خسارت شدید سیل به مردم خاش؛70 درصد مدارس روستایی و عشایری آسیب دیده

با اشاره به اینکه در روزهای اخیر حدود 100 میلیمتر بارندگی در شهرستان خاش صورت گرفته است، اظهار داشت: نبود زیرساخت‌های مناسب شهری، روستایی و عشایری سبب شد در پی بارندگی اخیر، خسارات زیادی در سطح شهرستان خاش ایجاد شود.

 

نماینده مردم خاش در مجلس شورای اسلامی گفت: راه‌های روستایی و عشایری سطح شهرستان خاش خسارات زیادی دیده و در حال حاضر بسیاری از این راه‌ها غیرقابل تردد است و ضرورت دارد وزارت راه و شهرسازی اعتبارات ویژه‌ای برای تعمیر و بازسازی راه‌های شهری، روستایی و عشایری سیستان و بلوچستان که در پی وقوع سیل تخریب شده‌اند، در نظر بگیرد.

 

وی افزود: با توجه به نزدیک شدن فصل بهار و آغاز کوچ عشایر و دامداران خاش، نیاز است که راه‌های روستایی و عشایری سطح شهرستان به سرعت ترمیم شده و دهانه پل‌ها بازگشایی شود.

 

سیل اخیر خسارات زیادی به دیواره‌های حفاظتی رودخانه‌های فصلی شهرستان‌های خاش و میرجاوه وارد کرده که ضرورت دارد وزارت نیرو ضمن برآورد دقیق این خسارات، به سرعت جهت جبران آن اقدام کند.

 

نماینده مردم خاش در مجلس افزود: همچنین دیوارهای حفاظتی باغات و بسیاری از مزارع شهرستان خاش در سیل اخیر تخریب شده و می‌طلبد وزارت جهاد کشاورزی با اعطاء کمک‌های بلاعوض به کشاورزان منطقه، به آنها یاری برساند.

 

70 درصد مدارس روستایی و عشایری خاش خسارت دیده

 

وی با اشاره به تخریب فضاهای آموزشی در جریان بارندگی‌های شدید اخیر در سیستان و بلوچستان، بیان کرد: حدود 70 درصد مدارس روستایی و عشایری خاش دچار آب‌گرفتگی و خسارت شده‌اند و در حال حاضر بسیاری از مدارس روستایی خاش غیرقابل استفاده است.

 

کرد ادامه داد: وزارت آموزش و پرورش و سازمان نوسازی و تجهیز مدارس باید ضمن بازدید دقیق از وضعیت مدارس آسیب دیده، جهت جبران این خسارات و جلوگیری از عقب‌افتادگی تحصیلی دانش‌آموزان نسبت به تعمیر و بازسازی مدارس سیستان و بلوچستان با فوریت اقدام کنند.

 

نماینده مردم خاش در مجلس خاطرنشان کرد: سیل خسارات زیادی به منازل خشت و گلی شهرستان خاش وارد کرده و لوازم مردم در این منازل را به کلی نابود کرده است، بنابراین ضرورت دارد ارزیابی دقیقی از میزان خسارات وارده به منازل شهری و روستایی انجام شود و کمک‌های بلاعوض و تسهیلات بدون بهره به مردم محروم جهت بازسازی منازل اعطا شود.

 

وی افزود: همچنین ضرورت دارد امدادگران جمعیت هلال احمر اقلام ضروری مورد نیاز مردم به ویژه مواد خوراکی و پوشاک را به سرعت به دست مردم مناطق سیل‌زده به ویژه مناطق سیل‌زده روستایی برسانند.

 

کرد اظهار داشت: خسارات وارده به زیرساخت‌های برق و مخابرات هم در پی جاری شدن سیل اخیر در سیستان و بلوچستان قابل توجه است و ضرورت دارد وزارت نیرو و وزارت ارتباطات در این زمینه به‌صورت ویژه به مناطق سیل‌زده شهرستان خاش رسیدگی کنند.

 

نماینده مردم خاش در مجلس تصریح کرد: همه مشکلات ایجاد شده در پی وقوع سیل اخیر در شهرستان خاش به صورت تفکیک شده، توسط بنده در نخستین جلسه ستاد بحران استان سیستان و بلوچستان به مسئولان مربوطه منتقل شده است.

 

*عملکرد دیرهنگام استاندار در جریان مدیریت سیل

 

وی ضمن ابراز گلایه از عملکرد استاندار سیستان و بلوچستان در جریان وقوع سیل اخیر، گفت: توقع داشتیم استاندار که در زمان وقوع سیل در همایش "فرصت‌های سرمایه‌گذاری و توسعه سواحل مکران" در شهرستان چابهار حضور داشت، بلافاصله پس از اطلاع از وقوع سیل توسط بالگرد به مناطق سیل زده سر بزند.

 

کرد با انتقاد شدید از عملکرد وزارت کشور در واکنش به وقوع سیل در سیستان و بلوچستان، خاطرنشان کرد: بی‌توجهی وزارت کشور به‌‌عنوان متولی اصلی در مدیریت بحران کشور به سیل اخیر و کمرنگ جلوه‌دادن خسارات وارده در پی وقوع سیل در سیستان و بلوچستان جای گلایه دارد.

 

نماینده مردم خاش در مجلس افزود: وزیر کشور و استاندار سیستان و بلوچستان در حالی در مصاحبه‌های خود گفته‌اند که خسارات زیادی به سیستان و بلوچستان وارد نشده که در حال حاضر بسیاری از خیابان‌های شهر خاش و روستاهای اطراف شهر از جمله "محمد آباد، ناصری، نصرت‌آباد و صمد آباد" در حال حاضر درگیر آب‌گرفتگی و گل و لای شدید هستند.

 

وی ادامه داد: در حال حاضر منطقه "تفتان" در شهرستان خاش و بسیاری از محورهای موجود در این منطقه به دلیل یخبندان و از بین رفتن زیرساخت‌های جاده‌ای کاملاً مسدود است و ستاد مدیریت بحران استانداری به دلیل آنکه فاقد "برف روب" است امکان بازگشایی این محورها را ندارد.

 

*ستاد مدیریت بحران استان با کمبود امکانات مواجه است

 

کرد تصریح کرد: گلایه دوم ما از ستاد مدیریت بحران کشور در زمینه عدم تخصیص اعتبارات مناسب جهت مدیریت بحران در سیستان و بلوچستان و بی‌عدالتی در این زمینه است.

 

نماینده مردم خاش در مجلس افزود: ما هر سال ردیف اعتباراتی از سازمان مدیریت کشور داریم که متاسفانه پرداخت نمی‌شود و این امر سبب شده بالگرد امدادی جهت خدمت‌رسانی به موقع به آسیب‌دیدگان در نقاط مختلف استان موجود نباشد.

 

وی اظهار داشت: بالگرد، برف روب و خودروهای سنگین از جمله لودر، بولدوزر و بیل مکانیکی از مهمترین نیازهای ستاد مدیریت بحران استان در زمان وقوع بحران‌هایی مانند سیل اخیر است که ضرورت دارد برای تامین آنها به سرعت توسط مسئولان کشوری اقدام شود.

 

کرد تاکید کرد: تزریق اعتبارات ستاد بحران به خسارت دیدگان مناطق سیل‌زده سیستان و بلوچستان باید به سرعت و به دور از روندهای طولانی اداری انجام شود تا بخشی از مشکلات سیل‌زدگان هر چه سریعتر برطرف شود.

 

*ستاد بحران استان تدابیر مناسبی جهت مواجهه با سیل اتخاذ نکرد

 

نماینده مردم خاش در مجلس تصریح کرد: با وجود اینکه سازمان هواشناسی از چند روز پیش از شروع بارندگی نسبت به جاری شدن سیلاب اخطاریه صادر کرد، جای تاسف دارد که مسئولان ستاد بحران استان نتوانستند تدابیر مناسبی جهت مواجهه با سیل اتخاذ کنند که در نتیجه مردم استان دچار خسارات شدیدی شدند.

 

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر بسیاری از معابر و کوچه‌های شهرستان‌های خاش و میرجاوه گرفتار آبگرفتگی و گل و لای هستند و حتی یک کفکش و لجنکش در این دو شهرستان وجود ندارد تا توسط آن‌ها آب کوچه‌ها و معابر جمع‌آوری شود. هم‌اکنون تردد در معابر برای کودکان و زنان و افراد مسن بسیار مشکل است.

 

کرد بیان کرد: متاسفانه ضعف مدیریتی و عدم توجه به دیوار ترمیم حفاظتی شهر، عدم بازگشایی آب‌راه‌ها و عدم ایجاد سیل برگردان سبب وارد آمدن خسارت شدید به مردم شده؛ بنابراین ضرورت دارد در طرح جامع شهری خاش و دیگر شهرهای استان بازنگری صورت گیرد تا در بارندگی‌های بعدی چنین خسارت سنگینی به مردم وارد نشود.

 

نماینده مردم خاش در مجلس گفت: به جمعیت هلال احمر توصیه می‌کنم با توجه به حجم گسترده خسارات ایجاد شده برای مردم سیل‌زده، در زمینه خدمت‌رسانی به سه تا چهار روز پس از اتمام بارندگی اکتفا نکند و خدمت‌رسانی مستمر تا زمان عادی شدن کامل شرایط مردم را در دستور کار قرار دهد.

 

وی افزود: در حال حاضر با توجه به اینکه راه ارتباطی بسیاری از روستاهای شهرستان خاش مسدود است، راهی جهت درخواست امداد برای مردم سیل‌زده این مناطق وجود ندارد، بنابراین سرکشی دقیق و مستمر به مناطق روستایی و صعب‌العبور باید در دستور کار نیروهای امدادی به‌ویژه نیروهای جمعیت هلال احمر باشد.