درگیری های مسلحانه؛ معضل طوایف سنتی استان

به نقل از تفتان ما، ترور، شرارت، راهبندی، اقدام های تروریستی، درگیری و آدم ربائی بسیاری از اتفاق هائی است که طی چند سال اخیر شرایط استان را متاثر از تفکرهای افراطی گرایانه قرار داده که همسو با فعالیت های مذهبی خارج از مرزها در صدد ایجاد نا امنی و از بین بردن آرامش مردم است.

اما برخی از جوانان سیستان و بلوچستان به جای سلاح تفنگ و سرنیزه به سلاح قلم، علم و دانش مسلح شوند و از حالت سنتی به مدرنیته تبدیل شده است.

بارها و بارها مردمان سیستان و بلوچستان طی چند سال اخیر متاثر از این زیاده خواهی ها، شاهد ترورها و اقدام های کوری بودند که با هوشیاری و ایستادگی آنان یکی پس از دیگری خنثی شد اما انگار این کهنه کینه دشمنان انقلاب اسلامی قصد رخت بر بستن از این دیار را ندارد و گاه و بی گاه زهر خود را بر فضای این خطه می پاشد.

در قرن ۲۱ در حالی به سر می بریم که دنیا، پیشرفت ها و دگرگونی های زیادی کرده، جوامع سنتی در اغلب نقاط جهان به سوی مدرنیته حرکت کرده اند ولی در گوشه ای از جهان هنوز مردم بر سنت گرایی استوارند.

ریشه بسیاری از قتل‌ها در اختلافات طایفه‌ای در دسترس بودن سلاح است که سبب شده افراد در درگیری‌ها و اختلافات به عنوان یک ابزار قدرت از آن استفاده کرده و به راحتی جان افراد را بگیرند.

 

 

وجود سلاح در دست مردم عادی و غیرمسئول یک معضل مهم در جامعه است که بهترین راهکار برای مقابله با این معضل فردی، خانوادگی، اجتماعی استفاده از ظرفیت معتمدان، سران طوایف و ریش‌سفیدان است تا جوانان و اعضای قبیله و طایفه خود را توجیه کرده که اگر سلاح جنگی و شکاری در اختیار دارند به مراجع قانونی تحویل و یا در هنگام اختلاف و درگیری به مراجع قضایی مراجعه و به فکر انتقام‌گیری شخصی نباشند.

جنگهای قبیله ای و طایفه ای در این مناطق نشان از عدم گرایش طوایف و قبایل به سوی مدرنیته و پیشرفت است. هنوز سردار و سردار گرایی حرف اول را در منطقه می زند.

از ابتدای امسال تاکنون چندین حادثه تیراندازی در سطح شهرستان خاش انجام شده که تازه ترین این تیراندازی ها و در نتیجه کشتن افراد بی گناه براثار اختلافات خانوادگی شب گذشته در بخش ایرندگان شهرستان خاش بود که یک کشته و زخمی برجای گذاشت و تاکنون زنان و کودکان بسیاری یتیم و بی سرپرست شده اند.

چیزی که به وفور در مناطق موصوف یافت می شود اسلحه گرم هست که در دست هر جوانی پیدا می شود. هر زمان سلاح قلم که بهترین سلاح ها ست جایش را به سلاح گرم داد در آن منطقه پیشرفت حاصل نمی شود و نزاع های طایفه ای تشدید می شود و بعضاً در برخی از نزاع های طایفه ای به قرآن و سنت پیامبر سوگند خورده می شود اما بعد از صلح و سازش بصورت ریش سفیدی، طوایف همدیگر را به قتل رسانده اند.

 

 

جوان امروز سیستان و بلوچستان به جای اینکه اسلحه اش علم و دانش باشد تفنگ و سرنیزه است که به آن افتخار می کند و با آن عکس سلفی می گیرد و در جامعه سنتی سیستان و بلوچستان تنها چیزی که ارزش ندارد جان انسان است که راحت گرفته می شود.اسلحه های که باید در جهت امنیت استفاده شود در جهت خشونت و نزاع استفاده می شود.

در این خصوص پیشنهاداتی نیز برای حل این معضل است که میتوان به جمع آوری اسلحه گرم مجوزدار و بدون مجوز از دست مردم می تواند تا حدودی جلوی این ناسازگاریهای اجتماعی را بگیرد، دخیل کردن علمای سرشناس و بارز منطقه و اهمیت دادن به سران و ریش سفیدان پرنفوذ استان می تواند تا حدود زیادی جلوی درگیریهای طایفه ای را بگیرد، مراجع امنیتی و قضایی قبل از اینکه طوایف اقدام به انتقام گیری کنند وارد کارزار شوند و قاتل یا قاتلین را تعقیب، دستگیر، محاکمه و به مجازات شرعی و قانونیش برسانند، اشاره کرد.

به امید روزی که استانی امن داشته باشیم و به جای اینکه جوان ما اسلحه اش تفنگ و سرنیزه باشد قلم و علم و دانش باشد آن وقت هست که بوی پیشرفت را خواهیم چشید. هر زمان که علوم شرعی و علوم روز در موازات همدیگر حرکت کنند منطقه امن خواهیم داشت.