عمر کوتاه آبزیان دریاچه هامون

دریاچه بین المللی هامون در شمال استان سیستان و بلوچستان قرار دارد که با کشور افغانستان مرز مشترک داشته و منبع اصلی آن را بارش ها و ذوب شدن برف  کوههای این کشور تامین می کند.

در این بین با توجه به تغییر آب و هوایی در منطقه سیستان و همچنین عدم ثبات مسئولین افغانستان در خصوص حق آبه تالاب هامون بیش از هجده سال است که این تالاب را با مرگ خاموش رو به رو کرده است .

از جمله عوامل خشکسالی در یک منطقه را می توان ترک و مهاجرات افراد ساکن آن منطقه ،از بین رفتن پوشش گیاهی؛ مرگ حیوانات بومی دریاچه ودر نهایت ضربه زدن به اقتصاد محل خشکسالی اشاره نمود.

هجده سال است که با وجود اینکه مردم منطقه حاشیه تالاب هامون درد و رنج زیادی ناشی از خشکسالی را تحمل نموده اند اما باز هم آنچنان مسئولین در خصوص پیگیری حق آبه هامون پیگیری های مقتدرانه ای انجام نداده اند واین دریاچه را به حال خود رها نموده اند.

مسئولین محلی بارها اعلام کرده اند که علت اصلی طوفان های سهمگین سیستان بستر خشک هامون است که به دلیل تخریب و فرسایش خاک با کوچکترین باد خیل عظیمی از ریزگرد ها را به سوی مردم میراند.

اما فروردین ماه هر سال مقدار محدودی آب وارد این تالاب می شود که با تداوم گرما و در نهایت تشنگی بستر زمین به مدت کوتاهی خشک شده و دوباره به حالت ابتدایی باز می گردد.

با ورود آب به دریاچه هامون انواع ماهی ها وارد منطقه سیستان می شوند که در نهایت صید و صیادی را برای مدت محدودی در این منطقه رونق می بخشد ، اما این مدت محدود کفاف زندگی و رشد آبزیان تالاب هامون را نمی دهد و با خشک شدن تالاب هر ساله شاهد مرگ هزاران بچه ماهی در بستر خشک این تالاب هستیم.

 

عمر کوتاه آبزیان دریاچه هامون

فرهاد اربابی یکی از ساکنین منطقه تالاب هامون است که در این فصل به جمع آوری ماهی های خشک شده تالاب مشغول شده؛ وی عدم ثبات آب را عامل اصلی مرگ ماهی ها دانست و افزود : صدها نفر امروزه در حال جمع آوری ماهی های خشک شده بستر تالاب هامون هستند که این امر می توانست با صید و قایق رانی در این دریاچه جلوه زیباتری و همچنین درآمد بیشتری جابه جا شود.

وی افزود: بسیاری از ماهی هایی که امروزه در این فضا خشک شده اند با وجود آب می توانستند رشد بیشتر و در نهایت درآمدزایی و همچنین منبع غذایی برای خانواده ها ایجاد شوند.

اربابی بیان داشت: مرگ صدها هزار بچه ماهی را نباید به آسانی از کنارش گذشت زیرا این امر میتوانست در احیای اقتصاد فلج شده سیستان گام بلندی بردارد و منبع غذایی بسیاری از خانواده های زیر خط فقر  را برای ماه ها تامین نماید.