دو اثر تاریخی سیستان و بلوچستان در انتظار ثبت جهانی است

کامبیز مشتاق گوهری پیش از ظهر امروز در مراسم آغاز عملیات احداث میدان گردشگری در شمال شهر زاهدان اظهار داشت: استان سیستان و بلوچستان در سال 96 به عنوان مقصد گردشگری کشور انتخاب شده است و در این رابطه در تلاش هستیم تا فضاسازی و فراهم‌سازی امکانات لازم جهت جذب گردشگران و معرفی تاریخ و تمدن استان به آنها به سرعت انجام شود.

وی عنوان کرد: میدان گردشگری در ورودی شهر زاهدان با هدف هویت‌بخشی و معرفی فرهنگ و تاریخ منطقه با رنگ والمان‌های تاریخی و محلی منطقه در ورودی شهر زاهدان ایجاد می‌شود تا گردشگران و مسافران به محض ورود به مرکز استان، با بخشی از تاریخ این کهن بوم آشنا شوند.

مدیرکل میراث فرهنگی سیستان و بلوچستان با اشاره به این مطلب که شهرستان زاهدان فاقد نشان، المان و نماد بارز است، تصریح کرد: امید است با ایجاد المان‌های ایرانی و اسلامی در میدان گردشگری ورودی شهر که برگرفته از فرهنگ استان است، بخشی از هویت شهر و فرهنگ این منطقه در معرض دید همگان به نمایش درآید و این میدان به یک نماد مناسب برای زاهدان تبدیل شود.

وی افزود: هم‌اکنون در سطح استان هزار و 600 اثر تاریخی و تمدنی وجود دارد که هزار و 300 تا از آنها تپه‌های تاریخی هستند.

گوهری گفت: در حال حاضر دو اثر از آثار باستانی سیستان و بلوچستان شامل محوطه باستانی "شهر سوخته" و "بیابان لوت" ثبت جهانی هستند و دو اثر دیگر شامل "قنات ناهوک و قنات قصرقند" هم جهت ثبت جهانی انتخاب و به سازمان یونسکو معرفی شده‌اند.

 با وجود جاذبه‌های گردشگری فراوان، درآمد گردشگری سیستان و بلوچستان پایین است

احمدرضا ریگی نیز در این مراسم اظهار داشت: با هدف معرفی قابلیت‌های گردشگری و تاریخی زاهدان دروازه قرآن در بلوار ورودی شهر قبل از پاسگاه پلیس راه با المان‌ها و معماری ایرانی و اسلامی ایجاد می‌شود.

سرپرست شهرداری زاهدان گفت: شهرداری زاهدان تلاش می‌کند برای رفاه گردشگران استان امکانات و جاذبه‌های گردشگری لازم را در شهر ایجاد کند.

وی گفت: با وجود جاذبه‌های گردشگری فراوان، درآمد گردشگری سیستان و بلوچستان پایین است و این امر ناشی از عدم توجه به این صنعت مهم و درآمدزا در استان است.

ریگی بیان کرد: میدان گردشگری که عملیات احداث آن از امروز شروع شد، با هدف جذب گردشگر و آشنایی گردشگران با تاریخ و تمدن منطقه از طریق نصب المان‌های تاریخی و فرهنگی ساخته می‌شود و تلاش شده با توجه به اینکه استان سال آینده مقصد گردشگری کشور تعریف شده، تا سال آینده به بهربرداری برسد.

سرپرست شهرداری زاهدان اظهار داشت: باید فرهنگ بومی و محلی را به گونه‌ای تقویت کنیم که موجبات رضایت گردشگران فراهم شود.