حل مشکل آلوده ترین شهر جهان به سبک دولتی ها

به نقل از عصرهامون، 18 سال از روی که مردم سیستان ابتدای صبحشان را با خنکای بادهای 120 روزه دریاچه هامون آغاز می کردند گذشته است، حال این روزها سیستان انبار غله کشور نه تنها انبار شن شده بلکه لقب آلوده ترین شهر کشور را به همت بانوی سبز دولت تدبیر نیز یدک می کشد.

با این حال مردم سیستان همچنان چشم امید به ابتکار دولتی ها دوخته تا شاید صبح 18 سال پیش سیستان دوباره ببینند و مردم یک نفس هوای تازه تنفس کنند.
علی ای حال این روز ها رفع مشکل ریزگرد ها تبدیل به توپی برای مسئولین شده است که هر بار در زمین دیگری می اندازند و در این بین سهم مردم از ابتکار دولتی ها تنها ریزگرد ها و مراجعه 4 هزار و 917 نفر از مردم سیستان به بیمارستان ها باشد.
در آخرین تلاش دولتی ها این بار غلامرضا اربابی مدیر کل ستاد بحران دولت تدبیر در جلسه ستاد بحران توپ آلودگی ها هوا را به زمین رسانه ملی انداخت تا با بازی قدیمی«کی بود کی بود من نبودم» مشکلات آلوده ترین شهر جهان را از دوش دولتمردان بردارد و با مقصر یابی به نوعی عاملان اصلی را تطهیر کند.

 

تصویب طرح آبیاری قطره ای توسط دولت

در تماسی که پایگاه خبری عصرهامون با غلامرضا اربابی مدیر کل ستاد بحران سیستان و بلوچستان در خصوص اطلاع رسانی و  مطالبات مشکل سیستان توسط مسئولین استانی با کشور داشت، وی با بیان اینکه به دلیل حساسیت موضوع دولت طرح آبرسانی قطره ای را در  46 هزار هکتار از اراضی کشاورزی سیستان مصوب کرد، گفت: این یکی از اقدامات دولت برای رفع این مشکل بوده است!

این سخنان در حالی مطرح می شود که پیشتر و در تیر ماه 93 خبر دادند که با تاکید مقام معظم رهبری بر توسعه کشاورزی در سیستان و بلوچستان،  هزار و 500 میلیارد تومان با مجوز رهبر معظم انقلاب از محل صندوق توسعه ملی برای اجرای طرح های کشاورزی استان بویژه سامانه آبیاری نوین اختصاص یافته است.
اربابی در پاسخ به سوال خبرنگار عصرهامون مبنی بر اینکه تا کنون مسئولین استان جهت حساس کردن دولت برای ورود به این موضوع چه اقداماتی انجام داده است، بیان کرد: یکی از برنامه های دیگر دولت تصویب لایحه منطقه آزاد سیستان در کمترین زمان ممکن بود که با کارهای کارشناسی که انجام شد این طرح در دولت مطرح و ان شالله در مجلس رای بیاورد و نجات دهنده مردم باشد.

 

منطقه آزاد راه خروج از ریز گرد های سیستان
این سخنان مدیرکل ستاد بحران و گره زدن مشکلات زیست محیطی و گرد و خاک با لایحه منطقه آزاد نشان از عدم وجود برنامه ای مدون برای حل ریشه ای مشکل ریزگردها در سیستان دارد، به نظر می رسد دولت تمام چشم امیدش به لایحه منطقه آزادی است که با تلاش برخی از نمایندگان سابق استان و فشار به دولت مصوب شد.

البته بازهم هم نمی توان از عزم دولتمردان برای نجات منطقه سیستان سخن گفت زیرا اگر سکانداران تدبیر خواهان بهبود وضعیت منطقه بودند با ارسال طرح منطقه سیستان در قالب یک لایحه مجزا تاکنون تصویب آن را هم از مجلس گرفته بودند.

اربابی در ادامه از دیگر اقدامات دولت برای پیگیری مشکلات سیستان، سفر چندین باره دکتر ابتکار رییس سازمان محیط زیست کشور ، کفاش رییس هلال احمر و وزیر نیرو و سایر وزرا را به سیستان خواند و افزود: هر اقدامی که نیاز اورژانسی برای منطقه بوده است ما انجام دادیم و حتی در خواست کردیم که جلسه ای برای رفع مشکل سیستان و مشکل اب جنوب استان در استانداری با حضور رییس ستاد بحران کشور برگزار شود.

 

سفر میلیونی ابتکار به سیستان برای حل مشکل ریزگردها

علی ای حال گفته های مدیر کل ستاد بحران استان در حالی است که به اعتقاد صاحبنظران سفرهای بانوی سبز دولت به سیستان نه تنها نتیجه ای برای مردم این دیار نداشت بلکه به گفته برخی یکی از سفرهای ابتکار بیش از صد میلیون تومان به دولت تحمیل کرد.
به طوری که به گفته زهره طبیب‌زاده نوری نماینده سابق مردم تهران در مجلس شورای اسلامی سفر رییس سازمان محیط زیست کشور به سیستان بازدهی نداشت جز حیف و میل بودجه.
وی گفته بود که سفر اخیر رییس سازمان حفاظت از محیط زیست کشور به سیستان و بلوچستان هزینه‌ بالایی را به دولت تحمیل کرد.
وی ادامه داد: علاوه بر اینکه بیش از صد میلیون تومان صرف این سفر شده است، هیچ اقدامی هم در جهت رفع مشکلات مردم استان صورت نگرفته است.
این نماینده مجلس بیان داشت: 140 نفر همراه خانم ابتکار در این سفر حضور داشته‌اند اما باید دید آیا افزایش تعداد افراد به معنای افزایش بازدهی است؟!
با این وجود بانوی سبز دولت تدبیر همواره روزهای طوفانی سیستان گم می شود و خبری از وی در خصوص رفع مشکلات سیستان یا دلجویی از مردم این دیار منتشر نمی شود با این حال گویا تب فراموشی سیستان در روزهای ناخوشی به تمام مسئولین دولت تدبیر سرایت کرده و مسئولین جلسات خود را به روزهای خوش آب و هوا معوق می کنند. 

 

سفر مسئولین دولتی در روزهای خوش و آب و هوا به سیستان

 
در ادامه گفت و گوی اربابی مدیر کل ستاد بحران استان با خبرنگار عصرهامون، وی در پاسخ به سوال "چه تعداد دوربین و اعتبار برای انعکاس مشکلات سیستان در اختیار صدا و سیما قرار داده شده است" گفت: هر سازمانی یک وظیفه و رسالتی دارد و در چارچوب آن وظایف اقدام می کند این گونه نیست که ستاد بحران برای تک تک دستگاه ها ردیف اعتباری در اختیارشان قرار دهد و صرفا از محل اعتبارات حوادث برای پوشش اخبار بکنیم بلکه اقدام به تهیه سبد غذایی و غیره برای این شرایط سخت می کنیم.
این ادعای مدیر کل ستاد بحران نیز در حالی است که به گفته یکی از کارشناسان استان، ستاد بحران استان باید اسنادی در این خصوص به صورت مکتوب و تصویری داشته باشد تا به کشور اعلام نماید اما ستاد بحران استان هیچ وسیله ای برای ثبت اسناد تصویری این بحران ندارد و تنها از اسناد صدا و سیما استفاده می کند .
وی با بیان اینکه سایر استان های کشور برای پوشش بحران ها همچون سیل، زلزله و طوفان با صدا و سیما همکاری می کنند تا اسناد آن در اختیار این رسانه جهت انعکاس بهتر قرار بگیرد، افزود: در استان نه تنها تا کنون هزینه ای برای ثبت این وقایع در نظر گرفته نشده است بلکه دوربین فیلمبرداران  سازمان صدا  و سیما نیز برای ثبت شرایط عادی است و جوابگوی طوفان های شن نیست.

 

قطعی آب و برق نداریم!

 
این کارشناس گفت: ستاد بحران باید اعتباری را برای این موضوع در نظر گرفته تا برای اعلام اسناد این بحران به صورت تصویری به کشور با مشکل مواجه نشویم.  
اربابی مدیر کل ستاد بحران در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار این پایگاه خبری مبنی بر اینکه تا کنون چه اقدامی برای رفع مشکل ریزگرد های سیستان صورت گرفته است، اظهار داشت: از زمان روی کار آمدن دولت 2 پروژه بزرگ چون منطقه آزاد و طرح ابرسانی قطره ای در سیستان برای اشتغال انجام شده است.
در ادامه خبرنگار عصرهامون عنوان کرد: این اقدامات تنها برای توسعه اقتصادی و اشتغال زایی است و مسئولین استان و کشور برای رفع مشکل ریزگرد ها چه اقدامی انجام داده اند تا بار دیگر مردم شاهد بروز پدیده گرد و خاک در سیستان نباشند؟ که مدیر کل ستاد بحران افزود:دیگر در شرایط بحرانی و طوفان های 100 کیلومتر بر ساعت قطعی آب و برق نداریم و همه بیمارستان ها و درمانگاه ها در کنار مردم هستند که همه این اقدامات را دولت دارد انجام می دهد.
این ادعای مدیر کل ستاد بحران استان نیز در حالی مطرح می شود که در روز های اخیر که سرعت وزش باد به 96 کیلومتر بر ساعت رسید 
برق بیش از 30 نقطه از تنها یک شهرستان سیستان قطع و 400 روستا دفن شد. 
مدیر کل ستاد بحران در ادامه گفت و گو با عصرهامون وضعیت منطقه سیستان را نسبت به 18 سال گذشته در بهترین وضعیت دانست و گفت: امسال ورود آب به سیستان و پوشش فضای سبز شامل حال مردم شد.
وی بیان کرد: طوفان های گرد و خاک از سمت تربت جام و گناباد شروع می شود و منطقه ما را تحت پوشش قرار می دهد  لذا ما تمام تلاش خود ر ا داریم انجام می دهیم که کانون های منطقه و استان تحت پوشش گیاهی قرار گیرد که تا کنون کانون های شناسایی در دست اقدام است.