خداحافظی ورزشکاران از دنیای مجازی

گروه اجتماعی – با گسترش روز افزون تکنولوژی بسیاری از افراد معروف جامعه نظیر ورزشکاران، بازیگران، هنرمندان و ... ترجیح می دهند به طور مستقیم و از طریق شبکه های اجتماعی با هواداران خود در ارتباط باشند.

 

به گزارش افکارخبر، به دلیل ارتباط آسان و نبود هیچ گونه کنترل بر رفتار برخی کاربران در دنیای مجازی بارها شاهد بوده ایم یک یا چند نفر از افراد معروف مورد حملات سایبری و توهین های فراوان کاربران دنیای مجازی قرار گرفته اند.

 

اوج ماجرای توهین به ورزشکاران از سوی ایرانیان را می توان در جریان برگزاری مسابقات جام جهانی و گل مسی به خاطر اورد به طوری که در عرض چند ساعت صفحه مجازی این ورزشکار مملو از توهین ایرانیان شد.

متاسفانه خاطرات تلخ توهین به مسی، مازیچ و ویلیامز به خاطر همگروهی ایران با آرژانتین و داوری ٢ دیدار در جام ‌جهانی و جام ملت‌ها علیه ایران نه از خاطر ما و نه از یاد این ورزشکاران به راحتی  پاک نمی شود.

سریال توهین به ورزشکاران بار دیگر ادامه یافت و شاهد توهین های بی شمار علیه پرویز مظلومی یا مهدی طارمی و ... بودیم و ادامه این روند سبب شد تا بازیکنان استقلال و پرسپولیس  در اقدامی مشترک صفحات خود در اینستاگرام را به دلیل توهین های بی شمار مخاطبان ببندند.

البته موضوع توهین به ورزشکاران تنها مختص دنیای مجازی نیست بلکه در سالیان گذشته طرفداران تیم ها با حضور در ورزشگاه ها و در جریان بازی ها هیجان خود ناشی از بردن و یا باختن را با سردادن شعار علیه تیم مقابل، کار فنی، داور و... تخلیه می کردند که در جامعه بازتاب گشترده ای نداشت اما با فراگیر شدن استفاده از شبکه های مجازی هواداران تیم های مختلف در صفحات مجازی ورزشکاران انتقادات تند می نویسند و با توهین و گاه فحاشی خود را تخلیه هیجانی می کنند در حالی که مطالب آنها در تمام دنیا قابل مشاهده است.

هرچند به گفته محمدحسین حمیسی، رئیس حراست فدراسیون فوتبال؛ حراست می‌تواند سکوهای استادیوم‌ها را تا حدودی کنترل کند اما کنترل صفحات اجتماعی ورزشکاران امکانپذیر نیست.

وی می افزاید: بنابراین بحث فرهنگ‌سازی جزو برنامه‌های ما است و اگر به آمار اتفاقات تلخ در استادیوم‌ها نگاه کنید، قطعا به این نکته پی می‌برید که در این کار تا حدودی موفق بودیم. امیدواریم این فرهنگ‌سازی تا سطحی پیش برود که در فضای مجازی نیز شاهد چنین اتفاقی نباشیم. از همین‌جا می‌خواهم هر کسی راهکاری هم دراین‌باره دارد، به ما ارایه دهد.

مسوولان ورزش کشور باید برنامه ریزی های فوری برای ممانعت از ادامه توهین ها به ورزشکاران را در صدر برنامه های خود قرار دهند زیرا ادامه این روند و کوچ ورزشکاران از صفحات مجازی به دلیل توهین برخی افراد راه حل مقابله با این گونه بی اخلاقی ها نیست.