خسارتی سنگین تر از آتش سوزی ۴ میلیاردی

به نقل از  دلگان پرس، شاید بتوان گفت که کار کشاورزی یکی از پر زیان ترین فعالیت های اقتصادی محسوب می شود؛ چرا که همیشه در معرض بلایای طبیعی، بلایای غیر طبیعی، تغییرات ناگهانی دما و شرایط جوی قرار دارد و به همین دلیل هم هر لحظه ممکن است خسارت و زیان زیادی به کشاورزان وارد شود.

یکی از باغات خرمای شهرستان دلگان چندی قبل دچار حادثه آتش سوزی شد بطوری که کل محصول خرمای امسال به همراه خود درختان به کلی تبدیل خاکستر شد، با توجه به خسارت بیش از 4 میلیارد ریالی محصول خرمای امسال و خسارت تقریبی بیش از 1 میلیارد و 600 میلیون تومانی کل درختان خرمای این کشاورز، بیمه کشاورزی از پرداخت خسارت خودداری می کند، معضلی که باعث گلایه عاشور بامری صاحب این باغ شده است.

خسارتی سنگین تر از آتش سوزی 4 میلیاردی

این کشاورز ساکن روستای چاه جلال دلگان در این خصوص به خبرنگار ما با اشاره به اینکه چند روز قبل بیش از 800 اصله درختان خرما باغ من در آتش سوخت اظهار کرد: این آتش سوزی در حالی رخ داد که علی رغم درخواستم به فرمانداری و اداره جهاد کشاورزی، هیچ ماشین آتش نشانی از دلگان جهت خاموش کردن آتش اعزام نشد.

وی با بیان اینکه خسارت تقریبی محصول خرمای امسال باغ بیش از 4 میلیارد ریال بوده است افزود: اما مهمتر از آن خسارت کلی است که به باغ من وارد شده است و خسارت آن چیزی در حدود 1 میلیارد و 600 میلیون تومان است.

عاشور بامری با اشاره به اینکه از زمان کاشت درخت خرما تا محصول دهی آن حدود 5 یا 6 سال طول می کشد تصریح کرد: من تقریبا تمام دارایی خودم را که این باغ بود از دست دادم و اگکر بخواهم دوباره کشاورزی کنم، باید از صفر شروع کنم و نیاز به حمایت دارم.

صندوق بیمه کشاورزی خسارت دست رنج عمرم را پرداخت نمی کند

این کشاورز دلگانی با تاکید بر اینکه درختان خرمای او بیمه بوده است بیان کرد: ولی صندوق بیمه کشاورزی از پرداخت خسارت خودداری می کند و می گویند که خسارت آتش سوزی درخت یا محصول خرما مشمول پرداخت بیمه نمی باشد.

وی خاطر نشان کرد: تاکنون به جهاد کشاورزی، صندوق بیمه کشاورزی و فرمانداری شهرستان دلگان مراجعه کرده ام ولی تاکنون پاسخی دریافت نکرده ام و تنها این خسارت سنگین است که بر دوش من مانده است.

یارمحمد بامری رئیس جهاد کشاورزی دلگان در گفتگو با خبرنگار دلگان پرس اظهار کرد: خسارت که به محصول یا درخت خرما ناشی از آتش سوزی باشد، صندوق بیمه کشاورزی پرداخت نمی کند.

وی افزود:  اینکه گزارش آتش سوزی باغ درخت خرمای این کشاورز به فرمانداری دلگان و جهاد کشاورزی استان سیستان و بلوچستان ارسال شده است.