ادامه چادرنشینی هزاران سیل‌زده تا چند ماه‌ دیگر

در حالی یک هفته از سیل جنوب استان می‌گذرد که هنوز تسهیلات مد نظر دولت برای بازسازی مناطق سیل‌زده به مردم واگذار نشده  و به گفته مسئولان ممکن است مردم سیل‌زده چند ماهی در چادر زندگی کنند.

این شرایط در حالی است که  امروز هواشناسی سیستان و بلوچستان بار دیگر اخطاریه‌ای جوی صادر کرد و نسبت به شرایط حاد جوی روزهای آینده هشدار داد. هشداری از جنس سرمای شدید هوا، وزش بادهای شدید و بارش‌های سنگین در برخی نقاط استان.

در اخطاریه جوی هواشناسی آمده: عصر پنجشنبه رگبار باران و گاهی رعد و برق در شهرهای شمالی، زاهدان، نواحی مرکزی، شمال غرب و مرز غربی استان متوسط تا نسبتاً سنگین بوده و پیش‌بینی می‌شود در روز جمعه شدت بارش‌ها در نواحی مرکزی استان(زاهدان، خاش، ایرانشهر و توابع آنها) و با شدت کمتر در نواحی جنوبی‌تر باشد که منجر به آبگرفتگی معابر و جاری شدن روان‌آب در این مناطق خواهد شد.

این اخطاریه افزوده است: از عصر چهارشنبه و در روزهای پنجشنبه و جمعه در نواحی مرکزی، مرز غربی و نیمه جنوبی استان وزش بادهای شدید جنوب- جنوب غربی خواهیم داشت. با توجه به شدت وزش باد(حدود 75 تا 85 کیلومتر بر ساعت) احتمال طوفان شن و کاهش دید و خسارت به تاسیسات و خطوط انتقال برق در این مناطق وجود دارد.

به گفته هواشناسی با توجه به نفوذ جریانات سرد از روز جمعه و در هفته آینده شاهد کاهش محسوس دما  بین 8 تا 12 درجه سلسیوس به ویژه در نیمه شمالی استان خواهیم بود که در طول شب در نواحی سردسیر همراه با یخبندان شبانه است.

بی‌خانمان‌های سیل، بی‌خانمان‌تر می‌شوند؟

این وضعیت حاد جوی در شرایطی امروز به مسئولان استان اعلام شده که هزاران بی‌خانمان از سیل، همچنان در چادر اسکان دارند و ممکن است آنها و مردم ساکن در خانه‌های آسیب دیده بار دیگر در جریان این شرایط آب و هوایی دچار آسیب‌های بیشتر شوند.

به گفته رسول راشکی مدیرکل جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان، تاکنون نزدیک به 10 هزار نفر از مردم سیل‌زده جنوب استان به صورت موقت اسکان داده شده‌اند.

این اسکان موقت در شرایطی است که مدیریت بحران سیستان و بلوچستان هنوز ارزیابی دقیقی از مدت زندگی سیل‌زدگان در چادر ندارد.

رضا اربابی مدیرکل مدیریت بحران سیستان و بلوچستان در پاسخ به سئوال خبرنگار تسنیم مبنی بر اینکه "وضعیت سیل‌زدگانی که منازل آنها تخریب شده و هم‌اکنون در چادرهای جمعیت هلال احمر اسکان موقت دارند تا زمان بازسازی منازل آنها چگونه است و آیا تمهیداتی برای فراهم‌سازی شرایط مناسب اسکان آنها در نظر گرفته شده است؟" گفت: وام بازسازی منازل به زودی به مردم پرداخت می‌شود تا بازسازی منازل را در 2 تا 3 ماه انجام دهند.

مدیرکل مدیریت بحران سیستان و بلوچستان در پاسخ به این سوال که "آیا مردم باید در مدت این 2 تا 3 ماه در چادر زندگی کنند؟"، عنوان کرد: بافت منطقه اینطور است ولی ما باید با دوستان جمعیت هلال احمر و بنیاد مسکن صحبت کنیم که مشخص شود آیا پیش‌بینی جایگزینی برای چادرها شده و برای افرادی که منازل آنها دچار مشکلات حاد است راهکاری پیدا شود.