مهار ریزگردهای سیستان مستلزم مالچ‌پاشی تالاب هامون است

سعید محمودی صبح امروز در جلسه ستاد مبارزه با گرد و غبار و ستاد بازآفرینی پایدار شهری استان سیستان و بلوچستان که با حضور وزیر کشور در سالن جلسات استانداری در زاهدان برگزار شد، اظهار داشت: برای مدیریت بهتر مشکلات زیست محیطی در منطقه سیستان باید یک مقدار تفکیک اختیارات بین منابع طبیعی و محیط زیست صورت گیرد.

مدیرکل محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: بخش اعظم مشکلات ناشی از طوفان و ریزگردها در منطقه سیستان مربوط به تلماسه‌ها و گردهای بیابان‌های استان است که قبل از انقلاب هم برای آن برنامه‌ریزی می‌شده و باید کمک شود تا مهار شوند.

وی افزود: برای کاهش اثرات ناشی از بحران ریزگردهای منطقه سیستان، بستر تالاب بین‌المللی هامون باید مالچ‌پاشی شود.

حبیب‌الله دهمرده نیز در این جلسه اظهار داشت: متاسفانه امروز شاهدیم که از زابل به عنوان یکی از آلوده‌ترین شهرهای دنیا نام برده می‌شود که حل این امر نگاه و توجه ویژه دولت را می‌طلبد.

نماینده مردم زابل در مجلس گفت: مشکلات متعددی در منطقه سیستان و شهرستان زابل وجود دارد تا جایی که امروز شهرداری زابل توان پرداخت حقوق یک سال گذشته کارگران خود را ندارد.

وی با تاکید بر ضرورت پیگیری ویژه دولت در زمینه حق‌آبه تالاب هامون تصریح کرد: دولت باید جهت دریافت حق‌آبه منطقه سیستان به صورت جدی با کشور افغانستان وارد مذاکره شود.

دهمرده گفت: در زمینه مشکلات ایجاد شده برای تالاب بین‌المللی هامون ما هزینه برنامه‌ریزی و سیاست‌های غلط را پرداخت می‌کنیم.