باز هم پای ابتکار دولت در میان است!

به نقل از عصرهامون، در یک ماهه اخیر سیستان و بلوچستان شاهد آتش سوزی های دنباله داری بود که شهروندان خود آتش نشان شهر بودند ، از آتش سوزی در سوپر مارکت ها و کارخانه لوله که بگذریم نخلستان ها دیگر تراژدی بی پایانی شده است تا انگیزه نخلکاران قطب تولید خرمای کشور را کمرنگ نماید.

 با این حال هر ساله در بی ابتکاری ابتکار شاهد از بین رفتن نخل های بسیاری در سایه کمبود امکانات اطفاء حریق و صعب العبور بودن مسیر در استان هستیم.
گویا نخلکاران همواره باید چشم به باغات خود بدوزند تا مبادا آتشی برپا شود و خانمانشان را خاکستر کند؛ علی ای حال در یک ماهه اخیر بیش از 1300 نخل در سیستان و بلوچستان طعمه حریق شد که کمبود امکانات در تمام این آتش سوزی ها دخیل بوده است.

 

نخلستان‌های آشار طعمه حریق شد
پیرمحمد ناروئی بخشدار بخش مرزی آشار گفت: حدود 100 نخل در بخش مرزی آشار از توابع شهرستان مهرستان در آتش سوخت.
وی افزود: این آتش‌سوزی با کمک و تلاش مردم محلی دهیاری و مجموعه بخشداری آشار، ‌‌ مهار شد.
وی اظهار داشت : علت حادثه معلوم در دست بررسی است.
۵۰ اصله نخل خرمای بخش ایرندگان در آتش سوخت 
رئیس شورای بخش ایرندگان خاش گفت: به دلیل عدم استقرار ایستگاه آتش نشانی در بخش ایرندگان شهرستان خاش 50 اصله نخل خرما این منطقه در شعله های آتش سوخت.
محسن دادکانی در گفت و گو با خبرنگار تفتان ما با بیان اینکه آتش سوزی نخلستان های بخش ایرندگان خاش بر اثر گرمای هوا و خشکسالی منطقه رخ داده است، اظهار کرد: بخشی از نخلستان های روستای جنگل در حاشیه رودخانه بخش ایرندگان طعمه حریق شدند که خوشبختانه با تلاش نیروهای مردمی و آتش نشانی، این آتش سوزی مهار و خاموش شد.
وی با بیان اینکه با توجه به حجم وسیعی از آتش نمی توان به درستی برآورد کرد که چه میزان از باغات خسارت دیدند، تصریح کرد: خسارات بسیار زیادی به این نخلستان ها و زمین های کشاورزی وارد شده و در این حادثه 50 نخل خرما در آتش نابود و به 20 درصد سایر نخل ها نیز آسیب وارد شده است و با توجه به باردهی هرنخل خرما  در یک فصل که به طور میانگین 50 کیلوگرم خرما محصول می دهد.
دادکانی با بیان اینکه در این آتش‌سوزی نیروهای مردمی، شوراها و با ابزارآلات ابتدایی و دست وارد عرصه شدند و تلاش کردند که آتش را خاموش کنند، گفت: متاسفانه نیروهای اعزامی آتش نشانی با توجه به بعد مسافت 95 کیلومتری از شهر خاش و نیز خراب بودن مسیر جاده پس از گذشت یکساعت و نیم به محل آتش سوزی رسیدند و پس از چهارساعت آتش را مهار کردند.
 حریق 80 نخل خرما در نوک آباد خاش
وی با انتقاد از با انتقاد از نبود ایستگاه آتش نشانی در بخش ایرندگان، خاطرنشان کرد: با وجود سطح بسیار زیاد آتش سوزی و سرعت آن و نبود ایستگاه آتش نشانی در این بخش صدمات و خسارات بسیاری به زمین ها و منابع طبیعی این مناطق وارد شده و تنها منبع درآمد امرار و معاش مردم این منطقه کشاورزی و نخل های خرما است.
رییس شورای بخش ایرندگان خاش با بیان اینکه این پنجمین آتش سوزی در این بخش است، اذعان کرد: با توجه به دمای بسیار بالای هوا در تابستان همواره معضل آتش سوزی نخل های خرما یک تهدید جدی برای این بخش بوده و عدم استقرار یک ایستگاه آتش نسانی در این بخش سبب شده تا با هر آتش کوچکی به سرعت گسترش یابد و خسارات جبران ناپذیر و خانمان سوزی را به اراضی این مناطق وارد کند.
 مشابه این آتش سوزی چندی هفته قبل در روستای کاروندار بخش مرکزی و همچنین سال گذشته نیز 80 درخت خرما بخش ایرندگان در آتش سوخت و در منطقه تمندان بخش نوک آباد شهرستان خاش نیز سال گذشته به دلیل نبود ایستگاه آتش نشانی در بخش نوک آباد بخش وسیعی از پوشش گیاهی این منطقه در مقابل چشمان مردم سوخت و هر ساله مردمان این مناطق شاهد از بین رفتن تعداد زیادی از درختان خرما و اراضی کشاورزی بر اثر آتش سوزی  هستند که به دلیل عدم استقرار ایستگاه اتش نشانی خاکستر می شود.

 

10هکتار از زمین های کشاورزی دلگان در آتش سوخت 
 10هکتار از اراضی کشاورزی روستای چاه جلال چاه شورک شهرستان دلگان به دلیل نبود خودروی آتش نشانی در شعله های آتش سوخت. 
عاشور بامری مالک این باغ کشاورزی در گفتگو با خبرنگار دلگان پرس با بیان اینکه 800 اصله نخل شب گذشته از باغ کشاورزی در آتش سوخت اظهار کرد: با توجه به وزش بادهای تابستانی در این شهرستان امکان خاموش کردن آتش وجود نداشت.
وی با بیان اینکه همان دقایق اولیه با فرمانداری دلگان جهت اعزام خودروی آتش نشانی تماس گرفتیم افزود: اما ماشین آتش نشانی جهت خاموش کردن آتش در باغ کشاورزی اعزام نشد. 
این کشاورز دلگانی تصریح کرد: فرماندار دلگان نبود خودروی آتش نشانی در این شهرستان را دلیل اعزام نکردن عنوان کرده است. 
عاشور بامری بیان کرد: با کمک مردم روستای چاه جلال و روستاهای اطراف این آتش سوزی تا پاسی از شب مهار شد.

 

۲۳۰ نخل خرمای دهستان حمیری و روستای چندوکان طعمه حریق شد
بخشدار ساربوک در گفت و گو با خبرنگار ما اظهار کرد: آتش سوزی به دلیل گرمای زیاد هوا، وزش باد و خشکیدگی تعدادی از نخل های این منطقه به وقوع پیوسته است.
مرتضی سایگانی در تشریح این حادثه افزود: برای مهار آتش سوزی یک دستگاه ماشین آتش نشانی از شهرستان قصرقند به محل آتش سوزی اعزام شد.
وی با اشاره به خسارت 4000 متر مربع زمین و نخلستانها بیان کرد: در روستای چندوکان 30 و در روستای حمیری 200 نخل خرما، 5 اصل انبه و 10 درخت زیتون طعمه حریق شدند.
وی ادامه داد: 7 تن خرما از محصول این نخلستانها در آتش نابود شده است.
وی با اشاره به اینکه فاصله ی روستاهای حومه با شهرستان قصر قند زیاد است اظهار کرد: با توجه به این شرایط در هر مرحله آتش سوزی خودروهای آتش نشانی قصرقند برای اطفاء و مهار آتش سوزی به روستا اعزام شده اند.

 

آتش سوزی باغ خرما در قصرقند
گرمای بی سابقه وزش باد های گرم و خشکی برخی از درختان نخل موجب آتش سوزی یک باغ خرما در قصرقند شد .
 در این آتش سوزی که نیمه شب گذشته اتفاق افتاد 50 اصله نخل خرما در آتش سوخت.
 عیسی نیا  بخشدار مرکزی  افزود: آتش سوزی به دلیل گرمای زیاد هوا، وزش باد و خشکیدگی تعدادی از نخل های این منطقه به وقوع پیوسته است.
وی افزود :این آتش سوزی بعداز گذشت  3ساعت با تلاش ماموران آتش نشانی و مردم محلی مهار شد .
این ها تنها بخشی از آتش سوزی های نخلستان ها در قطب تولید خرمای کشور است که در سایه کمبود امکانات اطفا حریق زغال شده است.