شناسایی 12 هزار گونه گیاهی در سیستان و بلوچستان

عبدالباسط پاکزاد در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی عصرهامون، با بیان اینکه سیستان و بلوچستان رتبه دوم گونه های گیاهی را پس از کردستان در کشور داراست، اظهار داشت: گیاهان دارویی و طب سنتی یکی از رشته های دانش بنیان هستند که با تلفیق امتیازات طبیعی و همچنین فکر و دانش علمی می تواند منجر به ارزش افزود فراوان در اقتصاد کشور شود.

وی یکی از کاربرد های گیاهان را خاصیت دارویی و تسکین دهندگی جسم خواند و ادامه داد: پیشرفت های علمی و فناوری طی 2 دهه اخیر اهمیت و نقش سازنده گیاهان دارویی در تامین نیازهای بشر به ویژه در حیط دارو درمان را 2 چندان ساخته است.

 

کسب رتبه دوم تنوع گونه ای گیاهی توسط سیستان و بلوچستان

مدیر کل منابع طبیعی یکی از  فرصت ها و ظرفیت های خدادادی در ایران را ویژگی های منحصر به فرد طبیعی، شرایط سرزمینی و اقلیمی برای توسعه و کشت گیاهان دارویی دانست و افزود:  به دلیل عوارض جانبی ناشی از استفاده از داروهای شیمیایی بسیاری از کشور های دنیا به داروهای گیاهی و گیاه درمانی گرایش پیدا کرده اند تا آنجا که 80 درصد داروهای عرصه شده در برخی کشور ها منشا گیاهی و طبیعی دارد.
پاکزاد یکی از راه های مقابله با چالش متکی بودن اقتصاد ایران بر در آمدهای نفتی را توسعه تولیدات غیر نفتی از قبیل: محصولات جنگلی ، مرتعی و گیاهات دارویی و صنعتی خواند و گفت: کشور ایران به دلیل تنوع اقلیمی و دارا بودن 11 اقلیم از 13 اقلیم شناخته شده در جهان، توپوگرافی، قرار گرفتن در موقعیت جغرافیایی خاص و تنش های محیطی متفاوت از فلور غنی برخوردار بوده به طوری که حدود 8 هزار گونه گیاهی را داراست که از لحاظ نوع گونه و میزان ماده موثر بی نظیر است.

 

شناسایی 12 هزار گونه گیاهی

وی پنیر باد، گز روغن، داز، درخت مسواک، مارموتک را از مشهورترین گیاهان  دارویی استان خواند و خاطر نشان کرد: تا کنون از برخی استان ها چون اصفهان متقاضی سرمایه گذاری روی گیاهان استان از جمله پنیر باد شده اند که این موضوع در حال بررسی است.
وی با بیان اینکه سیستان و بلوچستان به دلیل مجاورت در در 2 ناحیه رویش ایران تورانی و خلیج عمانی دارای یک هزار و 200 گونه گیاهی و 300 گونه دارویی، صنعتی است، افزود: این گیاهان در 10 میلیون و 500 هکتار از مراتع استان و یک میلیون و 200 هکتار استا پراکنش دارند.

 

توسعه گیاهان  دارویی در دستور کار منابع طبیعی 

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیز داری استان با بیان اینکه شهرستان خاش قطب گیاهان دارویی در استان است، تصریح کرد: از بین 300 گونه گیاه دارویی که در سطح استان جمع آوری شده 190 گونه از لحاظ نیاز اکولوژیکی با کشور هند مشترک است که این نشان از دامنه سازگاری بالای این گونه های با ارزش با شرایط محیطی مختلف دارد.
 پاکزاد در پایان خاطر نشان کرد: کشت و توسعه گیاهان دارویی با مشارکت مردم در اراضی ملی و اشخاص یکی از طرح های اشتغالزار در استان می باشد که در اولویت طرح های اجرائی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قرار گرفته است.