جعل هویت در دنیای مجازی /80درصد آشنایی‌ها در دنیای مجازی به دوستی ‌و روابط جنسی منتهی می شود

گروه اجتماعی –یک آسیب شناس اجتماعی گفت: روابط در شبکه های اجتماعی اکنون تبدیل به معضل بزرگی در کشورهای مختلف از جمله ایران شده است.

 

به گزارش افکارخبر، دکتر مجید ابهری با بیان این مطلب اظهار کرد: متاسفانه این روزها افراد ساعات طولانی در شبکه های اجتماعی حضور داشته با روابط بسیار صمیمانه حریم خانواده را می شکنند.

 

وی تاکید کرد: با وجود اظهارات افراد مختلف مبنی بر مفید بودن شبکه های اجتماعی باید گفت این ابزارها کارکردهای اصلی خود را از دست داده اند و افراد بدون توجه به تبعات منفی وارد رابطه های بی سرانجام و خانمان برانداز می شوند.

وی تصریح کرد:  با وجود محاسن و ویژگی ها و کارکردهای مثبت شبکه های اجتماعی متاسفانه برای چگونگی استفاده از آن در میان خیل عظیمی از افراد جامعه فرهنگ سازی نشده و برخی از جوانان و حتی افراد متاهل اقدام به استفاده نادرست از این امکانات می کنند.

وی خاطر نشان کرد: بر اساس بررسی های صورت گرفته25درصد از جوانان به حضور در شبکه های اجتماعی معتاد شده و  80 درصد آشنایی‌ها صورت گرفته در دنیای مجازی و گروه های مختلف اجتماعی به دوستی ‌ها و روابط جنسی منتهی می شود زیرا بسیاری از افراد جامعه به دلیل نبود فرهنگ سازی های مناسب تنها برای آشنایی با جنس مخالف از این شبکه ها استفاده می کنند.

ابهری توضیح داد: در دنیای مجازی امکان پنهان کردن هویت وجود دارد و به همین دلیل افراد با هویت‌ها و عکس های جعلی و مشخصات دروغین نظیر سن، تحصیلات، محل زندگی و ... وارد روابط عاطفی مجازی می شوند و معمولا آخر و عاقبت تلخی در انتظار آنهاست.

وی گفت: معمولا کسانی که به این شیوه دوست پیدا کرده و ازدواج می کنند در تمام مدت زندگی و دوره دوستی به طرف مقابل خود شک دارند و از حضور مجدد وی در دنیای مجازی می ترسند زیرا امکان می دهند او درگیر یک رابط جدید شود.

این آسیب شناس افزود: متاسفانه دنیای مجازی آنچنان در زندگی افراد جامعه رسوخ کرده که زوج ها به صورت آنلاین و مجازی با هم در ارتباط هستند و با این شرایط در آینده ای نه چندان دور روابط انسانی دستخوش تغییرات منفی فراوانی خواهد شد.

وی بیان کرد: زوج های بسیاری از خیانت همسران در دنیای مجازی گلایه دارند و این مساله ناشی از نبود فرهنگ استفاده از تکنولوژی روز است زیرا اگر افراد نسبت به مضرات و نقاط قوت ابزارهای ارتباطی اطلاع کافی داشته باشند به حتم هیچ خطری آنها و حریم خانواده را تهدید نخواهد کرد.

وی ادامه داد:  این افراد حریم خصوصی خود، طرف مقابل و خانواده را رعایت کرده و به کسی اجازه نمی دهند کیان خانواده را به مخاطره اندازد.

این استاد دانشگاه عنوان کرد: معمولا افراد متاهل در دنیای مجازی دروغ گفته و خود را مجرد معرفی می کنند و با این کار به اعتماد به نفس کاذب دست می یابند در حالی که دختران و پسران جوان باید دقت نظر بیشتری به خرج داده و اجازه ندهند مورد سوء استفاده قرار گیرند.

وی درباره تبلیغات گسترده برای ابزارهای جاسوسی از همسران و شریک زندگی در دنیای مجازی گفت: دشمن به دنبال اشاعه جنگ نرم است و از تمام توان خود برای از بین بردن حریم خانواده ها استفاده می کند و اگر برنامه ریزی دقیق نداشته باشیم با مشکلات جدی مواجه خواهیم شد.