجتهدین اعلام می کنند که در ایران اسلامی مقام معظم رهبری تصمیم گیرنده و اعلام کننده شروع ماه مبارک رمضان و عید فطر هستند.

مولوی شهنوازی گفت: در مبحث روئیت هلال ماه شیعه و اهل سنت با هم اتحاد داشته و اختلافی ندارند، لذا هر دو گروه و یا گروههای مشترکی برای رصد هلال ماه در نقاط مختلف کشور مستقر می شوند و اقدامات لازم را برای روئیت هلال ماه انجام می دهند.

وی خاطرنشان کرد: شیعیان و اهل سنت در ایران در این موضوع از مقام معظم رهبری فتوا دریافت می کنند و بر همین اساس است که شروع و پایان ماه مبارک رمضان در کشور ما مطابق با حکومت اسلامی اعلام می شود.

وی اظهار کرد: در کشور ما سامانه ها و تجهیزات و امکانات و علوم روز و پیشرفته ای وجود دارد که برای رصد کردن دقیق ماه دارای اعتبار هستند و کمترین اشتباه را برای روئیت هلال ماه دارند.

 در اعلان عید فطر تابع حکم رهبر معظم هستیم

رابط نهاد نمایندگی ولی فقیه در امور اهل سنت شهرستان خاش در گفت و گو با خبرنگار تفتان ما تعیین وقت از مهمترین احکام و شرعیات اسلامی و یکی از ابزارهای مهم تعیین وقت استهلال ماه است، اظهار کرد: اعلام رویت هلال ماه و عید فطر منوط به دیده شدن ماه در ایران و نیز اعلام رسمی از سوی رهبر معظم اتقلاب است و مردم باید منتظر صدور بیانیه از سوی دفتر رهبری باشند.

مولوی یعقوب حسین بر ادامه داد: در صورت تایید مقام معظم رهبری، عید سعید فطر خواهد بود و نماز عید نیز صبح اقامه خواهد شد.

وی با بیان اینکه همچون سالهای اخیر برای عیدسعید فطر و هلال ماه تابع ولی فقیه هستیم، گفت: در زمینه رصد و استهلال ماه هیچگونه اختلافی بین اهل تشیع و تسنن نیست و همه مانند همیشه تابع فرمان رهبر معظم انقلاب هستیم

مولوی حسین بر اظهار کرد: رصد و رویت ماه و برگزاری همزمان نماز عید در سراسر کشور باعث تقویت اتحاد، یکپارچگی و وحدت اسلامی می شود و مانع سوء استفاده دشمنان از فضای جامعه و خصوصاً این استان خواهد شد و خاری بر چشم دشمنانی است که نمیتوانند این وحدت را ببینند.

شرط اعلام عید رویت ماه توسط ستاد استهلال است

مولوی یعقوب حسین بر در این رابطه در گفت دو گو با دادمردان، اظهار داشت: برای دین ماه و اعلام عید فطر هر ساله از طرف حاکم اسلامی گروه هایی برای استهلال ماه به مناطق مختلف کشور اعزام می شوند تا زمان دقیق عید را مشخص کنند.

 وی با اشاره به اینکه شرط اعلام عید رویت ماه است، ادامه داد: با توجه  به اینکه ما در یک کشور اسلامی زندگی میکنیم باید تابع حاکم اسلامی نیز باشیم.

وی افزود: امسال هم مانند سال گذشته گروه های برای استهلال در حال رصد هستند و  ما منتظر اعلام نظر ایشان هستیم  و از نظر علما رای و نظر حاکم اسلامی به اندازه ای مهم است که حتی اگر ماه رویت نشد برای اجرای این حکم شرعی باید از رهبری پیروی کرد.

وی با اشاره به اینکه چه شیعه و چه سنی باید برای رویت ماه و اعلام ان به حاکم اسلامی تلاش کنند، گفت: معیار اعلام عید فقط رویت هلال ماه است و تایید حاکم اسلامی است.