رشدقارچی خبازان بی کیفیت درایرانشهر

نان در جامعه ایرانی - اسلامی همیشه از اهمیت و جایگاه والایی برخورداربوده است زیرا به عنوان محصول غذایی اصلی‌ در سبد خانوار محسوب می شود و باید روز به روز در راستای افزایش کیفیت آن تلاش شود.

موضوع آرد و نان از گذشته تاکنون یکی از مسائل مهم در سیستان و بلوچستان بوده است زیرا با توجه به نزدیک بودن استان به مرز زمانی قاچاق آرد به اندازه قاچاق سوخت در این استان سود داشت اما پس از هدفمندی یارانه‌ها جلوی این موضوع گرفته شد.

موضوع هدفمندسازی یارانه‌ها تأثیر بسیار زیادی روی کیفیت نان در استان داشت اما در این میان عده‌ای افراد سودجو فرصت را غنیمت شمرده و نه تنها نان با کیفیت ارائه نمی‌کنند بلکه از حجم خمیر چانه نان نیز کم کرده که این امر سبب نارضایتی توده‌ای از مردم در سطح استان شده است .

اما موضوع کیفیت نان در ایرانشهر شرایط متفاوت تری دارد مردم این شهر هر روز صبح شاهد افتتاح یک نانوایی جدید در شهر و محله خود هستند حتی زودتر از رویش قارچی می بینند که بر تعداد نانوایی ها افزوده می شود.

حکایت این نانوایی های قارچی در شهرستان ایرانشهرکه به دو نوع آزاد پز و دولتی تقسیم می شوند این گونه است که در آزاد پز خرید آرد با هر قیمتی به عهده مالک نانوایی است و قیمت نان به طبع آن بیشتر و بین ۱۵۰۰ تا ۱۷۰۰  تومان است.

و اما نانوایی هایی که از آرد دولتی و یا سهمیه ای استفاده می کنند قیمتی در حدود ۷۰۰ تا ۱۳۰۰ تومان دارند که البته گاها مشاهده می شود که در این قیمت ها وزن چانه بالا و پایین می شود.

درد دل شهروندان ایرانشهری در خصوص کیفیت نان

احمد دامنی یکی از شهروندان ایرانشهری در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: در محله ما بیش از پنج نانوایی وجود دارد که یکی از دیگری بدتر است چون وزن چانه ها یکسان نیست و کیفت آنها در حد صفر است.

وی افزود: البته تعدادی از نانواها به خمیر خود گاهی موادی اضافه می کنند که این امر باعث می شود نان بعد از خرید بلافاصله خشک شود.

جلال سعیدی یکی دیگر از شهروندان ایرانشهری در گفتگو با خبرنگار مهر، با ابراز گلایه از بهداشت نانوایی ها  اظهار داشت: من خودم گاها مشاهده کردم که در برخی نانوایی ها خمیر گیر با دستان آلوده و به همراه ناس در دهان مشغول کار است.

وی افزود: برخی از کارفرمایان قانون را دور می زنند و از کارگرهای ساده با دست مزد پایین و بدون حق بیمه استفاده می کنند که این امر می تواند به علت عدم نظارت بازرسان اداره کار و تامین اجتماعی باشد.

در بحث کیفیت نان با وضعیت عالی فاصله داریم

نبی‌بخش داودی فرماندار ایرانشهر در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت:  انتظار ما از رسانه ها این است که نقدها واقع بینانه باشد وهمانطور که این نکات دیده می شود نکات مثبت فراوانی که در ایرانشهر وجود دارد هم منعکس شود.

قطعا در بحث کیفیت نان با وضعیت عالی فاصله داریم اما باید این نکته را هم یادآور شد که زمانی بود که در ایرانشهر نان موجود نبود اما در حال حاضر هیچ مشکلی وجود نداردوی افزود : قطعا در بحث کیفیت نان با وضعیت عالی فاصله داریم اما باید این نکته را هم یادآور شد که زمانی بود که در ایرانشهر نان موجود نبود اما در حال حاضر هیچ مشکلی وجود ندارد و حتی توابع ایرانشهر هم به راحتی نان خود را از این شهر تهیه می کنند.

وی گفت: وضعیت نسبت به گذشته خیلی بهتر شده است اما با یک وضعیت مطلوب هم فاصله داریم و باید تلاش بیشتری شود.

فرماندار ایرانشهر تصریح کرد: برای پیشرفت در همه زمینه ها مردم باید به مسئولین کمک کنند و نظارت داشته باشند و دولت هم باید نظارت داشته باشد و حساسیت بیشتری انجام شود و انشاالله در آینده بهتر از این خواهد شد.

از نانوایی های سطح شهر بازدید انجام می شود

محمود یوسفی مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه ۱۱ نیز در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: شرکت غله به عنوان عضوی از کارگروه آرد و نان استان است و همواره موضوع افزایش نظارت ها در دستور کار ما بوده است.

وی افزود: یکی از مشکلاتی که باعث کاهش کیفیت نان دراستان شده است تعویض مرتب کارگران خبازی ها است.

وی گفت: بیمه شدن کارگران نانوایی ها به دلیل ایجاد ثبات شغلی قطعا می تواند باعث افزایش کیفیت نان شود.

مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه ۱۱  تاکید کرد: با همکاری فرماندار محترم ایرانشهر حتما این موضوع پیگیری می شود و از نانوایی های سطح شهر بازدید انجام می شود.

وی با اشاره به اینکه طبق بررسی ها کیفیت نان در سیستان و بلوچستان دارای کیفیت متوسط به بالایی است، افزود: در بازدید های دوره ای علاوه بر کیفیت مسائلی همچون بهداشت، خمیرگیری، نوع پوشش و حتی اخلاق نانواها بررسی می شود و مطرح است.

وی گفت: من این قول را می دهم در اولین فرصت یک تیم ارزیابی به منطقه اعزام شود و با همکاری سازمان صنعت معدن و تجارت و فرماندارایرانشهر این موضوع بررسی شود.

یوسفی آموزش مهارت نانوائی و تلاش در جهت حذف کامل افزودنی های غیر مجاز را از جمله مهمترین اقدامات صورت گرفته در راستای افزایش کیفیت نان عنوان کرد وتصریح کرد: خوشبختانه از لحاظ کمیت هیچ مشکی در استان وجود ندارد و ما آمادگی خدمت به همه مردم استان را داریم و از لحاظ کیفیت هم سعی می شود بهتر از این شود.

در پایان باید این نکته را یادآور شد که افزایش تعداد نانوایی ها در ایرانشهر یک نعمت و خدمت بود که باید به آن اشاره کرد اما امیدواریم همانطوری که تعداد نانوایی ها در شهر زیاد شد مسوولین به کیفیت نان و بهداشت آن نیز توجه کنند.