15 میلیون نفر تحت پوشش برنامه های پیشگیری از اعتیاد در کشور

محسن روشن‌پژوه در بازدید از دفتر پایگاه خبری عصرهامون با بیان اینکه سیستان و بلوچستان از جمله استان هایی است که مصرف مواد مخدر در آن زیاد بوده، اظهار داشت: سازمان بهزیستی به منظور بهبود این بیماران بسته کامل خدمات شامل پیشگیری اولیه، درمان بهبود، بازتوانی،کاهش آسیب و خدامت توانمند سازی و جامعه پذیری ارائه می دهد.

 
2700 واحد ارائه خدمات در کل کشور خدمات ارائه می دهند
وی با بیان اینکه در کل کشور نزدیک به 2 هزار و 700 واحد ارائه خدمات و کاهش آسیب داریم، ادامه داد: این واحد خدماتی شامل درمان، سرپایی در بخش دولتی و غیر دولتی، مراکز اقامتی، بهبود و بازتوانی،  تیم های سیار ، سرپناه های شبانه و مراکز گذری و مراکز گذری سیار بوده است.
روشن پژوه افزود: این واحد در سال 94 بالغ بر 620 هزار نفر را تحت پوشش خود قرار داده که از این تعداد50 هزار نفر زن بودند که در مجموع 7 درصد این خدمات برای بانوان ارائه شده است.
15 میلیون نفر در کشور تحت پوشش برنامه های پیشگیری از اعتیاد قرار گرفتند
 معاون مرکز پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: در سال 94 بالغ بر پنج هزار و 200 تیم اجتماع محور در محیط های شهری و روستایی کشور راه اندازی کردیم و 15 میلیون نفر تحت برنامه های پیش بینی ما قرار دارند.
وی خاطر نشان کرد: این آمار ملی در استان بالغ بر 50 واحد خدمات است که 40 هزار نفر را تحت پوشش قرار داده است که 7 درصد آن را بانوان استان تشکیل می دهد و این مورد با کشور برابر است.
روشن پژوه با بیان اینکه برنامه های پیشگیری استان توسط  50 تیم اجتماع محور در حال برگزاری است، ادامه داد: در محله های شهری روستایی که 140 هزار نفر را تحت پوشش خود قرار داده است این الگو قابل قبول است.

 

شهروندان برای مطالبه نیازهای مشاوره ای ودرمانی با 09628 تماس بگیرند
وی در خصوص خط ملی اعتیاد گفت: شهروندان از ساعت هشت صبح تا هشت شب می‌توانند از هرکجای کشور بدون گرفتن کد به این شماره  09628تماس گرفته و سؤالات و نیازهای مشاوره ای و درمانی لازم را مطالبه کنند.
معاون مرکز پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور در ادامه افزود: در سال 94 ،  400 هزار تماس از سراسر کشور برقرار شده است که 98 درصد تماس ها موفق بوده است و تنها 3 دهم درصد این تماس ها از سیستان و بلوچستان برقرار شده است که با توجه به شرایط استان این میزان تماس کم است.

 

روشن پژوه در ادامه در خصوص خدمات بعد از بهبود افزود: فرایند توانمند سازی ، جامعه پذیری، اشتغال و حرفه آموزی شغلی از مواردی است که این سازمان بعد از بهبود طی تعاملی که با فنی و حرفه ای دارد، ارائه می دهد و زمینه بازگشت به اجتماع را فراهم می کند.
 
اشتغال از عوامل حفاظت‌کننده در برابر اعتیاد
وی خاطر نشان کرد: در کل کشور 16 هزار نفر در فرایند اماده سازی شغلی و اشتغال پذیری ورود کرده اند که این تعداد در استان 200 نفر بوده است.
معاون مرکز پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه خدمات بهزیستی برای درمان بیماران اعتیاد جامع و کامل است، اظهار داشت:  خدمات هات لاین تلفنی و غیر حضوری در هفته بهزیستی قابل افتخار است بهزیستی تنها دستگاه دولتی است که توانسته این بسته کامل مداخلات و پیشگیری را در کل کشور استقرار دهد .
روشن پژوه افزود: برای کودکان و نواجوانان الگوی پایلوت را در سیستان و بلوچستان نهایی کردیم و برای زنان برنامه اختصاصی داریم.

 

ورود 16 هزار معتاد در فرآیند اشتغال پذیری در کشور
وی با بیان اینکه بالغ بر 98 درصد خدمات کل کشور از طریق نهاد های غیر دولتی و سازمان های خیریه و مردمی تهیه می شود، گفت: سهم بخش دولتی در این خدمات کمتر از 2 درصد بوده است که این در راستای سیاست های کلی نظام توسعه ،مشارکت مردم و تسهیل حضور اجتماعی مردم بوده است.
سراوانی مدیر کل سازمان بهزیستی سیستان  بلوچستان در ادامه با بیان اینکه بخش عمده ای از خدمات سازمان بهزیستی جهت بهبود بیماران از اعتیاد رایگان است، گفت: مراکز بستری این سازمان یک مبلغی را برای ورود دریافت می کند که این ویژگی از خدمات سازمان بهزیستی است .
وی ادامه داد: خدماتی که این سازمان به شخص ارائه می دهد به صورت داوطلبانه است.

 

کمک سپاه به صندوق توانبخشی بهزیستی 
مدیر کل سازمان بهزیستی استان در خصوص ورود به بخش اقتصاد مقاومتی گفت: به دلیل پیشرو بدون سپاه در اجرای اقتصاد مقاومتی د رکشور ، سازمان بهزیستی یک سری پروژه های مشترک با این ارگان دارد که سپاه در بخش صندوق های حوزه توانبخشی کمک کرده است.
وی با بیان اینکه بالای هزار مرکز غیر دولتی در استان آماده ارائه خدمات است، افزود: این سازمان ضمن ارائه خدمات اشتغال زایی هم ایجاد می کند.
معاون مرکز پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور در ادامه با اشاره به 2 هزار و 700 واحد ارائه خدمات در کشور گفت:  بالغ بر 10 هزار نفر در این مجموعه در جهت ارتقا سلامت جامعه مشغول به کار هستند.

 

اشتغال 10 هزار نفر در کشور در واحد ارائه خدمات بهزیستی
وی با بیان اینکه 5 هزار نفر در زاهدان پاک شده اند، افزود: در استان 7 تا8 هزار نفر از این بیماری پاک شده اند که با کمک ستاد مبارزه با مواد مخدر یک پیمایش ملی داریم برگزار می کنیم که نتایج تحقیق جمعیت بالای 15 سال برای ستاد ارائه شده ولی برای زیر 15 سال تحقیق مشخصی در حال حاضر ارائه نشده است.
روشن پژوه با بیان اینکه  مطالبه درمان برای کودکان زیر 18 سال درکشور بالا رفته است خاطر نشان کرد: براساس افزایش مطالبه باید واحد اختصاصی برای این کودکان داشته باشیم که از اواخر سال 93 به دلیل امادگی استان سیستان و بلوچستان و ملاحظات این سازمان اولین الگوی پایلوت درمان کودکان در سیستان و بلوچستان تاسیس شد که به کمک بخش غیر دلتی با تعامل دانشگاه علوم پزشکی و ستاد مبارزه با مواد مخدر توانستند الگوی مناسب برای درمان کودکان و نوجوانان اجرایی کنند .
وی با بیان اینکه این الگو مناسب و اثر بخش بوده و ملاحظاتش قابل تعمیم به کشور است ، تصریح کرد: این الگو 117 کودک و نوجوان زیر 18 سال را مدیریت کرده تا از اسیب ها و خطرات اعتیاد نجات پیدا کرده اند و براساس شرایط سنی ارتقا و توانمند شدند و اکنون دارای قابلیت های خوبی هستند.