دفن 400 روستای سیستان زیر طوفان شن

به نقل از عصر هامون، بادهای 120 روزه سیستان که همه ساله با آغاز فصل گرم سال راهی این منطقه می شد امسال زودتر از موعد میهمان مردم سیستان شده است تا روستاهای بسیاری را دفن و نفس شهروندان را تنگ تر نماید.

هر چند در 2 روز اخیر وضعیت هوای سیستان به نقطه بحرانی رسید و 400 روستا را دفن و راه های بسیاری را مسدود و بیش از سه و 500 نفر را راهی بیمارستان ها کرد علی ای حال حال بانوی تدبیر خوب است به طوری که حتی در روز های اخیر نه تنها برای مشاهده وضعیت موجود راهی سیستان نشد بلکه حتی یک پست اینستاگرامی هم برای دلجویی از مردم این منطقه نکرد.

 

400 روستای سیستان در بحران
 
با این حال در سفری که ناصر چرخ ساز رییس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر کشور به سیستان داشت،  وی با بیان اینکه 400 روستا تحت تاثیر شرایط آب و هوایی قرار دارند، گفت: این تعداد روستا مورد هجوم ریزگرد ها قرار گرفته و در زیر خاک دفن شدند.
وی با اشاره به مراجعه بسیاری از شهروندان به بیمارستان ها ادامه داد: با هماهنگی مردم و مسئولین بومی منطقه،جلسه ستاد مدیریت بحران بصورت منطقه ای برگزار می شود تا نقاط آسیب پذیر شناسایی شود.
 

انسداد برخی از راه های روستایی

چرخ ساز با بیان اینکه در بازدید از روستاها تعدادی از راه ها مسدود شده بود، خاطر نشان کرد: هلال احمر با توزیع ماسک و سبد غذایی و انتقال مصدومان به بیمارستان ها در صدد امداد رسانی سریع به مردم است.
غلامرضا اربابی مدیرکل بحران استان سیستان و بلوچستان نیز در خصوص این وضعیت به تسنیم گفت: در ۴۸ ساعت گذشته به‌دلیل مشکلات تنفسی سه هزار و 500 نفر از مردم سیستان به مراکز درمانی مراجعه کردند.
وی با بیان اینکه وضعیت هوا و عوارض ناشی از آن سبب مراجعه این تعداد از شهروندان به بیمارستان ها شده است، گفت: روز گذشته طوفان شن 20 برابر حد بحرانی درمنطقه وزیدن داشت که در نوع خود بی‌سابقه بود و امروز شدت وزش باد کاهش پیدا کرده است.

بیش از ۳۵۰۰ نفر راهی بیمارستان شدند

وی گفت: سرعت وزش باد امروز به 72 کیلومتر برساعت رسیده و شدت گردوخاک درمنطقه هفت برابر حد مجاز و 2.5 برابرحد بحرانی است.
اربابی با اشاره به آمادگی دستگاهای اجرایی مرتبط با وضعیت بحرانی افزود: تمامی نیروهای امداد‌رسان به ویژه هلال احمر، دانشگاه علوم پزشکی آب و فاضلاب و راه و ترابری در آماده‌باش کامل هستند و به مردم منطقه خدمت‌رسانی کنند.
وی با بیان اینکه در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه ادارات تابعه سیستان به دلیل باد و گردوغبار تعطیل بودند تصریح کرد: امروز  وزش باد و گردوغبار ناشی از آن کاهش یافته و ادارات دولتی به حالت اولیه خود برای خدمت‌رسانی به مردم باز می‌گردند.

گرد و خاک تا پایان تابستان ادامه دارد

به گفته علی عابدینی معاون توسعه و پیش‌بینی سازمان هواشناسی وضعیت گرد و خاک این منطقه تا پایان فصل گرم سال ادامه دار است.

وی با اشاره به اینکه بادهای 120 روزه خاصیت مناطق غربی کشور از جمله استان سیستان و بلوچستان است گفت: این بادها در اواخر بهار شروع شده، طی فصل تابستان ادامه دارد و نهایتا در اوایل پاییز به پایان می‌رسد، به همین منظور به بادهای 120 روزه معروفند. وزش باد در این منطقه گرد و خاک را وارد سیستان و بلوچستان، زابل و تا حدی کرمان می‌کند.

به گفته عابدینی، در سال‌های کم بارش و با خشک بودن دریاچه هامون، این شرایط حادتر می‌شود و این بادها می‌توانند گرد و خاک بیشتری تولید کنند ولی اگر دریاچه آبگیری خوبی داشته باشد شرایط تا حدی بهتر می‌شود.